Itä- ja Länsi-Uudellamaalla siirrytään kuntien järjestämään lietteiden kuljetukseen. Saostus- ja umpisäiliölietteiden kunnalliseen keräykseen siirrytään alue kerrallaan vuosina 2024–2026.

Kiinteistönomistaja on tilannut tähän asti säiliöiden tyhjennykset ja lietekuljetukset haluamaltaan palveluntuottajalta. Jatkossa ne tilataan kuntien omistamalta Rosk’n Roll Oy Ab:ltä. Käytännössä kuljetukset ja tyhjennykset hoitaa Rosk’n Rollin kilpailuttama kuljetusyrittäjä.

Länsi-Uudenmaan lietekuljetuksia koskeva ensimmäinen kilpailutus käynnistyy markkinavuoropuhelulla syys-lokakuun vaihteessa. Ensimmäisenä tyhjennykset alkavat Hangossa lokakuussa 2024. Seuraavana vuorossa on Raasepori tammikuussa 2025, josta edetään kunta kerrallaan kohti itää. Itä-Uudellamaalla kilpailutukset toteutetaan vuonna 2025. Pysyvän yhteysliikenteen ulkopuoliset saaristokohteet kilpailutetaan myöhemmin.

On mahdollista, että alueen tyhjennys- ja kuljetusurakoista huolehtii jatkossakin sama yrittäjä kuin tällä hetkellä, mutta Rosk’n Rollin kilpailuttamana. Pyrimme siihen, että myös pienyrittäjien on mahdollista osallistua tarjouskilpailuun ilman merkittäviä kalustoinvestointeja.

Rosk’n Rollin kuljetuspäällikkö Mika Toivari

Tarjouksen voi tehdä myös yritysten yhteenliittymänä. Kuntien kehitysyhtiöt ovat valmiita tarjoamaan kuljetusyrittäjille apuaan tarjouskilpailuun osallistumisessa.

Ensimmäisen urakkakauden kesto on kolme vuotta. Jatkossa tarkoituksenmukainen sopimuskausi olisi jätekuljetuksista tuttu 5 + 2 vuotta. 

Ensimmäisellä urakkakaudella saatetaan kiinteistöjen tyhjennystiedot ajan tasalle ja hiotaan toimintamallit urakoitsijoiden kanssa.

Rosk’n Roll on käynyt taustakeskusteluja runsaan puolentoista vuoden ajan alueilla toimivien kuljetusyrittäjien kanssa. Yrittäjien pitkäaikaista kokemusta lietekuljetuksista hyödynnetään kuljetusten suunnittelussa ja heidän näkemyksensä pyritään huomioimaan kilpailutuksessa. Rosk’n Rollista toivotaan mahdollisimman monien kuljetusyritysten osallistuvan myös markkinavuoropuheluun ja lisäksi tietysti itse tarjouskilpailuun.  Julkiset urakat ovat vakaata liiketoimintaa, joten tarjouksen jättämistä esimerkiksi osana yhteenliittymää kannattaa harkita vähemmälläkin kalustolla.  Toivari kehottaakin seuraamaan palveluiden hankintakanavaa Hilmaa.

Julkaisemme pikapuoliin ilmoituksen markkinavuoropuhelun alkamisesta. Vuoropuheluun osallistuminen ei velvoita osallistumaan itse tarjouskilpailuun, joten suosittelen kaikkia kuljetusyrittäjiä osallistumaan ja tuomaan esiin omat näkökulmansa. Erilaisten tarpeiden ja käytäntöjen huomioiminen hankinnan valmistelussa parantaa tarjouskilpailun onnistumista.

Rosk’n Roll lähestyy asukkaita noin vuotta ennen keräyksen alkamista kirjeitse ja pyytää ilmoittamaan tiedot kiinteistöjensä jätevesijärjestelmästä sekä tyhjennysvälistä. Tietoja tarvitaan alueen lietteenkuljetusten suunnitteluun sekä viranomaisen käyttöön.  Tiedot voi ilmoittaa netissä tai kirjeen mukana tulevalla paperilomakkeella.

Kunnalliset lietekuljetukset pähkinänkuoressa

  • Vastuu saostus- ja umpisäiliöiden tyhjennysten ja lietekuljetusten järjestämisestä siirtyy kiinteistönomistajalta kunnalliselle jäteyhtiölle
  • Uudenmaan jätelautakunta päätti kunnallisiin lietekuljetuksiin siirtymisestä vuonna 2021.
  • Kunnallinen lietteen keräys käynnistyy alue kerrallaan vuosina 2024–2026 lännestä alkaen 
  • Alustava aikataulu:
    • Hanko 10/2024
    • Raasepori   1/2025
    • Inkoo 3/2025
    • Siuntio 5/2025
    • Lohja 9/2025
    • Karkkila 11/2025
    • Vihti 12/2025

Inom Rosk’n Rolls verksamhetsområde övergås det till kommunalt organiserad slamtransport

I Östra- och Västra Nyland övergås det till kommunalt organiserad slamtransport. Övergången till kommunal insamling av slam från slamavskiljare och slutna tankar sker ett område i taget under åren 2024–2026.

Hittills har fastighetsägaren själv beställt tömning av brunnarna och transporten av slammet av en valfri tjänsteleverantör. I fortsättningen beställs de från den kommunalt ägda Rosk’n Roll Oy Ab. I praktiken sköts transporter och tömning av ett transportföretag som Rosk’n Roll konkurensutsatt.


Den första konkurrensutsättningen av slamtransporter i Västra Nyland inleds med en marknadsdialog i månadsskiftet september–oktober. Som först inleds i Hangö i oktober 2024. Följande i turen är Raseborg i januari 2025, varefter vi fortsätter en kommun i taget österut. Upphandlingen i Östra Nyland sker under år 2025. Skärgårdsdestinationer utanför de permanenta trafikförbundelserna konkurrensutsätts senare.

Det är möjligt att tömnings- och transportkontrakten i området även i fortsättningen sköts av samma företagare som för tillfället, men med konkurrensutsättning av Rosk’n Roll. Vårt mål är att göra det möjligt för mindre företag att delta i anbudsprocessen utan betydande investeringar i utrustning.

Mika Toivari, transportchef på Rosk’n Roll.

Anbud får även lämnas av företagssammanslutningar. De kommunala utvecklingsbolagen är beredda att erbjuda transportföretagare sin hjälp med att delta i konkurrensutsättningen.

Den första avtalsperioden är tre år. I fortsättningen kommer den lämpliga avtalsperioden att vara 5 + 2 år, bekant från avfallstransporter.

Under den första avtalsperioden uppdateras fastigheternas tömningsuppgifter och verksamhetsmodellerna finslipas tillsammans med entreprenörerna.

Rosk’n Roll har fört bakgrundsdiskussioner med transportföretag som är verksamma i områdena i över ett och ett halvt år. Företagarnas långa erfarenhet inom transporten av slam utnyttjas i transportplaneringen och deras synpunkter beaktas i konkurrensutsättningen. Rosk’n Roll hoppas att så många transportföretag som möjligt också kommer att delta i marknadsdialogen och naturligtvis i själva anbudsprocessen. Offentliga kontrakt är stabila affärer, så det är värt att överväga att lämna in ett anbud som en del av ett konsortium, till exempel även med mindre utrustning. Toivari rekommenderar att följa upphandlingskanalen Hilma.

Vi kommer inom kort att publicera ett tillkännagivande om starten av en marknadsdialog. Deltagande i dialogen förpliktar dig inte att delta i själva anbudet, så jag rekommenderar att alla transportföretag deltar och lägger fram sina egna synpunkter. Att beakta olika behov och praxis vid beredningen av upphandlingarna förbättrar konkurrensutsättningens framgång.

Rosk’n Roll kontaktar invånarna ungefär ett år innan insamlingen börjar per brev och ber dem rapportera information om avloppssystemet och tömningsintervallen för sina fastigheter. Informationen behövs för planering av slamtransporterna i området och för myndigheternas bruk. Informationen kan lämnas in på nätet eller med hjälp av pappersblanketten som kommer med brevet.

Kommunal slamtransport i ett nötskal

  • Ansvaret för att ordna insamling av slam från slamavskiljare och slutna tankar och slamtransporten övergår från fastighetsägaren till det kommunala avfallshanteringsbolaget
  • Nylands avfallsnämnd beslutade om övergången till kommunal slamtransport år 2021.
  • Den kommunala slaminsamlingen startar ett område i taget under åren 2024–2026 med start från väst
  • Preliminär tidtabell:
    • Hangö 10/2024
    • Raseborg 1/2025
    • Ingå 3/2025
    • Sjundeå 5/2025
    • Lojo 9/2025
    • Högfors 11/2025
    • Vichtis 12/2025