Tällä kertaa päästiin koeajossa ajamaan täyssähköautolla, jossa on neliveto. Ajossa oli tällä kertaa Autotalo Lohjan Volkswagen ID.4 GTX Dual Motor AWD Business Max, jossa on 77 kWh akku, tehoja 220 kW eli 299 hv ja kiihtyvyys hyvällä säällä 0-100 km/h 6,2 sekuntia. Ajossa olleen auton verollinen hinta on hieman alle 60 tuhatta euroa.

Kesällä ensimmäinen ID.4 kosketus

Meillä oli tämän auton toinen versio kesällä koeajossa ja siitä kirjoitettiin toukokuussa aurinkoisena päivänä lehteen ja nettiin juttu, mutta tällä kertaa ajossa oleva auto on uusi VW herkku.

Kesällä auto kuin auto toimii hyvin aurinkoisessa testitilanteessa, mutta tällä kertaa pääsimme testaamaan autoa olosuhteissa, jotka olivat oikeasti haastavat lumisateen ja loskan keskellä.

ID.4:n neliveto toimi aivan loistavasti ja auto oli varmaliikkeinen ja helppo ajettava jopa näissä vaativimmissa olosuhteissa. Vakaa ajo, hyvä näkyvyys ja ajoasento antoivat luottoa autolla ajoon, eikä sekään haitannut, että pakkautuva lumi sai auton järjestelmät varoittamaan itsestään. Tämä on yleistä nykyajan autoille, joilla on sensoreita ja kameroita eri puolilla autoa, että lumisateessa nämä sensorit ja kamerat tukkeutuvat ja deaktivoivat auton lisäominaisuuksia. Se ei kuitenkaan tarkoita, että autolla olisi vaikeampi ajaa – se vain tarkoittaa, että kuskin pitää olla itse tarkempi. Muutenkin nykyautojen hienot kuskinavustajat ovat nimenomaan avustajia, eivät tekemässä kuskin töitä – joskin sekin päivä on vielä edessä, että olemme vain matkustajia oman automme kyydissä, ilman varsinaista kuskia.

Volkswagen ID.4:n älykäs jarrutusenergian talteenotto ja toimintamatka.

Rekuperaatio eli jarrutusenergian talteenotto hidastuksessa lisää huomattavasti sähköauton toimintamatkaa. Uudessa, Vuoden Autoksi Maailmassa 2021, valitussa Volkswagen ID.4:ssa tavoitteena on maksimaalinen energiatehokkuus. Uuden sähköisen ID.4:n rullaus on etusijalla, sillä energian muuntaminen johtaa väistämättä siihen, että osa energiasta menetetään. Tämä koskee D-ajotilaa, joka aktivoituu aina auto käynnistettäessä. 

Taloudellisuus vakiona

Jokaisessa ID.4:ssa on vakiona ennakoiva Eco Assistance -järjestelmä. Se analysoi navigointijärjestelmästä ja ajoneuvon antureista saamiaan tietoja ja auttaa kuljettajaa ajamaan taloudellisesti ja rennosti. Kun ID.4 lähestyy hitaammin ajettavia alueita, kuten taajamia, risteyksiä tai mutkia, Eco Assistance ohjeistaa kuljettajaa nostamaan jalan pois tehopolkimelta. Siitä eteenpäin järjestelmä hallinnoi rullausta ja energian talteenottoa ilman, että kuljettajan tarvitsee tehdä mitään. Auto reagoi samalla tavalla myös saavuttaessaan hitaammin kulkevaa ajoneuvoa. Lisäksi koeajoautossa oli mahdollisuus valita ajoprofiili, ja koska ihan ekona ei haluttu ajaa, eikä sportilla, niin testissä ajoimme mukavuusasetuksella eli comfort-profiililla.

Millainen ID.4 oli talviajossa?

ID.4 antoi itsestään varman ja hyvän auton kuvan, ja neliveto oli omiaan huonossa kelissä. Kävimme ajamassa autolla lenkin sekä maantiellä että kaupunkiolosuhteissa ja molemmilla reiteillä auto toimi huonossa kelissä yhtä varmasti kuin kesäkelissä – totta kai kuskin pitää huomioida huonon kelin aikana muutenkin ajorytminsä eri lailla. Tämä Volkswagen antoi kuitenkin niin hyvän ajotuntuman, että voimme suositella perehtymistä. Myös auton uuden tekniikan sisältämät ominaisuudet, kuten kuskinpenkin tunnistin ajoon lähtiessä, tai vaihteiden sijainti ratin takana aivan uudenlaisessa muodossa tuovat omanlaisensa kosketuksen uuteen autoon.