Sähköauto tulee, vaikka sen tielle kasautuu aika ajoin hidasteita. Kansalaisia askarruttavat sähköauton hinta, toimintavarmuus ja latausinfran kehittyminen. Moni odottelee myös mahdollisia teknologiahyppäyksiä, jotka parantaisivat käytettävyyttä.
Tämän vuoden tammi-lokakuussa Suomessa rekisteröidyistä uusista henkilöautoista 33,5 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja 20,2 prosenttia ladattavia hybridejä. Bensiiniautot ovat 40 prosentin osuudella yhä suosituin ryhmä, ja uusia dieselautoja on rekisteröity noin 6 prosenttia.

Käytettyjen sähköautojen  myynti kasvussa

PP-Autolla on Fordin ja Hyundain edustus. Henkilöautopuolella myynnissä on lähes pelkästään täyssähköautoja ja hybridejä.
– Uusien menekki on kutakuinkin valtakunnallisen tason mukaista, toimitusjohtaja Petteri Heiskanen arvioi.
PP-Auto on satsannut myös Saksasta tuotuihin vähän käytettyihin sähköautoihin. Kasvu on ollut rivakkaa.
-Viime vuonna joka kahdeksas myyty vaihtoauto oli täyssähköauto tai ladattava hybridi, mutta tänä vuonna jo joka neljäs. Raisiossa avattiin juuri liike käytetyille täyssähköautoille, Heiskanen hehkuttaa.
Hän uskoo, ettei sähköauton voittokulkua pysäytä enää mikään, vaan kysyntä kasvaa tasaisesti.
– Se näkyy tilastoissa Euroopassa ja muuallakin. Suomessa on jo lähes 10 000 julkista latauspistettä. Kuluttajat ovat saattaneet olla aluksi epäileviä, mutta nyt ollaan sillä kynnyksellä, että massat lähtevät liikkeelle.

Ostajat seurailevat polttoaineiden hintoja

Toyotaa edustavassa Lohjan Autokeskuksessa on toimitusjohtaja Niko Kähkösen mukaan myynnissä neljä täyssähköautomallia.
– Ne tulivat meille vuodenvaihteessa. Vauhtiin päästiin keväällä, joten meidän koko vuoden myynti jää valtakunnallisia keskiarvoja pienemmäksi ja lienee noin 15 prosenttia uusista henkilöautoista.
Kähkönen on havainnut, että ostajien käyttäytyminen on parin vuoden aikana poukkoillut energian hintojen mukaan.
– Kun polttoaineiden hinnat nousivat, sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kiihtyi, ja hiljeni taas, kun polttoaineet halpenivat. Mutta pitkää trendiä on vaikea ennakoida.

Tuleeko vetyauto takaa ohi?

Autoteollisuus alkoi muutama vuosi sitten valmistautua polttomoottoreista luopumiseen ja täyssähköautojen tuloon. Niko Kähkönen arvioi, että nyt on kuitenkin meneillään jonkinlainen jarrutteluvaihe, jossa punnitaan muitakin voimanlähteitä. Akkumetallien riittävyys on yksi kynnyskysymys.
– Toyota ei ole ollut aktiivisimpia sähköautobuumissa. Mutta nyt yhtiö on yhteistyökumppaninsa kanssa kehittelemässä uudenlaisia, energiatiheitä kiinteän olomuodon akkuja, jotka latautuvat 80 prosenttiin 10 minuutissa, ja joiden toimintasäde yhdellä latauksella olisi parhaimmillaan 1200 kilometriä. Markkinoille akkumalli saataisiin 3-5 vuoden kuluttua, Kähkönen sanoo.
Hänen mukaansa Toyotalla uskotaan myös vetyautoihin.
– Suomessa jakeluverkosto on vielä muuta Eurooppaa perässä. Mutta kun tarjolla on runsaasti tuuli- ja aurinkosähköä, vedyn erottelu käy edullisemmaksi, ja vetyautoista tulee varteenotettava ja todella vihreä vaihtoehto.

Milloin hinta putoaa kipurajalta?

Lohjan Autopalvelulla on Suzukin ja Isuzun edustus. Myytävänä ei ole yhtään täyssähköautoa, muttei myöskään pelkästään bensalla kulkevia.
– Meillä on ollut pelkkiä hybridejä vuodesta 2020 lähtien, joko ladattavia tai itselatautuvia malleja. Suzukilta on tulossa täyssähköauto, jota päästäneen myymään vuoden 2025 alusta, toimitusjohtaja Keijo Väisänen kertoo.
Täyssähköautojen markkinoita on hidastanut muun muassa maailmanlaajuinen komponenttipula. Väisäsen mukaan täyssähköautoja kysellään, mutta niissä on vielä sen verran pullonkauloja, että moni valitsee suosiolla hybridin.
– Kevythybridi pärjää pienillä nopeuksilla kaupunkiajossa lähes pelkästään sähköllä, ja Suzukin kevythybridiä onkin myyty kohtalaisen mukavasti.
Väisänen arvioi, että täyssähköautojen hinta pysyy vielä vuosikausia keskimääräisen asiakkaan kipurajan yläpuolella.
– Ennemmin tai myöhemmin valmistajien on pakko tuoda alle 35 000 euron hintainen kansansähköauto markkinoille. Tuleeko se Kiinasta vai mistä, jää nähtäväksi.


JP

Ekologiset haitat vielä ratkaisematta

Onko täyssähköauto ekologinen valinta? Jos ollaan loogisia, mikään auto mäki- tai polkuautoa lukuun ottamatta ei ole ekologinen tuote. Pitäisikin kysyä, millainen auto tuottaa ekologisesti mahdollisimman vähän haittoja.
Vastaus ei ole yksiselitteinen. Sähköauton valmistus tuottaa päästöjä ja kuluttaa energiaa ja luonnonvaroja enemmän kuin polttomoottoriauton valmistus. Ongelmana on erityisesti litiumioniakku ja siihen louhittavat metallit, litiumin lisäksi koboltti ja nikkeli.
Mutta valmistus tuottaa keskimäärin vain viidenneksen auton elinkaaren päästöistä. Ratkaisevinta on käyttö. Jos käytetään uusiutuvilla energiamuodoilla tuotettua sähköä, sähköauto alittaa fossiilienergiaa käyttävän auton kokonaispäästöt 30-50 000 kilometrin kohdalla ja lisää sen jälkeen etumatkaansa. Jos taas käytetään kivihiilisähköä, sähköauto tavoittaa polttomoottoriauton vasta yli 100 000 kilometrin jälkeen.
Maapallolla ei kuitenkaan riitä maametalleja nykyisen autokannan korvaamiseen nykyisen kaltaisilla sähköautoilla. Siksi akkuteknologian kehitykseen ladataan odotuksia. Lupaavia tuloksia on saatu muun muassa natrium- ja rautafosfaattiakuista.
Jos teknologiahyppyä ei tapahdu, liikkuminen on mietittävä uudelleen.


JP