60 prosenttia suomalaisista odottaa kesältä aiempaa suurempia alennusmyyntejä, mutta koronakriisin myötä säästyvät rahat menevät säästöön eivätkä kulutukseen. Tämä selviää hintavertailupalvelu Hintaoppaan ja Bilendin tutkimuksesta, jossa selvitettiin suomalaisten viimeaikaista verkkokauppakäyttäytymistä. Viime kesänä keskimääräinen alennusprosentti oli 2,5. 

Tutkimuksesta selviää, että yli puolet suomalaisista uskoo säästävänsä tulevana kesänä rahaa peruuntuneiden kesälomamatkojen ja kesäaktiviteettien myötä. 62,9 prosenttia kertoo, että säästyvä summa on 500 euroa tai enemmän. Suurta kulutusjuhlaa on kuitenkin turha odottaa.  

– Kesälle on odotettu kovaa menekkiä ja kasvua esimerkiksi kotimaan matkailun saralla. Tutkimuksen perusteella näyttäisi kuitenkin, että suurimmalla osalla kuluttamatta jäänyt raha menee säästöön. 57,2 prosenttia vastaajista aikoo säästää rahat, ja 13,6 prosenttia paikkaa säästöillä muuta tulonmenetystä. Kulutustilanteeseen vaikuttaa varmasti esimerkiksi työmarkkinoiden epävarmuus, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett kertoo. 

Reilut 22 prosenttia vastaajista aikoo sijoittaa säästönsä kotimaan matkailuun. 

– Huomionarvoista on myös se, että lähes 60 prosenttia vastaajista odottaa tulevalta kesältä aiempaa suurempia alennusmyyntejä. Näyttäisi, että rahan kanssa ollaan tällä hetkellä tarkkoja, mutta kaupoilta toivotaan kovia alennuksia kulutuksen vauhdittamiseksi. Yksittäisistä tuotteista vastaajien ostoslistalla olivat etenkin aurinkolasit ja uusi polkupyörä. Hintaoppaassa kuluneen kuukauden hittituotteiksi taas ovat nousseet JBL Partybox 300 -kaiutin, Polar Vantage M -urheilukello ja Xiaomi MiJia M365 -sähköpotkulauta, Matinvesi-Bassett jatkaa. 

Viime kesänä (29.6.2019) Hintaoppaan kaikkien 428 832 tuotteen keskimääräinen alennusprosentti oli 2,5. Suurimmassa alennuksessa olivat pelit ja konsolit 6,8 prosentin keskimääräisellä alennuksella sekä matkapuhelimet 6,5 prosentin keskimääräisellä alennuksella.

– Tämän kesän normaalia korkeampia alennusmyyntejä tukisi se, että monilla kaupoilla on jäänyt varastoon ylimäärästä tavaraa koronakriisin myötä. Inventaario pitää tyhjentää, ja tämä voi näkyä kuluttajille poikkeuksellisen hyvinä löytöinä, Liisa Matinvesi-Bassett uskoo.  

Verkkokaupoissa myös paljon ensikertalaisia

Tutkimuksen mukaan 13 prosenttia suomalaisista on ostanut verkkokaupasta ensimmäistä kertaa viime kuukausien aikana. Eniten on lisääntynyt kotimaisten verkkokauppojen käyttö. 

– Verkkokaupan suosion kasvusta on puhuttu viime aikoina paljon, ymmärrettävistä syistä. Silti on hieman yllättävää, että noinkin moni kokonaan uusi asiakas on löytänyt verkkokauppoihin. Miesten kohdalla luku on lähes 15 prosenttia. Myös Hintaoppaan liikenne on kasvanut koronarajoitusten aikana noin 30 prosenttia, Hintaoppaan Matinvesi-Bassett kommentoi.  

12,8 prosenttia tutkimukseen vastanneista uskoo, että verkkokauppaostaminen lisääntyy jatkossa entisestään, vaikka liikkumisrajoitukset ja suositukset poistuisivatkin. 

Yksi verkkokaupan kasvun hyötyjistä voi olla verkkokauppajätti Amazon, jonka saapumisesta Suomeen on huhuttu jo pitkään. Tutkimukseen vastanneista 43,5 prosenttia uskoo ostavansa Amazonista jos näin tapahtuu. Innokkaimmin uuden tulokkaan ottavat vastaan alle 30-vuotiaat vastaajat. 

– Neljännes vastaajista olisi valmis jopa maksamaan Amazonin VIP-asiakkaiden Prime-palvelusta, jossa tuotteen saa kotiin tilauspäivänä. Vastaajien mielestä sopivin kuukausimaksu tälle palvelulle olisi 5 euroa, mutta noin 21 prosenttia vastaajista olisi valmis maksamaan palvelusta jopa 10 euroa kuussa, Matinvesi-Bassett kertoo.

Hintaopas kerää kuluttajille 830 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Palvelussa on 1 763 473 indeksoitua hintaa ja 428 832 indeksoitua tuotetta. Ilmainen Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.

*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 2.-5.6.2020. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18-75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

Kommentoi kirjoitusta