Länsi-Uudenmaan Hyvinvointialue tiedottaa:

Sähköisen perhekeskuksen perhettä perustaville ja perheellisille suunnattu Omaperhe.fi on avautunut osoitteessa www.omaperhe.fi. Käy tutustumassa!

Omaperhe on kansallinen verkkopalvelu, joka kokoaa kaiken perheille tarkoitetun tiedon, tuen ja palvelut yhteen osoitteeseen. Omaperhe sisältää asiantuntijatietoa, itsehoito- ja omatoimiohjeita sekä polkuja fyysisten ja sähköisten palvelujen pariin. Omaperhe on myös asiointikanava, joka kokoaa yhteen kansallisten toimijoiden, hyvinvointialueiden, kuntien, kolmannen sektorin ja seurakuntien palveluja.

Länsi-Uudenmaan alueellinen käyttöönotto odottaa vielä kypsymistään. Omaperhe-verkkopalvelun yleinen osio on kuitenkin myös alueemme asukkaiden käytettävissä.

Omaperhe on osa sähköistä perhekeskusta, joka kokoaa yhteen lapsiperheille tarkoitettuja palveluja ja tarjoaa käyttäjille mahdollisuuden löytää ajantasaista ja luotettavaa tietoa perhettään koskettavasta teemasta.

Kuittaa Kanta-informointi verkossa ja sujuvoita asiointiasi

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten sinusta laatimat potilasasiakirjamerkinnät, tutkimustulokset ja reseptitiedot tallentuvat kansalliseen Kanta-palveluun. Voit käydä myös itse tarkastelemassa tietojasi Omakanta-palvelun kautta.

Hyvinvointialueuudistuksen vuoksi asukkaille tulee kertoa Kanta-palveluista eli antaa ns. Kanta-informointi uudestaan. Vastaanottamalla Kanta-informoinnin ilmaiset vastaanottaneesi tiedot Kanta-palveluista, tietojen käsittelystä ja oikeuksistasi vaikuttaa tietojen käsittelyyn. Tällä varmistat, että sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset voivat hyödyntää Kantaan kirjattua hoitotietoa hoitosuhteen siirtyessä eri palveluntarjoajien välillä. Lisätietoa tietojen liikkumisesta hyvinvointialueuudistuksen jälkeen.

Miten Kanta-informointi kuitataan vastaanotetuksi?

Voit vastaanottaa uuden Kanta-informoinnin terveydenhuollossa asioinnin yhteydessä tai itsenäisesti Omakanta-palvelussa. Suosittelemme sinua vastaanottamaan uuden Kanta-informoinnin Omakanta-palvelussa, jos palvelun käyttö on sinulle mahdollista.

  1. Näin vastaanotat uuden Kanta-informoinnin itsenäisesti Omakanta-palvelussa:
    1. Kirjaudu Omakantaan.
    2. Kanta-informointi avautuu omaan ikkunaan.
    3. Lue teksti ja kuittaa se vastaanotetuksi.

Omakannassa asiointi on mahdollista vasta sen jälkeen, kun sinä tai puolestasi asioiva on kuitannut Kanta-informoinnin vastaanotetuksi.

  1. Näin vastaanotat uuden Kanta-informoinnin terveydenhuollossa asioinnin yhteydessä:

Terveydenhuollon ammattilainen antaa sinulle uuden Kanta-informoinnin ja merkitsee informoinnin annetuksi tietojärjestelmään. Tämän jälkeen potilastietosi ovat esimerkiksi HUSin ammattilaisten käytettävissä heidän hoitaessaan sinua.

Miksi Kanta-informoinnin vastaanottaminen on tärkeää?

Uuden Kanta-informoinnin vastaanottaminen on tärkeää, koska hyvinvointialueella laadittuja potilasasiakirjamerkintöjä voidaan katsella esimerkiksi HUSissa vasta sen jälkeen, kun olet vastaanottanut uuden Kanta-informoinnin. Uuden Kanta-informoinnin yhteydessä saat tarkempaa tietoa myös Uudenmaan väliaikaisesta tiedonsaantioikeudesta, johon potilastietojen näkyvyys Uudenmaan alueella perustuu 1.1.2023 alkaen.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden sujuvuuden kannalta on tärkeää, että ammattilaisella on kattavat ja ajantasaiset tiedot asiakkaasta. Jos esimerkiksi asioit terveysasemalla Hangossa, josta sinut lähetetään erikoissairaanhoitoon HUSiin, on tärkeää, että HUSin ammattilaiset voivat tarvittaessa hyödyntää sinusta hyvinvointialueellamme kirjattuja tietoja.