Koeajettava automme on tällä kertaa Lohjanportin autosta Volvo XC60 B5 AWD MHEV Inscription automaatti, joka on dieselmoottorilla varustettu kevythybridi. Kevythybridi on Volvon oma tapa saada auton päästölukemat kuriin säilyttäen kuitenkin hyvät teho- ja kiihtyvyysominaisuudetkin pienellä moottorilla isossa autossa.

Kahden tonnin painoinen auto myös kiihtyy

Koeajoyksilömme kehitti moottorihuoneessa tarpeen niin vaatiessa 235 heppaa, autossa oli Technic, Winter sekä Winter Pro varustepaketit. Auton sähkömoottori on hihnavetoinen ja polttomoottorin yhteydessä eli dieselmoottorin on oltava käytössä ja pelkällä sähköllä ei tämä Volvo liiku eteenpäin tai taaksepäinkään.  Auto kiihtyy sähkömoottorin avulla nollasta sataan 7,1 sekunnissa ja saavuttaa maksimissaan 220 kilometrin tuntinopeuden. XC60:n tavaratila vetää 505 litraa ja tilaa on hyvin myös korkeussuunnassa, onhan auto 1658 senttiä korkea. Autolla on painoa 1950 kiloa ja maavaraa löytyy 21,1 senttiä. Autolla voi vetää jopa 2400 kilon painoista jarrullista kuormaa, jolloin kylläkin pitää muistaa ajokorttiluokkavaatimus eli C-kortti. Normaalisti tätä Volvoa saa ajaa ihan tavallisella B-kortilla.

Volvon kevythybridi, mistä on kyse?

Kevythybridit ovat tehokas voimansiirtoratkaisu, joka aktiivisesti vähentää moottorin kuormitusta ja parantaa taloudellisuutta ja ajokokemusta. Kevythybridi yhdistää sähkömoottorin, 48 voltin akun ja 12 voltin/48 voltin muuntimen polttomoottoriin. Sähkömoottori toimii käynnistimenä, joka nostaa kierroksia sulavasti. Se kerää myös jarrutuksissa talteen otettua energiaa, joka varastoidaan 48 voltin akkuun. Tämä tarjoaa sähkötehoa ja tuottaa parempaa kiihtyvyyttä. Kevythybridi vähentää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Se on yleensä edullisempi vaihtoehto kuin täyshybridi tai plug-in-hybridi. Kevythybridi ei itsessään kuljeta autoa, se vain toimii polttomoottorin apulaisena.

Tekniikkaa vaikka kuinka paljon

Volvo XC60 on hyvinkin tekninen auto, sen ominaisuuksiin kuuluvat niin autonominen ajo kuin avaimettomat ovat ja avaimeton käynnistys – jopa takaluukku aukeaa jalkaa heilauttamalla.

Mukautuva vakionopeudensäädin, Pilot Assist-ohjaus, jossa auto itse pitää huolen, että auto pysyy tiemerkintöjen sisällä sekä risteävän liikenteen varoitin ja takatörmäysvaroitin ovat vain esimerkkejä, siitä mitä nykyaikainen Volvo pitää sisällään. Onnettomuutta varten autossa on myös SOS-näppäin ja auto ottaa itse yhteyden huoltoon automaattisesti onnettomuuden tapahtuessa. Kun auto on liitetty omistajansa älypuhelimeen, on omistajalla koko ajan tieto, missä auto on. Ja jos auto varastetaan, tieto auton olinpaikasta on saman tien poliisilla tiedossa varkausilmoituksen teon jälkeen. Monet muutkin auton ominaisuudet ovat hallittavissa erillisen mobiilisovelluksen kautta etänä ja auto itsessään käyttää internettiä hyväkseen mahdollistaen erilaisten sovellusten lataamisen autoon.

Millainen XC60 on ajaa?

Mitä huonoa voisi autosta sanoa? Kuskin penkissä on säädettävyyttä joka suuntaan ja nahkapenkit tarjoavat niin kuskille kuin muillekin matkustajille korkealuokkaisen matkustuskokemuksen. Kaikki ajonhallintalaitteet ovat selkeät ja infojärjestelmän oppii tuntemaan nopeasti.

Erilaisiin ajotilanteisiin tai kokemukseen XC60 tarjoilee automaattilaatikon, jossa on peräti neljä eri asteikkoa: säästö, normaali, sport ja maasto. Jokainen asteikko sisältää hieman erilaiset määritykset vaihteenvaihtumiselle ja kierrosluvuille. Rengasvalikoima lähtee 19 tuumasta aina 22 tuumaan, joten renkailla on lopulta suuri merkitys, miltä XC60:lla ajaminen tuntuu eri olosuhteissa.

Testiajossa testasimme autonomisen ajon toimivuutta sekä Lohjan keskustassa että moottoritiellä ja tunne on ensikertalaiselle hurja auton kääntäessä rattia itsestään. Aivan itsestään auto ei kulje, sillä kuljettajalla tulee olla käsi ratilla aina.

Volvo XC60 tarjoaa vaivatonta ajamista isolla autolla, jossa on tarpeeksi puhtia myös ohittamiseen moottoritiellä ja vaivattomaan ajoon keskustan ruuhkissa. Adaptiivinen vakionopeudensäädin on käytettävissä 0-200 km/h nopeuksissa, joten se toimii myös ruuhkissa ja keskustassa ajettaessa, jopa siinä alle 40 km/h nopeuksissa. CO2 päästö on autossa 177 g/km ja polttoaineen kulutus asettuu hieman alle 7 litraa/100 km.

Autossa on hyvin tilaa ja vaikka autolla on yli 21 senttiä maavaraa ja ilmajousilla mahdollisuus sitäkin kasvattaa, on autoon helppo astua ja tulla ulos. Näkyvyys on kuskille joka suuntaan hyvä, ajoasento parasta luokkaa eikä itse ajamisessakaan ole paljon pahaa sanottavaa. Auton kahden tonnin paino pysähtyy nopeasti tehokkaiden jarrujen ansiosta. Jos tuntuu että tämä diesel versio ei anna tarpeeksi tehoja, niin Volvolla on saatavilla myös T8 Twin Engine AWD malli, joka tuottaa 390 heppaa.

Designpuolella auton vaihdenuppi on Orreforsin kristallia ja käyttö on ensikertalaiselle hieman outo, mutta siihen tottuu nopeasti.

Loppusanat

Kaikin puolin Volvo XC60 B5:n tämä nykydiesel, jossa on apuna sähkömoottori, on turvallinen, premium tason katumaasturi eli SUV-auto. Tällaisen auton omistajana saa rahalleen vastinetta tekniikan ja varmuuden kautta ja skandinaaviseen tyyliin muotoillun auton.