Tänään: 18.07.2024

BMW M4 CS

Päätoimittaja

Mitä kuuluu sähköautoilulle Suomessa 2024

sähköauto

Viime vuonna joka kolmas ensirekisteröity henkilöauto kulki sähköllä. Sähköautot yleistyvät Suomessa räjähdysmäisesti. Viime syyskuun ensirekisteröinneistä sähköautojen osuus oli 33,3 prosenttia, eli joka kolmannes uusista autoista oli sähköauto. Vielä vuonna 2019 osuus oli vain 1,7 prosenttia.

Vaikka mediassa puhutaan paljon sähköautojen heikosta menekistä, tosiasia on kuitenkin se, että tänä vuonna sähköautojen tilaussopimukset ovat lisääntyneet 43 prosentilla. Tämä viittaa siihen, että sähköautojen myynti on menossa oikeaan suuntaan verrattuna Euroopassa sovittuihin ilmastotavoitteisiin. Samanaikaisesti markkinoille on tullut uusia sähköautomerkkejä, ja ilmassa on myös ollut aivan uuden hintaluokan tulosta, jolloin sähköautoja saisi alle 30 000 eurolla.

Miksi autoja yleensä ostetaan vähemmän

Korkojen nousu sekä yleinen ostovoiman heikentyminen ovat johtaneet siihen, että uusia autoja ostetaan ylipäätään vähemmän ja kalliimpia autoja vielä vähemmän. Tämä selittää osaltaan sähköautojen tilausten laskua viime vuonna ja ensirekisteröintien laskua tämän vuoden alussa. Toisaalta myös vuonna 2023 sähköautojen tilauskannassa oli iso hyppäys johtuen edellisten vuosien tuotantoviiveistä, koronasta ja Ukrainan sodasta.

Lisäksi sähköisten työsuhdeautojen tuki uhkasi päättyä vuoden 2026 alussa, mikä laittoi monet kolmen vuoden leasing-sopimuksen harkintakannalle. Hallitus päätti kuitenkin jatkaa tukea, joten työsuhdeautoissa sähköautojen osuuden odotetaan edelleen kasvavan viime vuoden 40 prosentista.

Sähköautomarkkinat laajenevat

Sähköautojen hinta on tällä hetkellä yksi suurimmista niiden yleistymisen esteistä. Uusien täyssähköautojen verollinen keskihinta oli viime vuonna 56 000 euroa, kun uusien bensa-autojen keskihinta oli 32 000 euroa. Uusista sähköautoista ei toistaiseksi löydy riittävästi tarjontaa alemmissa hintakategorioissa, jotta niiden osuus voisi nousta yli puoleen ensirekisteröinneistä. Mutta useat sekä eurooppalaiset, että aasialaiset autotehtaat ovat lupailleet alle 30 000 euron hintalapullisia sähköautoja jopa tänä tai ensi vuonna.

Kiinalaisten sähköautojen vaikutus

Kiinalaisille sähköautoille suunnitellut tullit saattavat kuitenkin hidastaa hintojen laskua. Sähköautojen leasing-sopimukset ovatkin olleet suosittuja, jolloin vältytään auton arvon ennakoitua nopeamman tippumiseen liittyvältä riskiltä.

Autokanta sähköistyy tasaisen varmasti taloudellisten kannusteiden ohjatessa sähköautoiluun. Tällä hetkellä Suomessa on 94 000 täyssähköautoa ja 147 000 ladattavaa hybridiä, eli yhteensä noin 8,5 prosenttia autokannasta. Ajetuista kilometreistä sähköautojen osuus on jo tätä suurempi, koska uusilla autoilla ajetaan keskimääräistä enemmän.

Tulevaisuuden näkymät

Autoalan ennusteen mukaan Suomessa on 500 000 täyssähköautoa vuonna 2030 ja miljoona sähköautoa vuonna 2035. Sähköautojen yleistyminen tuleekin vähentämään Suomen henkilöliikenteen öljyriippuvuutta merkittävästi seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Sähkön kokonaiskysynnän kannalta sähköautojen yleistymisellä on melko pieni merkitys, mutta latausinfra vaatii investointeja etenkin taloyhtiöiltä.

– Lohja on hyvä esimerkki suomalaisesta kaupungista, missä sähköautojen julkinen latausinfra on hyvällä tasolla. Meillä on latauspaikkoja niin kauppakeskuksissa, kauppojen yhteydessä kuin myös liikenneasemilla, kertoo PP-Auton toimitusjohtaja Petteri Heiskanen.

Sähköautojen jälleenmyynti kasvussa

Sähköautojen jälleenmyyntimarkkinat ovat myös aktivoituneet. Käytettyjen sähköautojen kysyntä on kasvanut, ja tämä tarjoaa kuluttajille mahdollisuuden siirtyä sähköautoiluun pienemmällä budjetilla. Monilla käytetyillä sähköautoilla on vielä pitkä käyttöikä jäljellä, mikä tekee niistä houkuttelevan vaihtoehdon.

– Meillä PP-Autossa tehtiin kolmisen vuotta sitten strateginen muutos siirtyä monimerkkiliikkeenä uusista autoista enemmän autojen jälleenmyyntimarkkinoille. Silloin liikevaihdostamme tuli 60 % uusien autojen myynnistä. Näimme jo silloin häivähdyksiä tuloillaan olevasta markkinamuutoksesta ja automaahantuojien aktivoitumisesta myös vähittäismyynnissä. Nyt painopiste onkin siirtynyt käytettyjen autojen maahantuontiin ja myyntiin, sitä kautta liikevaihtomme onkin kasvanut valtakunnallista markkinaa nopeammin. Sähköautojen osalta hintojen aaltoilu on myös rauhoittumassa, kysyntä kasvussa ja vuodesta on tulossa meille hyvä, jatkaa Heiskanen.

– Olemme jälleenmyynnissä ottaneet käyttöön myös meille tulevien sähköautojen akuntarkastuksen ja meillä on mahdollista tarjota lisäturvaa jopa sellaisille vaihtoautoille, joiden oma akkutakuu on päättynyt.

Autojen jälleenmyyntimarkkinoilla sähköautojen määrä on myös loogisesti lisääntynyt ja uudehkoja sähköautoja on tuotu Suomen markkinoille varsinkin Saksasta. Prosentuaalisesti autoliikkeiden myymien käytettyjen henkilöautojen täyssähköautojen osuus on kasvanut tasaisesti vuodesta 2021 yli nelinkertaiseksi ja eikä kehitykselle näy loppua

– Saksa onkin Euroopan automarkkinoilla se maa, mitä pitää tarkastella ja seurata. Se mitä tapahtuu nyt Saksassa, tapahtuu muualla Euroopassa pienellä viiveellä, kertoo Heiskanen.

Tällä hetkellä Suomeen maahantuoduista käytetyistä autoista lähes joka kolmas on täyssähköauto.

Haasteet ja ratkaisut

Vaikka sähköautojen yleistyminen etenee, siihen liittyy myös haasteita. Latausinfran kehittäminen on yksi keskeisistä tekijöistä, ja erityisesti taloyhtiöiden täytyy investoida latausmahdollisuuksiin. Tämä voi olla esteenä sähköauton hankinnalle, jos latauspaikkoja ei ole riittävästi.

Toisaalta julkinen sektori ja yritykset ovat panostamassa latausinfran kehittämiseen, mikä helpottaa sähköautojen käyttöä myös kaupunkialueilla. Uusien latausasemien rakentaminen ja olemassa olevien päivittäminen on välttämätöntä, jotta sähköautoilu olisi sujuvaa ja vaivatonta. Tähän lisättynä akkuteknologian kehittyminen ovat tuomassa sähköautoja hintaluokassa alaspäin ja kaikkien uusien autojen ostajien saataville.