Kesä alkoi melkoisella vauhdilla ja helteillä ja näin heinäkuuhun päästyämme on sää ollutkin sitten sitä normaalia Suomen kesää eli vettä, tuulta ja kylmää sekä satunnaisesti paistava kesäaurinko. Kesällä suomalaiset lomailevat, niin myös lohjalaiset sekä tuhannet Lohjan alueelle kesäänsä viettämään tulleet lomalaiset ja matkailijat. Mitä sitten lohjalaiset tekevät lomallaan. Me kävimme selvittämässä paikallisista liikkeistä, mitä seurapelejä nimenomaan ulos on haettu liikkeistä tai mitä on kyselty muita enemmän. Kävimme Virkkalan Kodintavaratalossa, Lohjan keskustan keskustan Säästötalo Latvalassa sekä Lempolan Tokmannissa ja Kodintavaratalossa. Alkutilanteessa oli ajatuksena, että kesän ja mökkeilijöiden ja lomailijoiden suosikkeina olisivat ne joka kesäiset: tikkataulu, mölkky, kroketti ja kenties petankki.

Lomalaisen suosikit

Pieniä eroavaisuuksia tuli liikkeiden vastauksista. Emme siis kyselleet mitä oli myyty eniten, vaan mitä oli kyselty eniten ja mikä oli liikkeen henkilökunnan tunne siitä, mikä olisi ollut tämä kesän hittituote, ja yllättäen lähes jokaisesta liikkeestä tuli sama vastaus: hulavanne.

Helsingin yliopiston sisätautiopin professori Hannele Yki-Järvinen vetää tutkimusryhmää, joka tutkii rasvamaksaa. Vyötärörasva on todellinen terveysriski ja se uhkaa jo joka toista suomalaista. Keväällä julkaistu tutkimustulos oli melkoinen sensaatio, nimittäin hulavannepyörittely oikeasti sulattaa vatsarasvaa ja kiinteyttää lihaksia. Tutkimuksessa käytettiin painollista 1,5 kilon hulavannetta ja tämä tuote oli se, mitä kyseltiin kaikissa liikkeissä eniten. Hulavanne oli se sitten millainen tahansa, oli myös eniten myyty yksittäinen väline, joka tuli vastaajilla mieleen. Syy hulavanteen äkilliseen suosioon on uutisoitu tieto, että päivittäisellä 13 minuutin pyörityksellä vyötärönympäryksestä lähti keskimäärin 3 senttiä kuudessa viikossa.

Hulavanteen lisäksi myös vesileikkeihin liittyvät välineet kuten vesipyssyt ja isot uimalelut olivat hittituotteita helleaallon iskiessä Lohjalle.

– Joka vuotiset suosikit ovat tuotteet jotka edullisuutensa ansiosta sopivat tilanteeseeen kun tilanteeseen. Pelit kuten kroketti ja tikkapeli, sekä mölkky pitävät paikkansa, sillä niillä sekä pelataan itse, että niitä annetaan lahjaksi, kertoo Säästötalo Latvalan Kari Latvala.

Yllätystuote Lempolassa

Lohjan uusi kauppapuistoalue Lempolassa pitää ”sisällään” useampia isompia kauppoja mukana lukien vierailemamme kaksi liikettä, joista toisessa kerrottiin kesän ykköstuotteen olevan frisbeegolf kiekot ja tarvikkeet.

– Lempolassa on oma frisbeegolfrata ja uskomme että siinä varmaan syy, miksi meillä on tänä kesänä liikkuneet sekä frisbeet että kaikki tarvikkeet, joilla voi laittaa vaikka oman frisbeegolfradan kotipihalle tai mökille.

Klassikko tuote yhä saatavilla

Pikakyselymme ei perustunut tieteeseen, mutta niin kyselyn kuin netin keskustelupalstojen perusteella yksi klassikkolaji on tänäkin vuonna TOP5 pelien joukossa ja sen on mölkky. Mölkky on kotoisin Päijät-Hämeestä ja siitä on liikkeellä myös toinen versio nimellä Mökkipeli. Mölkkypeli on itseasiassa Päijät-Hämeen koulutuskonsernin vuonna 1988 rekisteröimä tavaramerkki, joka myytiin 2016 Tactic Games Oy:lle. Pelistä järjestetään myös SM-kisoja ja jopa MM-kisoja. Peliä on viety paljon Ranskaan, mutta myös Saksaan, Tsekkiin, Englantiin, Puolaan ja Belgiaan. Jo 2013 Mölkky-pelin myyntitilastot yllättivät: vaikka pelejä oli jo silloin myynnissä miltei kaikilla suomalaisilla huoltoasemilla ja marketeissa, Mölkyistä vain kolme prosenttia myytiin Suomessa.

Kommentoi kirjoitusta