Suurin osa suomalaisista ei osaa sahata suoraan ja lyö vasaralla sormeen. Tämä ei kuitenkaan hidasta tee-se-itse-lomalaisia, sillä neljä viidestä pientalo- tai mökkiasukkaasta aikoo rakentaa jotakin tänä kesänä. Kakkoseksi jäävät jopa grillaaminen ja auringossa loikoilu. Tiedot selviävät Byggmaxin ja Kantarin suuresta pohjoismaisesta rakentamistutkimuksesta, johon vastasi Suomessa 1 001 pientalo- ja mökkiasukasta.

Suomalaiselle ei ole parempaa aikaa rakentaa kuin kesä. Pientalon tai mökin omistajista 77% aikoo rakentaa jotakin tänä kesänä. Kakkoseksi jäävät jopa grillaaminen ja auringossa loikoilu, joihin aikoo ryhtyä vastaavasti 74% ja 41% vastaajista.

Unelmissa piha kuntoon, uusi terassi ja väriä seiniin

Suosituinta kesärakentamista sukupuoleen katsomatta ovat pihan ja puutarhan laitto (48% vastaajista), terassin rakentaminen (36%), sekä maalaus- ja tapetointityöt (36%). Naiset ilmoittavat nämä tavoitteekseen miehiä useammin. Miehet puolestaan aikovat käydä naisia useammin varastojen, autokatosten ja -suojien, saunojen, ulkokattojen sekä lattiapinnoitteiden tekemiseen tai uusimiseen.

– Nyt korona-aikana olemme havainneet, että innostus tee-se-itse-rakentamiseen on edelleen kasvanut. Rakentaminen koetaan hauskaksi tekemiseksi eikä vain suorittamiseksi. Kesä näkyy meillä erityisesti noutopihoillamme, jotka täyttyvät terassipuutavaraa ja muita rakennustarvikkeita kyytiin lastaavista. Myös valmiita terassilasituksia myydään meiltä nyt paljon, kertoo Byggmaxin maajohtaja Aleksi Virkkunen.

Naiset rakentavat tuloshakuisemmin, miehet tunteellisempia

Rakentamiseen suhtaudutaan Suomessa käytännönläheisesti. Selkeä enemmistö vastaajista rakentaa nähdäkseen tuloksia ja ratkaistakseen ongelmia (61% vastaajista). Lähes yhtä tärkeätä on paremman kodin rakentaminen itselle ja omalle perheelle (47%). Naisrakentajia tulokset ja ongelmanratkaisu motivoivat miehiä useammin (naisista 67%, miehistä 55%). Myös oman tai perheen kodin rakentaminen on naisille tärkeämpää kuin miehille (naisista 52%, miehistä 42%).

Miehillä korostuu naisia enemmän rakentamisen tunnepuoli: He kertovat naisia useammin rakentavansa, koska haluavat tuntea itsensä käteviksi käsistään (miehet 33%, naiset 23%) tai koska haluavat rentoutua (miehet 27%, naiset 21%).

Eniten rakentamisessa ärsyttää projektien jääminen kesken, mutta miehet ja naiset suhtautuvat keskeneräisyyteen eri tavoin. Vaikka noin kolmasosalla kaikista vastaajista on keskenjääneitä projekteja, häiritsee tämä naisia huomattavasti useammin kuin miehiä. Naisista 57% kertoo ärsyyntyvänsä projektien keskeneräisyydestä siinä missä miehistä vain 43% myöntää saman.

Rakentaminen yhdistää pariskuntia – naiset toivovat puolisoltaan aktiivisuutta

Rakentamisesta päätetään suomalaisissa perheissä yhdessä. Lähes 70% kertoo tekevänsä rakentamis- ja remontointipäätöksiä yhdessä puolison kanssa. Naisten mielestä yhteisiä päätöksiä tehdään useammin kuin miesten mielestä. Joka tapauksessa rakentamiseen käytetty aika ei aiheuta mustasukkaisuutta – vain muutama prosentti on sitä mieltä, että oma puoliso rakentaa liikaa. Naisista 15% toivoisi jopa, että heidän puolisonsa rakentaisi nykyistä enemmän.

Huolettomat miehet uskovat taitoihinsa naisia vahvemmin – tekevät silti enemmän pieniä rakennusvirheitä

Suomi on ansainnut maineensa tee-se-itse-kansana. Suomessa sekä miehet että naiset rakentavat, sillä 71% miehistä ja 63% naisista kertoi rakentaneensa tai remontoineensa edellisen 12 kuukauden aikana.

Miehet näyttävät uskovat taitoihinsa selkeästi naisia vahvemmin. Miehistä vain 9% sanoo, ettei ole lainkaan ammattitaitoinen rakentaja. Naiset ovat hieman epävarmempia – tai rehellisempiä – taidoistaan, sillä heistä 62% arvioi ammattitaitonsa vähäiseksi tai olemattomaksi. Siksi onkin yllättävää, että naiset kertovat miehiä harvemmin sahanneensa vinoon, lyöneensä itseään vasaralla sormeen tai mitanneensa väärin.

”Suomalaiset naiset vähättelevät turhaan taitojaan. Perinteisesti rautakaupan asiakas on toki ollut mies, mutta yhä useammin pääasiallinen asiakas ja rakentaja on nainen. Vaikka miehet ja naiset suhtautuvat rakentamiseen eri tavoin, emme näe ostokäyttäytymisessä eroa sukupuolten välillä. Meillä naisten ja miesten ostoskoria ei voi erottaa”, kuvailee maajohtaja Aleksi Virkkunen.

”Merkittävin trendi on verkkokaupan roolin kasvu. Tuotteita ja niiden hintoja tutkitaan verkossa tarkasti etukäteen, minkä jälkeen ajetaan myymälään hakemaan tuotteet tehokkaasti noutopihalta. Saatavuus- tai hintayllätyksiä ei tule, sillä myymäläkohtaiset varastotiedot näkyvät verkkokaupassa. Tänä keväänä yhä useampi myös tilaa verkosta ja noutaa valmiiksi kerätyn tilauksen myymälästä, Virkkunen jatkaa.

Byggmax tuntee suomalaiset rakentajina

Byggmax selvitti suomalaisten rakentamiseen liittyviä mielipiteitä ja käyttäytymistä kyselytutkimuksella, joka toteutettiin 28.1.-3.2.2020. Tutkimuksen toteutti Kantar SIFO AB samanaikaisesti Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Suomessa kyselyyn vastasi 1 001 henkeä, jotka omistivat omakotitalon, kesämökin tai muun vapaa-ajan viettoon tarkoitetun talon. Tilastokeskuksen mukaan Suomessa on noin 1,1 miljoonaa pientaloa ja 0,5 miljoonaa kesämökkiä (2019).

Byggmax

https://www.byggmax.fi/

Vuonna 1993 perustetulla rakennustarvikekauppaketju Byggmaxilla on 150 myymälää eri maissa: 100 myymälää Ruotsissa, 40 Norjassa ja 10 Suomessa. Byggmaxin liikevaihto vuonna 2019 oli noin 5,7 miljardia kruunua (SEK) ja konserni jatkaa vahvaa kasvuaan.

Byggmaxin liikeideana on tarjota laadukkaita rakennustarvikkeita järkevään hintaan. Kaikissa myymälöissä oleva ns. Drive In -piha mahdollistaa erityisesti painavien tavaroiden lastaamisen suoraan autoon tai peräkärryyn, mikä tekee Byggmaxissa asioimisesta helppoa ja tehokasta. Byggmax on listautunut Tukholman pörssiin vuonna 2010.