Nettipelaamien perustuu siihen, että omilla päätelaitteellaan olevat pelaajat ovat yhteydessä peleihin ulkoisen pelioperaattorin kautta. Tavallisissa tietokonepeleissä pelaajat asentavat tietokoneelle tai mobiililaitteelleen sovelluksen, jolla yhteys otetaan pelipalvelimeen. Pelipalvelimia voi olla saatavilla useita, sillä suosittuja pelejä voi pelata jopa satoja tuhansia pelaajia samanaikaisesti.

Internetin casino-operaattorit ovat osa niistä peligenreistä, jotka tuottavat omille rekisteröidyille pelaajilleen reaaliaikaisia pelejä. Käytännössä nämäkin tuotetaan pelitoimittajan omilta palvelimilta, jonne pelaaja ohjataan automaattisesti. Pelaaja ei tiedä itse, minkä palvelimen kanssa hänen päätelaitteensa on tekemisissä, koska itse peli näyttäytyy pelaajalle kuitenkin kasinon omassa näkymässä.

Automaattipelit vs monipelaajapelit

Internet-aikakauden alussa nettipelit tuottivat pelin vain yhdelle pelaajalle kerrallaan ja syy oli yksinkertaisesti tekninen. Aluksi palvelinten suorituskyky ei ollut tarpeeksi hyvä laskeakseen eri pelaajien toiminnot yhtäaikaisesti. Olemme mennyyt huimasti eteenpäin kehityksessä ja nykyiset pelipalvelimet pystyvät tuottamaan saman pelin eri osioita reaaliaikaisesti tuhansille pelaajilleen. Esimerkkinä World of Warcraft -pelin, jossa pelaajat sulautuvat virtuaalimaailmaan. Kohdatessaan toisen pelaajan, molemmilla pelaajilla on omilla tietokonenäytöillään täysin reaaliajassa nähtävillä oleva pelaajien kohtaaminen tietokonemaailmassa, pelipalvelimen hallitessa kokonaista virtuaalista pelimaailmaa.

Nettikasinoilla on perinteisesti pelattu vain omia pelejä tai laitettu esimerkiksi veto tuleviin raveihin. Viime vuosina on tullut mahdolliseksi katsoa samanaikaisesti reaaliajassa suoratoiston kautta ravilähetyksiä kasinolle rekisteröinnin jälkeen, ja samalla vielä lyödä vetoa reaaliaikaisiin kohteisiin. Näitä lähetyksiä sekä vetoja ovat voineet seurata yhtä aikaa tuhannet pelaajat. Mielenkiintoista on ollut samalla myös seurata kansainvälisten ravilähetysten ja laukkakisojen lähetysten katsomisen mahdollisuuden tuleminen lähikioskille! Vielä viime vuosikymmenellä Suomessa kioskit toimivat vielä luukkuperiaatteella, ilman itsepalvelua, verrattuna nykyaikaiseen mahdollisuuteen seurata urheilua ja pelata reaaliaikaisia vetoja.

 Tämän on mahdollistanut internetverkkojen ja palvelinten tekninen kehitys. Esimerkiksi Suomeen livepelaaminen tuli saataville jo 2004, mutta vasta viime aikoina ovat suoratoiston kanavat mahdollistaneet monipuolisesti eri lajien katsomisen laiteriippumattomasti. Mielenkiintoista näissä reaaliaikaisissa vedonlyönneissä on nimenomaan niiden reaaliaikaisuus, mutta aina kun pelaaja panostaa, pitää operaattori panoksen hyväksymisessä 5-10 sekunnin varmuusviiveen, jolla varmistetaan, ettei pelitapahtumassa ehdi tapahtua muutosta panostuskohteessa, eli aivan 100% reaaliaikaista ei vedonlyönnissä livepelaaminen ole, sen sijaan muissa lajeissa kyllä. Vedonlyönnissä puhutaan kansainvälisesti enemmän termillä in-play gaming.

Reaaliaikaisuus ei ole kaikille sama asia

Vaikka operaattorin palvelimelta lähtisi tieto yhtä aikaa eri käyttäjille, on käyttäjille saapuvan tiedon nopeuksissa pieniä eroavaisuuksia, jotka voivat olla sekunnin murto-osista jopa minuutteihin. Tähän vaikuttaa nettiyhteyksien nopeuden lisäksi myös mahdolliset maan rajat, sillä monilla mailla on nettiliikenteeseen liittyviä seuranta- ja filtteröintiasetuksia, jotka hidastavat viestin läpimenoa. Voit joskus itse testata tämän katsomalla samaa lähetystä livenä televisiosta ja tietokoneelta, tulet huomaamaan selvän viiveen suuntaan tai toiseen. Onneksi viive on yleensä yhtä suurin jokaisella, mutta jos oma nettiyhteys on hidas, ja yrität pelata esimerkiksi CS:GO turnauksessa, huomaat, että et pärjää koskaan. Näissä eSports peleissä nopeus on valttia.

Tekniikasta lisää

Yksi iso asia niin nettikasinoille kuin käytännössä kaikille netin palveluntuottajille oli nettisivustojen peruskoodin standardin HTML5:n julkaisu. HTML5 antoi avaimet mobiilisivustojen tekemiselle yksinkertaisesti ja suoratoiston striimaamisen pelaajille ympäri maailmaa. Tämä toimii myös pohjana nettikasinoiden korttipelien kuten Blackjack, pokeri ja baccarat sekä Onnenpyörän, Monopolin ja ruletin suoratoiston kautta tapahtuvaan pelaamiseen. Ensimmäistä kertaa historiassa pelaaja voi istua missä tahansa, ottaa päätelaiteriippumattomasti yhteyden oman kasinonsa kautta livepelipöytään ja saada reaaliaikaisen yhteyden pelinhoitajaan. Yksi pöytä tai yksi peli tarjoilee peliä reaaliajassa useammalle pelaajalle pelistä riippuen. Koska kasinopeleissä ei ole kyse sekunneista, ei pienet viiveet yhteysnopeuksissa vaikuta itse pelaamiseen. Viive häivytetään pelinhoitajien puheeseen ja yleiseen viihdyttämiseen.

Suunnannäyttäjä löytyy Ruotsista

Jos puhutaan kasinoiden livepeleistä, emme voi ohittaa ruotsalaista alan pioneeria Evolution Gaming yhtiötä. Evolution Gaming tuli markkinoille 2006 ja tuotti ensimmäiset pelinsä heti 2007 sellaisille operaattoreille kuin Gala Corla, PartyGaming, Expekt ja mm. Willliam Hill. Livepelit tuotetaan oikeilta kasinostudioilta, joista ensimmäiset perustettiin Riikaan. Nykyään studioita on jo Latvian lisäksi Maltalla ja Kanadassa, missä pelit striimataan BCLC:n PlayNow.com sivuston kautta.

Livepelaamisen mahdollistamisessa on suuri merkitys myös sillä, että kaikki tietoliikenne pelaajien ja operaattorin välillä on SSL salattua ja livekasinoiden maksujärjestelmät toimivat tietoturvallisen API rajapinnan kautta.

Nämä reaaliaikaiset pelipöydät mahdollistavat pelaajille chatin kautta keskustelun sekä muiden pelaajien että pelinhoitajan kanssa.

Pokeria pelattu jo vuosia netissä

A computer sitting on a table
Description automatically generated

Näiden suoratoistettujen pelien lisäksi yksi suosittu pelimuoto on pokeri. Pokeria pelataan monien pokerisivustojen ja pokerisovellusten kautta päivittäin. Pokerikaan ei ole sekuntipeliä, vaan jokaisessa pokerisovelluksessa on jokaiselle pelaajalle annettu kohtuullinen aika suorittaa oma siirtonsa ja tehdä päätöksenä. Näin piilotetaan viiveet eri pelaajien kesken ja aikaan saadaan näennäisesti kaikille pelaajille reaaliaikainen yhteys pelipöytään.

Tulevaisuuden haasteet

Tulevaisuuden haasteet monipelaajien reaaliaikaisuudessa liittyvät siihen tosiasiaan, että siinä missä yksi pelaaja voi olla nopean 5G yhteyden päässä, on toinen pelaaja huonon 3G verkon päässä. Pelioperaattorin pitää kehittää tapa, jolla jokaiselle pelaajalle taataan yhtäläinen kokemus, ja ennen kaikkea tuntu, niin ettei pelaajalla olisi viivettä pelaamisessa. Tämä verkkojen ja tietokoneiden eroavaisuus tulee estämään videoiden käytön pelaajien suhteen vielä monen vuoden ajan. Teknisesti voisimme pelata peliä, missä näkisimme pelikaverimme kaikki reaaliajassa, mutta käytännössä tämä olisi mahdollista vain yhtäläisillä ominaisuuksilla ja yhteyksillä varustetuille pelaajille.