Kiirastorstaina 28.3.2024 Karjalohjan kirkossa klo 19 Lohjan kaupunginorkesteri ja LEAD! Akatemian Fiskars Easter Festival Orchestra soittavat kapellimestari Jukka-Pekka Sarasteen ja kansainvälisten kapellimestarioppilaiden johdolla musiikkia, jonka siivittämänä on hyvä aloittaa pääsiäisen vietto. Solistina on Suomen kansallisoopperan taiteellinen johtaja ja mezzosopraano Lilli Paasikivi.
Konsertissa suomalaista musiikkia edustaa Jean Sibeliuksen (1865–1957) Romanssi C-duuri vuodelta 1904. Tämä viisiminuuttinen teos loihtii tunteita laidasta laitaan: hellyydestä ja kiihkosta kaipaukseen ja mielenrauhaan. Se sisältää musiikillista materiaalia niin paljon, että siitä olisi riittänyt paljon suurempaankin teokseen. Aluksi teos kulki nimellä Andante, mutta kriitikot ehdottivat sille hiukan kuvailevampaa nimeä. Niinpä kun teos julkaistiin vuonna 1909, valitsi Sibelius sille nimeksi Romanssi. Teoksen valmistuminen ajoittuu aikaan, jolloin Sibeliukset olivat rakennuttamassa huvilaansa Tuusulanjärven rannalle: säveltäjän piti päästä pois Helsingin houkutuksien välittömästä läheisyydestä.
Richard Wagner (1813–1883) ennusti kerran, että Wesendonk-laulut (1857–1858) ovat ainoat hänen sävellyksistään, jotka hänen kuolemansa jälkeen muistetaan. Siinä mielessä säveltäjä oli oikeassa, että ne todella jäivät ohjelmistoon, mutta oopperoidensa suosiota hän ei saattanut arvata, vaikka hän eli täysin taiteelleen kaiken muun ollessa toissijaista. Maanpaossa ollessaan Wagner sai asua vaimonsa Minnan kera rikkaan silkkikauppiaan, Otto Wesendonkin, huvilalla Sveitsissä. Wesendonk ja tämän viehättävä runoilijavaimo Mathilde ihailivat suuresti Wagnerin musiikkia. Wagner valmisteli Sveitsissä ollessaan Tristan ja Isolde -oopperaansa ja hän luki Mathildelle päivittäin librettoaan. Wagnerin ja Mathilden välille kehkeytyi rakkaussuhde, joskaan täyttä varmuutta ei liene suhteen fyysisyyden asteesta. Tunteet ainakin kävivät kuumina. Voi vain arvailla, miten paljon oopperassa onkaan Wagnerin omasta elämästä, sillä hänhän kirjoitti librettonsa itse. Mathilde kirjoitti runoja liittyen oopperan teemaan – tai rakastavaisten omaan elämään – ja Wagner sävelsi niistä viisi. Järjestämänsä pienyhtyeen voimin Wagner herätti rakkaansa yhdellä näistä lauluista tämän 29. syntymäpäivän aamuna – Minna-vaimon ollessa todennäköisesti toisaalla valmistamassa aamupalaa ja talon isännän ollessa liikematkalla. Nämä Wesendonk-laulut kuullaan konsertissa A. N. Tarkmannin sovituksena, ja solistiosuuden laulaa mezzosopraano Lilli Paasikivi.
The Porazzi Fragment
Gavin Bryarsin (s. 1943) The Porazzi Fragment (1999) perustuu Wagnerin arvoitukselliseen ja julkaisemattomaan teemanpätkään, joka on saanut alkunsa Tristan ja Isolde -oopperan sävellystyön aikaan. Wagner palasi samaiseen teemaan sittemmin Parsifal-oopperansa jälkeen tehden siihen vähän muutoksia ja täydentämällä sen 13 tahdin mittaiseksi. Teema on nimetty Wagnerin silloisen asuinpaikan mukaan Porazzi-teemaksi. Wagnerin toisen vaimon, Cosiman, mukaan tämä teema oli Wagnerin viimeinen musiikillinen ajatus: Wagner soitti sitä pianolla kuolemaansa edeltävänä iltana. Bryars käsittelee Wagnerin teemaa samoin kuin Richard Strauss käsitteli Metamorfooseissaan Beethovenin Eroica-sinfonian surumarssia: se vaikuttaa taustalla ja tulee aina ajoittain enemmän esiin. Bryarsin lähestymistapa tuottaa huikean kauniin ja vaikuttavan teoksen.
La passione
Joseph Haydnin (1732–1809) sinfonia nro 49 f-molli ”La passione” sopii varsin tummasävyisenä musiikkina juuri hiljaisen viikon musiikiksi. Sen pessimistisen sävellajin ja dramaattisen sävelkielen ajateltiin antaneen teokselle sen lisänimen. Sittemmin selvisi, että teosta on soitettu hiljaisella viikolla, mikä perustelee lisänimeä hiukan toisesta näkökulmasta. Vielä myöhemmin löytyi yksi wieniläispartituuri, johon kirjoitettu teksit viittasi teoksen musiikkia käytetyn erään huvinäytelmän musiikkina. Riippumatta teoksen alkuperäisestä käyttöyhteydestä – mikä se ikinä lieneekin – on kuulijalla vapaus käyttää musiikkikappaletta mihin tahansa elämäntilanteeseen. Hyvän sävellyksenhän tunnistaa muun muassa siitä, että se sopii moniin eri yhteyksiin. Näin pääsiäisen kynnyksellä on luontevaa tulkita Haydnin väkevää musiikkia päääsiäisen tapahtumia vasten. Tervetuloa aloittamaan pääsiäisen vietto kiirastorstain konsertista Karjalohjan kirkossa.
Konserttiin on vapaa pääsy.