Toyota, kuten monet muutkin rallitallit, ovat jälleen rakentaneet tälle kaudelle uudet ralliohjukset. Toyota on päättänyt jatkaa samalla punaisella, mustavalkoisella tehtaalla, joka debytoi Yarisissa viime kaudella. Uusien Rally1-säädösten korostamiseksi GR Yariksen sivussa on kuitenkin selkeä hybridibrändäys, joka sisältää myös näkyviä ilmalaatikoita hybridiyksikön jäähdyttämiseksi.

Uusien määräysten mukaan GR Yarisissa on 100 kW: n hybridiyksikkö, joka on kytketty 1,6 litran turboahdettavaan polttomoottoriin, joka voi tuottaa 500 hevosvoimaa lyhyessä sarjassa työskennellessään yhdessä. Kuljettaja ei voi mitään nappia painamalla itse määritellä sitä, missä vaiheessa buusti on käytössä. Hybridiyksikkö lataa itseään jarrutettaessa, ja riippuu ajotavasta sekä jarrutuksesta, milloin hybridi aktivoituu. Mikäli jarruun koskee kiihdytysvaiheessa, hybridiyksikön tarjoaman edun menettää hieman samalla tavalla kuin jos ajaa maantiellä vakionopeudensäädin päällä ja painaa jarrua.

Rallin MM-sarja täyttää nyt 2022 jo 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi FIA esittelee lajiin WRC-auton korvaavan uuden superauton, sähköavusteisen Rally1:n. Rallin MM-sarja täyttää 50 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi FIA esittelee lajiin WRC-auton korvaavan uuden superauton, sähköavusteisen Rally1:n.

Hallitsevat WRC-valmistajien mestarit pelaavat tällä kaudella neljä GR Yaris -tiimiä, joissa viime vuoden sarjassa toiseksi sijoittunut Elfyn Evans ja kaksinkertainen rallin voittaja Kalle Rovanpera ajavat koko kauden.

Kahdeksankertainen WRC-mestari Sebastien Ogier ei puolusta mestaruuttaan, kun hän on päättänyt supistaa WRC-sitoumuksiaan vain osittaiseen kampanjaan. Ranskalainen jakaa sen sijaan kolmannen auton suomalaisen ja kertaluonteisen WRC-rallin voittajan Esapekka Lapin kanssa. Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoi, ettei Ogierin lopullista kilpailukalenteria ole vielä lyöty lukkoon. Varmaa on se, että helmikuun lopussa ajettavassa Ruotsin MM-rallissa Lappi hyppää Toyota GR Yariksen rattiin.

Neljännen kuljettajan paikan täyttää Japanin Takamoto Katsuta, joka on säilytetty pilotoimaan tallin kehityskuljettajan tuloa toisen täyden kauden ajan.

Uusi polttoaine MM-sarjassa

MM-sarjassa käytetään alkavalla kaudella saksalaisvalmisteista fossiilitonta ja uusiutuvaa bensiiniä, joka oli ensimmäistä kertaa käytössä Tunturirallissa. Se on yhdistelmä biomassasta valmistettua polttoainetta sekä vedestä ja hiilidioksista sähkön avulla valmistettua synteettistä polttoainetta.