KKV:n telemarkkina-tutkimus on ensimmäinen Suomessa julkaistu selvitys yksityishenkilöiden tekemän kilpailuttamisen yleisyydestä ja sen vaikutuksista eri kuluttajaryhmissä. Suomalaiset kilpailuttavat liittymiään aktiivisesti, mutta tutkimus osoittaa, että vaihtelua iän ja tulotason mukaan on jonkin verran.

KKV:n tutkijat halusivat selvittää, kuinka kannattavaa kilpailuttaminen on, ja kuinka paljon kilpailuttamatta jättäminen vaikuttaa kuluttajien liittymien hintoihin.

Meillä on vahvaa näyttöä siitä, että kilpailuttaminen hyödyttää Suomen puhelinliittymämarkkinoilla myös passiivisia asiakkaita. Kuluttajat säästävät rahaa kilpailuttamalla hyödykkeitä, mutta kilpailuttamisen yleisyys laskee myös keskihintoja ja hyödyttää näin kaikkia kuluttajia. Vastaavaa analyysiä on syytä jatkaa muistakin markkinoista, toteaa tutkimusohjaaja Jan Jääskeläinen.

Nuoret kilpailuttavat ahkerimmin

Empiirisessä kirjallisuudessa on esitetty, että pienituloisemmat kilpailuttavat palveluitaan vähemmän kuin keskituloiset ja päätyvät siten maksamaan enemmän.

KKV:n tutkimuksessa tarkastellaan sosioekonomisten tekijöiden ja kilpailutusaktiivisuuden yhteyttä. Nuoret kilpailuttavat liittymiään enemmän kuin vanhemmat kuluttajat. Pieni- ja suurituloiset kuluttajat kilpailuttavat liittymiä vähemmän kuin keskituloiset.

Asiakkaat, jotka kilpailuttavat liittymänsä vuosittain tai useammin, maksavat siitä Suomessa keskimäärin 1,34 euroa kuukaudessa vähemmän. Kilpailuttamisesta saa pääsääntöisesti sitä enemmän säästöä mitä kalliimpaa liittymää kilpailuttaa. Kilpailuttamisen seurauksena voi saada myös nykyisen palveluntarjoajan tarjoamaan parempaa tarjousta.

Kilpailuttamisen pitäisi olla kuluttajille helppoa ja vaivatonta. Puhelinoperaattorien käytännöt eivät vaan aina tue tätä, kun edullisimman hinnan saa usein vasta numeronsiirtoprosessin käynnistämisellä, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.

Telemarkkinoilla kilpailuttamisella kymmenien vuosien historia

Suomessa valtion omistama kaukoverkkomonopoli lakkautettiin ja kaukopuhelut vapautettiin kilpailulle vuonna 1994. Kuluttajakäyttäytymisen ja kilpailutuksen tutkimus on luontevaa aloittaa telemarkkinasta, koska kilpailuttamisella on siellä lähes kolmenkymmenen vuoden historia.

KKV:n tutkimuksessa esiin tulleet erot eri ikä- ja tuloryhmien kilpailutusaktiivisuudessa voidaan todennäköisesti yleistää koskemaan myös muita vastaavia sopimusmarkkinoita, kuten vakuutus- ja sähkösopimuksia. Sen sijaan tulokset kilpailuttamisen hyödyistä tai yleisyydestä eivät ole yleistettävissä, koska kilpailuttamisen yleisyys todennäköisesti vaihtelee eri markkinoiden välillä.

KKV:n tutkimusraportti:
Kilpailuttamiskäyttäytyminen yksityisasiakkaiden mobiililiittymämarkkinoilla (Tutkimusraportteja 4/2023)

Oman puhelinliittymän vertailu – mitä pitää huomioida

Puhelinliittymien vertailu ja oikean liittymän valinta voi tuntua haastavalta, sillä markkinoilla on monia erilaisia liittymiä ja tarjouksia. Liittymän valinnassa on kuitenkin tärkeää huomioida omat tarpeet ja elämäntilanne. Seuraavassa on joitakin keskeisiä seikkoja, jotka tulisi ottaa huomioon puhelinliittymää vertailtaessa.

1. Puhelut, tekstiviestit ja datan käyttö

Ensimmäinen askel liittymän valinnassa on omien käyttötottumusten ymmärtäminen. Kuinka paljon soitat, lähetätkö paljon tekstiviestejä ja kuinka paljon käytät dataa? Joillekin riittää rajattomat puhelut ja tekstiviestit, kun taas toisille tärkeämpää on suuri tai rajaton datamäärä. Nykyään monet liittymät tarjoavat rajattoman datan, mutta nopeus voi vaihdella.

2. Datanopeus

Datanopeus vaikuttaa siihen, kuinka nopeasti voit selata internetiä, katsella videoita tai pelata pelejä puhelimellasi. Nopeammat yhteydet maksavat yleensä enemmän, mutta ne voivat olla tarpeen, jos käytät paljon dataa tai jos haluat esimerkiksi katsoa videoita korkealla resoluutiolla.

3. Verkon kattavuus ja luotettavuus

Ei ole merkitystä, kuinka edullinen tai monipuolinen liittymä on, jos verkko ei toimi siellä, missä sitä eniten tarvitset. On tärkeää varmistaa, että valitsemasi operaattorin verkon kattavuus ja luotettavuus ovat hyvät omalla asuinalueellasi ja muissa paikoissa, joissa oleskelet usein.

4. Hinta

Hinta on aina tärkeä tekijä. Vertaile eri operaattorien tarjouksia ja mieti, mitkä ominaisuudet ovat sinulle tärkeimpiä. Onko sinulle tärkeämpää saada mahdollisimman edullinen liittymä, vai oletko valmis maksamaan enemmän laadukkaammasta palvelusta tai lisäominaisuuksista?

5. Asiakaspalvelu

Asiakaspalvelun laatu voi olla merkittävä tekijä oikean operaattorin valinnassa. Tarkista, onko operaattorilla hyvä maine asiakaspalvelussa ja kuinka helppoa heidän kanssaan on asioida.

6. Lisäpalvelut ja tarjoukset

Joissakin liittymissä voi olla mukana lisäpalveluita, kuten musiikki- tai video- suoratoistopalveluita, turvapaketteja tai muita bonuksia. Nämä voivat tehdä tietyistä liittymistä houkuttelevampia. On myös hyvä tarkistaa, onko operaattorilla tarjolla erityisiä tarjouksia uusille asiakkaille.

Valitessasi puhelinliittymää, muista, että tarpeesi voivat muuttua ajan myötä. Varmista, että valitsemasi liittymä on joustava ja että voit muuttaa sen ehtoja tarvittaessa. Käytä vertailusivustoja ja lue muiden käyttäjien arvosteluja auttaaksesi sinua tekemään parhaan mahdollisen valinnan.