Viime viikolla Lohjan kaupungintalo Monkolassa pidettiin Lohjan matkailun järjestämä tilaisuus alueen matkailuyrityksille, jonka aiheena olivat tämän vuoden uudet ja vanhat tapahtumat. Tapahtuma keräsi paikalle kolmisenkymmentä lohjalaista yritystä, joista jokainen tuottaa erilaisia matkailijoille ja lohjalaisille tarjolla olevia palveluita aina musiikista ja tanhusta veneiden tankkaukseen ja offroad-maastoautosafareita. Aamupäivätapahtuman isäntänä toimi Lohjan matkailupäällikkö Jarkko Koskenmäki.

Elämästä nauttivien ihmisten Lohja

Lohjan kaupungin arvoissa korostetaan rohkeutta uudistua ja kasvaa, sekä herättää keskustelua. Arvoissa ovat myös kestävät valinnat, yhdessä tekeminen sekä läpinäkyvyys ja osallistuva toiminta – näistä osallistuva toiminta on ollut mukana Lohjan strategioissa jo pitkään, mutta sen toteutuminen on monesti jäänyt vähäiseksi, ehkä nyt on aika päästä sinäkin eteenpäin. Lohjan missiona on kestävän kasvun järvikaupunki, jossa on mahdollista elää suomalaista asumisen unelmaa. Tämä lause herättää monessa lohjalaisessa monia ajatuksia, joista yksi esitettiin myös tapahtumassa:

– Miten tänne tulevat matkaajat löytävät järven, rannan, tai muutkaan matkailukohteet, eihän Lohjan linja-autoasemallakaan ole missään Lohja-kylttiä, eli tällä hetkellä Lohjan sisäiset opasteet ovat olemattomat.

Lohjalle on tehty visio 2050, josta tämänkin lehden sivuilla on välillä tehty nostoja. Tuossa strategiassa Lohja kuvataan eloisana kaupunkina metropolialueella maaseudun syleilyssä, joka tunnetaan nauttivien ihmisten valintana, jossa asuu 60000 asukasta, ja missä on yli 10000 loma-asuntoa.

Tuohon vuoteen on vielä 16 vuotta aikaa, mutta tavoitteeseen pääseminen edellyttää valtavasti töitä, ja valtavasti uuden mahdollistamista Lohjalle, niin asumisen kuin yrittämisen suhteen.

Lohjan matkailu itselleen asettavat tavoitteet tälle vuodelle noudattavat viime vuotisten mallia: yrityksiä tuetaan vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä, alueellista tunnettavuutta pyritään kehittämään, Tytyrin Elämyskaivoksen asemaa vahvistetaan alueen yhtenä kärkituotteena, digitaalista osaamista kehitetään, keskustan ja kylien matkailutarjontaa kehitetään ja järvibrändiä vahvistetaan.

Lohjalaisille tämä listaus ei varsinaisesti tuo mitään, eikä välttämättä herätä isoja tunteitakaan, nämä asiat ovat tuttuja jo aiemmilta vuosilta.

Lohjan matkailu nosti muutaman tapahtuman tältä vuodelta esille ja toivoi yhteydenottoja järjestöiltä ja yrityksiltä liittyen itse tapahtumiin ja ideointiin: Uusimaa-päivä 21.5., Lohjan torin avajaiset 25.5., Ollisaaripäivä 15.6., Juhannus 21.6., Laurinpäivä 10.8., Tapahtumien ilta 16.8., Pitkäniemen festivaali 22.-24.8., Venetsialaiset 31.8. yms. Monet tapahtumista ovat jo perinteisiä tapahtumia, mutta tälle vuodelle uutta tuovat Uudenmaanliiton tuottama Uusimaa-päivä, Lohjan oma Ollisaaripäivä, Pitkäniemen festivaali ja Venetsialaiset. Tulossa on uutena myös Suuri Luokkakokous 8.11.

– Lohjan matkailu voi olla mukana suunnittelemassa, markkinoimassa ja koordinoimassa tapahtumia, mutta tapahtumat ovat parhaimmillaan, kun mukana on mahdollisuuksien mukaan myös erilaiset paikalliset toimijat yrityksistä yhdistyksiin, vinkkaa matkailupäällikkö lohjalaisille.

Uusimaa-päivä

Uudenmaan liiton ideoima Uusimaa-päivä aloittaa perinteensä tänä vuonna, ja aloituspaikkana on Lohja 21.5.2024. Tavoitteena on kasvattaa kulttuurin yhdenvertaista saavutettavuutta, lisätä osallisuutta ja vahvistaa alueella asuvien yhteenkuuluvuuden tunnetta jaettujen kulttuurielämysten kautta. Tapahtumapäivään liittyy kevätretkeä, kevätkahveja, valokuvahaastetta ja muuta, joista lisätietoja on saatavilla www.uusimaapaiva.fi osoitteesta, kuin myös erilaisia päivään liittyviä materiaalia on ladattavissa maksutta.

Uutta 2024: Ollisaaripäivä

Uuvi eli Uudenmaan virkistysalueyhdistys, on kuntien yhteinen maakunnallinen toimija, jonka toiminta-ajatuksena on luoda puitteet hyvinvointia lisääville luonnossa liikkumisen kokemuksille. Se osti Ollisaaren Lohjan kaupungilta ja aloitti syksyllä 2023 kehittämishankkeen, jonka seurauksena on tulossa mm. tämä Ollisaaripäivä. Saaren virkistyskäytön kehittäminen linkittyy myös Lohjan kaupungin järviohjelmaan ja rahoitus tulee EU:n maaseuturahastosta. Jo nyt saarella on toteutettu uusi tulipaikka, vanhojen rakenteiden purkua ja rakennusten ja kaivojen kuntotarkastus. Tulossa kevään aikana on laiturien uusintaa, keittokatoksen ja huussien kunnostusta, uimarannan raivausta ja opasteiden laittamista. Saaren sauna ja päärakennus ovat kunnostussuunnitelmissa tuleville vuosille.

Järvijuhannus 2024

Vuosiin ei olla nähty kokkoa Lohjalla, mutta tänä juhannuksena on tulossa juhannussalko, ja kenties juhannustanssit ja paljon muuta ohjelmaa. Lohjan matkailu toivoo eri tahojen kertovan heille ajoissa mitä on tapahtumassa, jotta olisi mahdollista järjestää yhteismarkkinointia lohjalaisille sekä matkaajille, esimerkiksi Helsingin suuntaan.

Laurinpäivä 10.8.

Matkailupäällikkö Koskenmäki toi esille myös ajatuksia Laurinpäivän kehittämisestä. Tapahtuma on ollut samoilla raiteilla pitkälti koko historiansa ajan, ja kenties nyt voisi olla aika kehittää tapahtumaa edelleen. Tänäkin vuonna on vuoden Laurin valinta ja kirpputori ja ohjelmaa torilla, mutta toivomuksena olisi saada ideoita ja kumppaneita järjestämään mahdollisesti myös muuta ohjelmaa Laurinpäivän parissa.

Matkailijat ja Lohja 2024

Tavoitteet ovat varmasti realistiset, kuten Koskenmäki korosti, mutta eteenpäin on kehitettävää. Matkailu haluaa kehittää edelleen yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa, jotta tänä vuonna ja tulevaisuudessa Lohja olisi entistä avoimempi ja helpommin saavutettavissa ja lähestyttävissä niin lohjalaisten kuin turistien toimesta.

Me lehtenä toivomme, että kaiken uuden tiedottaminen ei siirtyisi täysin digitaalisille alustoille vaan että Ykkös-Lohja media muistettaisiin, sillä lehti jaetaan useampaan lohjalaiseen kotiin kuin yksikään toinen paikallismedia.