BZ4X ei ole enää mikään varsinainen autouutuus, sillä se on ollut saatavilla jo kuukausia, ja koeajoista on saanut lukea viime kesästä lähtien. Meidän ensimmäinen kosketuksemme Toyota bZ4X malliin saatiin jo vuoden 2022 puolella, mutta vasta nyt tammikuussa 2023 ehdimme enemmän tutkiskella, ajella ja ”tunteilla” autoa. Minkälainen bZ4X oli kokemuksena?

Testiajossa Toyota bZ4X Style AWD

Ne, jotka ovat ajaneet eri sähköautoja osaavat jo odottaa niiltä hyvää ajettavuutta ja usein myös nelivetoa, kuten tässäkin koeajoautossa oli. Olemme jo aiemminkin kirjoittaneet siitä, minkälaisen ajotuntuman sähköautojen kasvanut paino, ja painopisteen mataluus (kiitos akuston) tuo ajettavuudelle. Kun siihen vielä lisää sähkömoottorin antaman välittömän tehon kaasun painallukselle, ollaan sähköautoilun ytimessä, ja samalla siinä tositilanteessa, missä mm. Tesla on alentanut omien autojensa hintoja tuhansilla euroille – markkinoilla on kova kilpailu, eikä mikään yksittäinen automerkki enää hallitse sähköautomarkkinaa.

Toyota bZ4X on Toyotan täyssähköauto, jonka alkaen 204 hv ja yksi moottori. Neliveto kahdella moottorilla eli koeajoauto oli teholtaan 218 hv, ja sen hinta on alkaen 53820 €. Koeajo autossa oli teknisinä lisäominaisuuksina mm. pysäköintitilanteiden törmäyksenesto (PKSB), 18 tuuman renkaat, 9 JBL-kauitinta sisällä autossa tuottamassa musiikkia, kuljettajan vireystilan valvontajärjestelmä, kuolleenkulman varoitin sivupeilissä, 360 asteen kamerajärjestelmä, 12,3 tuuman multimedialaite – kaikki uusi tekniikka oli kuitenkin hyvin löydettävissä, ja mikäli taustalla on aiempia Toyota-autoja, on kuskin hallintalaitteet nopeasti löydetty ja tutustuttu.

Auto, jonka pituus on 4690 mm, ja leveys 1860 mm on kooltaan nykyaikaisen perheauton mittoja. Kokonaismassaltaan 2465 kg ilman matkustajia oleva auto on noin 1000 kiloa painavampi kuin muutaman vuoden takainen Toyota Avensis farmari. Paino ja sen jakautuminen ovat yksi tekijä hyvässä ajotuntumassa, jota tukee yli 200 hevosvoimaa tai 150 kW tehoja tuottava sähkömoottori.

Uusi Toyotan bZ4X on saatavilla nelivetoisen version ohella myös saa myös etu- ja nelivetona, ts. yhdellä tai kahdella moottorilla. Ja kolmella varustetasolla. Koeajossa ollut Style on keskimmäinen näistä kolmesta tarjolla olevasta varustetasosta. 

Sähköauton rajoitukset

Siihen verrattuna kuinka hyvä auto Toyota bZ4X on, on yllättävää, kuinka vähän itse ajettavuudesta puhutaan. Enemmän sähköautojen parissa keskustelua herättää sähkön ja akkujenkesto, sähkönhinta sekä tankkauksen kesto ajallisesti. Se, että Euroopassa on yhteisesti sovittu polttomoottoriautoista poistuminen ja siirtyminen joko sähköautoihin tai johonkin toiseen voimanlähteeseen on varmaa. Polttomoottorit käyttävät voimanlähteenä polttoainetta, joka tehdään pääsääntöisesti öljystä, jota saadaan ympäri maailman – mutta on luultavaa, että öljyvarastot hupenevat ja loppuvat jossain vaiheessa – nyt on siis aika siirtyä toiseen voimanlähteeseen. Sähköautojen akkutekniikka kehittyy nyt kovaa vauhtia, koska markkinat ovat olemassa. Ennen nykytilannetta kehitettiin polttomoottoriauton tekniikkaa, nyt sähköauton akustoa – sillä itse autot ovat ulkonäöllisesti ja toiminnoiltaan pitkälti kuten ennenkin. Uutta tekniikkaa on tullut turvallisuusratkaisuihin sekä koriin ja ajettavuuteen, mutta suurin puheenaihe sähköautoissa tuntuu olevan se, voiko yhdellä latauskerralla ajaa Helsingistä Ivaloon – aivan kuin moni meistä sen tekisin…

Sähköauto, bZ4X ja kokemus

Ajan autoa vuodessa kenties muutaman tuhat kilometriä ja normaali päiväkohtainen ajomäärä harvoin ylittää 300 kilometriä, eikä edes 100 kilometriä, joten Toyota bZ4X lataus riittää aivan hyvin tavalliseen ajamiseen. Auton antamat tilat, ajokokemus ja ajoasento sopivat omaan keskivertoiseen kehooni ja ajokokemukseeni, ja neliveto autolla suomalaisessa sohjossa ajaminen oli helppoa. Autossa on riittävästi potkua ohitustilanteisiin, eikä tekniikka ole liian päällekäyvää, vaan nimenomaan turvallisuutta lisäävää. Ainahan jokaisessa autossa on parantamisen varaa, tai kaikki ei tykkää väreistä tai sisustan kuoseista, mutta ajomukavuutta uuden bZ4X :n suhteen on vaikea valittaa – auto on hyvä ajaa, ja tilaa on perustarpeisiin aivan riittävästi. Ne, jotka kuljettavat kolmea jääkiekkoilevaa lasta varusteineen eivät koeajaisi tällaista autoa muutenkaan ja isoja päivittäisiä tavaroita kuljettaville on aina tarjolla, vaikka Proacen sähköversio – tämän bZ4X tekee ja antaa juuri sen, mitä sen on suunniteltu tekevän – kuljettavan vaikka koko perheen mökille ja takaisin turvallisesti. Minun ajotarpeeseeni Toyota bZ4X toisi tarvittavan tilan ja vakauden, ja vaikka sähköautoista puhutaan paljon negatiivista, olisi bZ4X hyvä vaihtoehto seuraavaksi autoksi, jos nyt olisin vaihtamassa autoa.

Loppujen lopuksi vuoden 2023 uudet sähköautot tulevat olemaan monilta osin toistensa ”kopiota”, varsinkin mitä tulee akuston kokoon ja sijoitukseen matkustaman alle – joten autojen rakenne on pohjimmiltaan sama, samoin kuin tehot ja painoluokat – joten kyse on monesti lopulta siitä omasta tunteesta, ja miten oma keho asettuu kuskin paikalle. Joskus uuden auton ostaminen voi kaatua vain siihen, että ei löydä sopivaa ajoasentoa – bZ4X antoi sen asennon minulle heti.