Operetti vaatii paljon myös näkymätöntä työtä. Tässä ohjaaja Anselmi Hirvonen ja musiikista huolehtiva Kimmo Leppälä

Lohjalainen Operart Oy tuottaa vuosittain useampia musiikkituotantoja Lohjalle ja muualle Suomeen. Nimenomaan opereteistaan tuttu Operart Oy on omistajansa Jyrki Anttilan näköinen ja oloinen yritys, eli musiikillista iloittelua, draamaa ja tunteita laidasta laitaan toteuttava tuotantoyhtiö, jonka pääpaikka on Lohja ja joka tuottaa produktiot Lohjalta käsin, työllistäen samalla laulajia ympäri Suomen.

OperArtin tuleva syksy tuo mukanaan kaksi rakastettua operettia

Vaikka operetin tuottaminen ja tekeminen ovat kovaa työtä, ei hersyvältä huumorilta voi tässä porukassa säästyä – ei edes kun yritetään ottaa vakavaa valokuvaa.

OperArt Jyrki Anttila tuottaa tänäkin vuonna kaksi kiertävää suomenkielistä operettia, sekä lukuisia konsertteja. Operetit lähtevät Suomen kiertueelle yleensä Lohjalta niin kuin tälläkin kertaa ja ensi-illat ovat jo loppuun myytyjä

Ennen Viktoria ja hänen Husaarinsa ensi-iltaa Lohjalla Laurentiussalissa 6.10. Jyrki Anttila, Anu Hälvä, Laura Pyrrö, sekä laulava poliisi Petrus Schroderus aloittavat yleisön lämmittelyn operettimaailmaan konsertillaan “Kuumat Suudelmat”, jossa kuullaan suomalaisten suosiman Franz Léharin rakastetuimpia sävelmiä.

Swingiä, jazzia ja huumoria

Viktoria ja hänen Husaarinsa – operettia on ollut mielenkiintoista tehdä, sillä se on ehkä maailman selkein operetti. Tässä pitää jopa osata näytellä, kertoo Anttila itse.

Viktoria ja hänen husaarinsa on operetti, josta on pelkästään Suomessa tehty 72 eri versiota sitten vuoden 1931 kun se ensi kerran tuli Suomeen. Alun perin Paul Abraham tuotti teoksensa Unkarissa 1930 juuri ennen lamaa ja sotaa eikä näistä ole tietoakaan humoristisessa musiikki-iloittelussa. Kimmo Leppälä on sovittanut sekä tähän Viktoriaan että toisen syksyn tuotantoon jälleen musiikin, joten lohjalaisuus näkyy operetin joka osa-alueella, myös lavasteissa, jotka ovat Lohjan Teatterista tutun Jyrki Kakon käsialaa.

Suuri vastuu jää myös pianistille Anu Kososelle, joka toimii molempien teosten pianistina.

Nämä ovat molemmat hauskoja teoksia soittaa, sillä näissä pääsee hiukan improamaan, ja luomaan erilaisia tunnelmia. On myös mukava työskennellä solistien kanssa, kertoo Anu Kosonen.

Operartin tuotannot ovat mahdollisuus näyttää lohjalaista osaamista ympäri Suomea ja aivan takuuvarmasti sen myös teemme, kertoo Anttila.

Ohjaaja Anselmi Hirvonen on sovittanut tämän operetin dialogit uudestaan, ja lyhentänyt tekstejä vielä helpommin seurattavaksi.

Normaalisti operetissa on aina kaksi paria, joista toinen on koominen. Tässä operetissa on kuitenkin kolme paria, joista kaksi ovat koomisia ja useampi lokaatio, paljon erilaista musiikkia, jopa niin että tätä operettia voisi kuvata musikaalimaiseksi, joka näkyy myös tavalllista runsaampana tanssina lavalla, kertoo ohjaaja.

Merja Mäkelä on innoissaan suomenkielisestä versiosta

Kuvassa Merja Mäkelä ja Jyrki Anttila

Näytöksen päärooleissa (Stefan Koltay & Viktoria) nähdään sankaritenori Jyrki Anttila ja Saksassa loistokkaasti samaisen roolin tehnyt Merja Mäkelä. Jyrki Anttila on ollut yksi suomen eturivin solisteista ja

kansallisoopperan vakiokiinnitys jo 20v ajan. Koltayn roolin jakaa Espoon tenori ja Beniamino Gigli – palkinnon saanut Hannu Jurmu. Muista rooleista mainittakoon erikseen haastava Lia sanin rooli, jonka

laulaa nouseva tähti; Lappeenrannan laulukilpailuiden toiseksi tullut Marika Hölttä, sekä Johanna Lesonen.

Muissa rooleissa nähdään totutulla tyylillä huippuammattilaisia kuten Operartin luottosopraano Tiina Vahevaara, suurenmoinen näyttelijä ja esiintyjä Jukka Romu, luottopakkimme Jouni Kokora, Lasse Pajunen, Turun

kaupunginteatterin ansioitunut esiintyjä,  joka palaa pitkästä aikaa Lohjan lavalle, Elli Vallinoja joka on osallistunut useisiin laulukilpailuihin, muassa Zinka Milanovin, Wilhem Stenhammarin ja Joseph Haydnin mukaan nimettyihin kansainvälisiin kilpailuihin.

On hienoa, että meiltä löytyy näitä luotettavia ammattitekijöitä, jotka tekevät hienoa työtä lavalla, ja sen ulkopuolella. Heidän kanssaan on ilo työskennellä, Anttila kertoo.

On todella hienoa, että joku uskaltaa suomessa tuottaa operetteja, ja on kiva päästä mukaan. Tämä on poikkeuksellinen teos operettimaailmassa jo sen vuoksi että tämä sijoittuu 3 eri paikkaan, uskon että teos tulee kiinnostamaan yleisöä, hehkuttaa Merja Mäkelä.

Kreivitär Mariza on eniten esitetty operetti Suomessa

Jyrki Anttila ja An Hälvä palaavat lavalle Kreivitär Marizan seurassa.

Kun Viktoria ja hänen Husaarinsa harjoitukset loppuvat; alkaa kova treeni syksyn toista kiertävää operettia varten: Emmerich Kalmanin Kreivitär Mariza. Kreivitär Mariza on suomen eniten esitetty operetti, ja nimikkoroolissa, sekä teoksen ohjaajana onkin koko kansan tuntema Anu Hälvä. Anu Hälvä on ohjannut ja kääntänyt teoksen Pieksämäellä, jonka pääroolissa oli myös silloin Jyrki Anttila.

On mielenkiintoista päästä ohjaamaan, sekä tekemään Marizan roolia. Olen joskus kauan aikaa sitten ysärillä tehnyt Lisan roolin samaisessa teoksessa, hymyilee Anu Hälvä.

Anu Hälvä jakaa roolin palkitun sopraanon Hannakaisa Nyrösen kanssa Sankarin roolissa tässäkin operetissa nähdään Jyrki Anttila, joka onkin jo Tassilon roolin konkari.

Tassilon rooli on tullut tehtyä varmaan neljässä eri produktiossa.” Anttila kertoo.

Anttilan kanssa roolin jakaa Hannu Jurmu.

Kiertävä teos saapuu ihmisten luokse

Molemmat operetit saapuvat sinne missä ihmiset ovat, ja tarkempia esityspaikkakuntia voi käydä katsomassa OperArtin nettisivuilta www.operart.fi/ohjelmisto