Tänään: 19.07.2024

Toimittaja

Rakennustarvikkeet kulkevat lautalla saareen

rakentaminen

Lohjanjärvessä riittää saaria ja niissä mökkejä vaikka kuinka paljon. Tapio Uronen on korvaamaton apu monelle, joka harkitsee mökin rakentamista tai remontointia saaressa. Hän on seilannut lautallaan ympäri Lohjanjärveä jo yhdeksän vuoden ajan. Sen kyydissä kulkevat kätevästi niin työkoneet kuin rakennustarvikkeetkin sekä erilaiset maa-ainekset. Kyytiin mahtuvat myös traktori ja kaivinkone, joten hieman suuremmatkin pihatyöt onnistuvat.

–Olen kunnostanut rantoja ja laittanut vesijohtoja ja viemäreitä, Uronen toteaa.

Kiirettä pitää, sillä lähes joka päivä joku kaipaa Urosen apua mm. rakennustarvikkeiden tai purkujätteiden kuljetuksessa.

–Joka kesä tänne tulee pari mökkiä lisää ja koko ajan joku remontoi. Ensimmäiset kesät ajoin pitkää päivää. Joka päivä olisi jotain tekemistä, kuten sepelin tai klapien kuljetusta, hän kertoo.

Viime kesänä Uronen keskittyi oman mökkinsä remontointiin ja ajoi vain tuttavilleen muutamia keikkoja, mutta tälle kesälle on jo kuljetettavaa tiedossa. Lohjan kaupunkikin hyödyntää Urosen lauttaa.

–Vietiin juuri nippu lautoja, hän kommentoi aamuista kuljetustaan.

Kesät kuluvat järvellä seilaten ja toisia auttaen, mutta se tuntuu miehelle sopivan.

–Ei tästä rahallista etua saa, mutta onhan tässä hommaa eläkeläiselle. Onpahan tekemistä, eikä se niin pöllöä ole järvellä seilata tällä säällä, hän sanoo aurinkoista taivasta katsellen.

Lautalla saariin kulkevat kätevästi niin työkoneet, maa-ainekset kuin rakennustarvikkeetkin.

Lauttaprojekti sai alkunsa naapurin auttamisesta

Uronen sai idean lautan rakentamisesta, kun hänen naapurinsa mökki paloi kymmenen vuotta sitten.

–Hän pyysi, että hoitaisin palojätteiden kuljetuksen. Lainasin lautan ja ajelin sillä koko kesän. Sitten syntyi idea omasta lautasta, jonka rakensin seuraavana keväänä. Kesällä se oli jo järvessä. Olin aiemminkin käynyt katsomassa lauttoja, mutta en ollut löytänyt järkevää, hän kertoo.

Lautta on osoittautunut hyvin tarpeelliseksi. Kesäiseen remonttitarpeeseen kun on vaikea valmistautua talvenkaan aikana, sillä Lohjanjärven jäissä ei useinkaan ole hurraamista.

–Välillä on kymmenen sellaista talvea putkeen, ettei jäälle uskalla mennä oikein millään isommalla. Mönkijällä olen nyt talvisin ajellut jäällä.

Uronen tietää, mistä puhuu, sillä hän aurasi 25 vuotta jäätietä Lohjanjärvelle.

–Nyt olen sanonut, että nuoremmat saavat hoitaa sen, hän toteaa.

Matalia rantoja ja liukkaita kallioita

Lohjanjärveltä löytyy muitakin, joilla on lautta, mutta kaikkien lautat ovat hieman erilaisia ja soveltuvat erilaisiin tehtäviin. Urosen lautta on siitä hyvä, että mukaan mahtuu kaivinkone, josta on suuri apu tavaroiden nostelussa ja kuljettamisessa sekä kuorman rakentamisessa ja purkamisessa. Omat haasteensa saariprojekteihin kuitenkin liittyvät.

–Lohjanjärvellä on paljon matalia rantoja, joissa tehtävät kannattaa hoitaa alkukesästä ennen kuin vesi laskee. Kuorman kanssa lauttani pääsee vielä menemään, jos vettä on 60 cm ja tyhjänä 30 cm, mutta syksyllä ei silti meinaa päästä missään rantaan.

Tuuli ja liukkaat kalliorannat lisäävät oman haasteensa soppaan. Hermojakin vaaditaan, sillä työssä on myös monta vaihetta, kun kuorma pitää ensin lastata lauttaan, nostaa maihin ja kantaa vielä työmaalle. Kaivinkone on ehdoton apuväline.

–Ilman sitä ei tulisi mistään mitään. Monta kertaa saa saman kappaleen ottaa kaivinkoneen kauhaan ennen kuin ollaan perillä.

Hänellä on myös vinkki remonttipuuhia harkitseville.

–Puutavaraniput pitää pyytää pienempään kokoon jo alun perin, ettei niitä tarvitse alkaa purkaa rannassa, muuten on palikat pitkin poikin ja järvessä.

Myös ahkeria jalkoja ja vahvoja käsiä vaaditaan, sillä rakennustarvikkeita pääsee harvassa paikassa kuljettamaan perille saakka traktorilla tai kaivinkoneella.

Tapio Urosen lautta on ollut Lohjanjärvellä tuttu näky jo kymmenen vuoden ajan.

Uiva hirvi ja juhannusjuhlia

Uronen kertoo, ettei lautalla ajelu ole hätäisen miehen hommaa, sillä tyhjänä lautta kulkee 8 km/h, mutta kuorman kanssa vauhti voi tippua vain muutamaan kilometriin. Välillä ylimääräistä matkaa kertyy kiertäessä, jos lautta ei mahdu esimerkiksi sillan alta. Siinä ehtii ihailla maisemiakin ja katsella ympärilleen.

–Viime kesänä näin hirven uimassa korvat pystyssä. Ne uivat pitkiäkin matkoja ja kovaa, ei niille soutuveneellä pärjää. Välillä näkee myös kauriita uimassa.

Lautta ei ole vain työväline, vaan siitä saa irti hupiakin.

–Saariyhdistyksen illanvietto pidettiin viime kesänä lautalla. Grillasimme lautalla saarelaisten kesken. Joskus olen myös heittänyt hupikeikkaa, kuten polttareita, Uronen kerto.

Välillä lautasta nautitaan vain läheisten ja ystävien kanssa.

–Juhannuksena meitä on ollut mökillä välillä 30 henkeä. Otamme autotkin saareen mukaan, ettei niitä rikota rannassa. Lautalla käytiin katsomassa kokkoakin, kun se oli vielä Haikarissa.

SMS