Länsi-Uudenmaan julkinen liikenne on uudenlaisten järjestelyjen edessä, kun Pohjolan Liikenne lopettaa koko alueella 31.5. Pohjolan Liikenne lopettaa ailahtelevan koronatilanteen ja matkustajamäärien romahtamisen aiheuttaman toiminnan kannattamattomuuden ja tappioiden vuoksi. Pohjolan Liikenne lakkasi ajamasta joitain vuoroja jo helmikuun lopussa. Lohjan kaupungin henkilöliikennelogistikko Tapio Heinonen arvelee, että vuorot saattavat kevään aikana supistua entisestään jo ennen toukokuuta.

–On sääli, että iso toimija lopettaa tällä alueella. Seuraamme tilannetta joka päivä ja reagoimme muutoksiin, Heinonen sanoo.

Suuria muutoksia ei ole vielä aiheutunut, sillä Vainion Liikenne Oy ajaa ne Nummen, Pusulan, Sammatin ja Karjalohjan yhteydet, jotka ennen kuuluivat Pohjolan Liikenteelle. Vuorot jatkuvat pääosin nykyisillä aikatauluilla ja reiteillä. Vuorot Karkkilasta Nummelan kautta Lohjalle ajaa jatkossa Nurmijärven Liikenne Oy. Muutamia vuoroja Siuntio–Virkkala, Tammisaari–Virkkala ja Nummela–Somero välillä on kuitenkin lopetettu. Ajantasaisen tilanteen voi tarkistaa Matkahuollon aikataulupalvelusta.

Heinonen painottaa, että julkisen liikenteen palvelutaso pyritään säilyttämään ennallaan Pohjolan Liikenteen lopettamisesta huolimatta.

–Joitain muutoksia voi tulla, mutta lähtökohta on, että palvelutaso pysyy sellaisena kuin se on tähänkin asti ollut ja asiointi- työmatka-, koululais- ja opiskelijaliikenne turvataan.

Ratkaisuja mietitään yhdessä alueen kuntien, Uudenmaan ELYn ja liikennöitsijöiden kanssa.

–Valmistaudumme kesään ja ensi syksyyn. Toivomme, että korvaava toimija löytyy ja runkoliikenne Lohjalta ja Vihdistä Helsinkiin saadaan järjestettyä markkinaehtoisena, mutta reuna-alueilla voidaan joutua tekemään kilpailutuksia ja turvautumaan ostoliikenteeseen. Se ei kuitenkaan toisi suurta muutosta nykyiseen, sillä reuna-alueilla on käytössä paljon ostoliikennettä jo ennestään, Heinonen kertoo.

Vainion Liikenne on jo osoittanut mielenkiintoa Lohja–Helsinki ja Vihti–Helsinki välien ajoon. Heinonen toteaa kuitenkin, että jos markkinaehtoista liikennettä ei saada toteutettua toivotusti, päättäjät joutuvat miettimään ostoliikenteen rahoittamista.

Sosiaalisessa mediassa on noussut esille myös toive HSL:n (Helsingin seudun liikenne) laajentamisesta Lohjalle. Heinonen ei kuitenkaan näe tätä lainkaan todennäköisenä kehityssuuntana, vaan uskoo HSL:n pysyvän nykyisellä alueellaan.

Tämänhetkisistä epävarmuustekijöistä huolimatta Heinonen vakuuttaa, että julkinen liikenne on tarkoitus säilyttää ennallaan niin Lohjan, Vihdin kuin Karkkilankin alueella, eikä ihmisten tarvitse esimerkiksi alkaa harkita muita liikkumisen ratkaisuja joukkoliikenteen tilalle.

SMS

Vaikka Pohjolan Liikenne lopettaa toimintansa Länsi-Uudenmaan alueella, pyritään julkisen liikenteen palvelutaso säilyttämään ennallaan. Etenkin asiointi- työmatka-, koululais- ja opiskelijaliikenne halutaan turvata.