Vuonna 2016 aloittanut Suomen Laatuautot Oy on monelle lohjalaiselle, vihtiläiselle, lähialueen asukkaalle sekä pääkaupunkiseutulaiselle jo tutuksi tullut autoliike entisestä sijaintipaikastaan Tammirinteentieltä, mutta nyt liike on aloittanut uudessa paikassa Tynninharjulla, ja kutsuukin ihmisiä tutustumaan autoliikkeeseen viikonloppuna grillimakkaraa tarjoten.

– Ehdimme etsiä uusia ja suurempia tiloja meille jo parin vuoden ajan. Ajatuksissa oli välillä rakentaa oma uusi kiinteistö raviradan lähettyville, mutta sitten meille tuli mahdolliseksi ostaa tämä kiinteistö SSO:lta ja näin saimme itsellemme valmiin autoliikekiinteistön, jolle ei tarvitse tehdä isompia remontteja. Teemme vain tästä meidän näköisemme, mutta kauppaa tehdään jo nyt, kertoo Teemu Stolpe Suomen Laatuautot Oy:stä.

– Entiset Lohjan tilamme olivat vuokratilat, ja ne olivat käyneet eittämättä ahtaiksi. Niistä lähdimme heti kauppojen valmistuttua eräänä lauantaina, ja avasimme täällä sitten heti maanantain aamuna kello 10. Tämä oli mahdollista nimenomaan siksi, että nämä tilat olivat heti valmiit käytettäviksi. Nyt meillä on 1850 neliöä lattiatilaa ja hehtaarin verran tonttia, joten nyt on tilaa autoille, ja nimenomaan kasvulle, joka on tavoitteenamme., jatkaa Stolpe.

Lisää tilaa ja mahdollisuuksia

Suomen Laatuautot haluaa kehittyä ja kasvaa. Lähiajan tavoitteena on kasvattaa tarjolla olevien autojen määrää nykyisesti noin sadasta autosta ainakin tuplamäärään.

– Sopivien käytettyjen autojen saaminen ei ole helppoa, mutta onneksi meillä on hyvät verkostot ja kumppanit, joiden kautta saamme lisää myytävää. Lisäksi paikallinen yhteistyö ihan tässä Tynninharjun liikkeiden kesken on jo todistanut toimivuutensa, ja olemme saaneet ostettua autoja asiakkaillemme sekä myyntiimme.

Suomen Laatuautot haluaa tarjota asiakkailleen entistä enemmän valinnan varaa. Nykyiset kaksi toimipistettä, eli päätoimipiste Lohjalla, ja toinen Lempäälässä tarjoavat sekä premium käytettyjä, että perus käyttöautoja ja hintahaarukka tällä hetkellä meillä 3000-90 000 euroa , mutta keskitymme pääasiassa 15-20000 euron hintaluokkaan

– Olemme tehneet tietoisen valinnan siinä, että haluamme tarjota asiakkaille nimenomaan edullisia ja kohtuullisen uusia käytettyjä autoja, joita ihmiset ostavat tarpeeseen. Automerkeissä suosittuja meillä ovat mm. Mercedes-Benz ja BMW.

– Muutokseen autovalikoiman rakenteeseen on johtanut mm. se, että yksityisten autoa ostavien asiakkaiden ostokäyttäytyminen on muuttunut, ja jopa 25 % autoaan myyvistä haluaa tänä päivänä päivittää autonsa edullisempaan käyttöautoon, mitä ei muutama vuosi sitten tapahtunut oikeastaan lainkaan. Toisaalta tämän hintaluokan autot myös säilyttävät hyvin arvonsa ja hyvin huollettuina ja käytettyinä ovat helpostikin jälleenmyytävissä jälleen seuraavan autokaupan yhteydessä.

– Kalliimmat autot, joita ostetaan enemmän statussymboleiksi voivat olla, ja ovat jatkossakin osa liikkeen valikoimaa, mutta pääosa autovalikoimasta tulee olemaan peruskäyttöautoja jokapäiväiseen käyttöön tarkoitettuja. Sähköautojakin valikoimasta totta kai myös löytyy, kertoo Stolpe.

Autokauppa muutoksen kourissa

Suomalaisten henkilöautojen keski-ikä kasvaa edelleen. Sähköautoja on tullut paljon markkinoille, mutta eniten kauppaansa tekevät hyväkuntoiset, vähän ajetut ja kohtuuhintaiset bensakäyttöiset perheautot.

– Silloin seitsemisen vuotta sitten, kun aloitimme yrityksemme, kävin itse puolisoni kanssa Ruotsissa autojen ostomatkoilla. Sittemmin olemme huomanneet, että oli parempi löytää luotettava kumppani, ja nykyään ostamme autoja sekä Ruotsista että Saksasta kumppaneiden kautta, jotta tarjontamme olisi tarvittavan laaja. Tulevina vuosina yhteistyö niin muiden paikallisten merkkiliikkeiden kanssa, kuten myös rahoitusliikkeiden kanssa on tärkeätä, jotta meillä olisi niitä autoja tarpeeksi tarjolla.

– Nykyään autokauppaan tuleva asiakas onkin useimmiten tutustunut haluamaansa autoon jo etukäteen internetissä ja tietää, mitä on tulossa hakemaan. Ostopäätös saattaa olla jopa jo tehtynä valmiiksi.

– Auton ostajat haluavat tietää auton historian, huollot sekä katsastukset ja sen, minkälaista rahoitusta on tarjolla. Käytettyjenkin autojen liikkeissä, kuten meillä, merkkiuskollisuus on myös huomattavissa.

– Nykyaikaisen autoliikkeen automyyjän tulee olla motivoitunut työhönsä. Hyvä automyyjä rakastaa myyntiä ja haluaa myydä parhaan mahdollisen auton, jota asiakas oikeasti tarvitsee- toisaalta myös myyjä voi vinkata naapuriliikkeestä, jos tietää, että siellä on asiakkaan kaipaama ratkaisu. Teknisiä asioita voi aina opetella kuten erilaiset järjestelmät, mutta hyvä myyjä tulee ilmi nopeasti tavasta tehdä töitä, ja kommunikoida asiakkaiden kanssa. Me olemme iloisia siitä, että meillä on hyvät myyjät, joiden kanssa voimme lähteä positiivisella mielellä uudessa kiinteistöstä kasvattamaan toimintaamme.

– Tervetuloa tutustumaan tiloihimme ja katsomaan, mitä meillä on tällä hetkellä tarjolla. Toivomme, että tällä muutolla Tynninharjulle yhä useampi lohjalainen löytäisi meidät, ja tulisi käymään jopa vain ohiajaessaan tai Tynninharjulla kaupoissa käydessään.

Koronavuodet muuttivat autokauppaa. Samanaikaisesti ostajat tottuivat käyttämään internetin sivustoja tiedon etsintään ja tilaamiseen, ja satunnaiset autokaupoissa käymiset vähenivät – on sanomattakin selvää, että autoala kaipaa näitä satunnaisia kävijöitä liikkeisiin ympäri Suomea.

Tynninharjun autokeskittymä

Tynninharjun alueella on K-Citymarketin, Lidlin ja S-marketin ohella paljon myös sisustamiseen ja huonekaluihin liittyviä yrityksiä. Autoliikkeitä löytyy viisi aivan toistensa vieressä ja alueelta löytyy myös autohuoltoon liittyviä palveluita sekä tulossa on alueelle myös Bilteman uusi liike.

– Alue on positiivisesti kehittymässä ja me olemmekin iloisia päästessämme mukaan tämän alueen kehitykseen, kertoo Stolpe tulevaisuuteen positiivisesti katsoen.