Meistä jokainen käsittelee stressinsä eri tavalla. Meidän stressimme myös syntyy eri syistä, mutta monesti syyt juontavat samoista aihepiireistä kuten talous, terveys, sosiaaliset suhteet – onko meillä sitten edes osaan niistä mahdollisuuksia vaikuttaa omalla tekemisellämme, ja pitäisikö meidän stressatakaan sellaisista asioista, joille emme voi mitään tehdä, toimia vain omassa elämässämme sellaisella tavalla, joka on meille ok.

Taloudellinen stressi

Taloudellinen stressi voi olla seuraus monestakin syystä. Se voi olla seurausta työttömyydestä, tai liiallisesta kulutuksesta, mutta jos et ole varma miksi stressaat rahan ja taloutesi suhteen, pitäisikö sinun tehdä analyysiä, minne rahasi menevät ja mistä ne tulevat. Seuraa vaikka yhden kuukauden ajan minne ne rahat oikeasti menevät ja kuukauden jälkeen laske kaikki yhteen ja katso, onko taloutesi tasapainossa, vai pitäisikö jotain oikeasti tehdä?

Jos esimerkiksi oma talous on mennyt solmuun jonkun tapahtuman tai omien tekemisten kautta jopa siinä mittakaavassa, että vakuudet eivät ole kunnossa, on hyvä tietää, että nykyisillä rahoitusmarkkinoilla on vaikeisiin tilanteisiin saatavilla myös lainaa ilman vakuuksia. Ennen mitään lainanottoa, on kuitenkin suositeltavaa tehdä mahdollisimman hyvä selvitys itselle, millainen se oma taloudellinen tilanne on, minne rahat menevät ja mistä kenties voisi säästää. Tässä seuraavaksi pari säästökeinoa, joista on myös stressinhallintaan apua.

Syö hyvin – ei tarkoita välttämättä syö kalliilla

Syöttekö itse tehtyä kotiruokaa, vai ostatko puolivalmista? Tai kokonaan valmista ravintolaruokaa. Oletko suunnitellut ruokia etukäteen, tai katsellut kauppojen tarjouksia? Martoilla on paljon hyviä ohjeita oman taloudenhallintaan ruokatalouden kautta, sillä suunnittelemalla ruoat, vähenee turhat ostokset, ja ostaa tarkemmin juuri sitä, mitä tulee myös käyttöön. Ruokatalouden suunnittelulla on mahdollista saada aikaiseksi monipuolinen ruokalautanen, jos vielä samalla opettelee itse ruoanlaittoa. Jos asut kumppanisi kanssa, perheesi kanssa, kannattaa kokeilla ruoanlaittoa ja leipomista yhdessä – jos et ole vielä koskaan tehnyt niin, voitte löytää aivan uuden harrastuksen ja samalla aivan uuden ilon lähteen elämään – ja ilo on yksi niistä hyvistä stressilääkkeistä.

Hyvin ja monipuolisesti syömällä pitää oman kehonsa paremmassa kunnossa, joka auttaa niin liikkumisessa, jaksamisessa, kuin nukkumisessakin. Nukkumista nimenomaan ei pidä väheksyä, sillä sen avulla resetoidaan sitä omaa kehoa ja mieltä tulevia tapahtumia ja kohtaamisia varten.

Löydä ilo liikkumisesta

Kun puhutaan liikunnasta, ei se aina tarkoita, että pitää lähteä liikuntatunneille tai maksaa salikortista, varsinkin jos oma talous on tiukoilla. Liikunta on jo hyväksi, jos saat päivärytmiisi puolesta tunnista tuntiin kävelyä vaikka vain siinä kotisi ympäristössä. Kehomme on tehty liikkumista varten, ja tärkeintä on liikkua edes jollain tavalla. Netissä on vaikka kuinka paljon oppaita tyyliin 10 vinkkiä liikkumiseen, joten siitä vain löytämään se oma tapa. Kävely ei maksa mitään, eikä ulkoilu.

Nuku tarpeeksi

Joskus stressi tulee uniin, emmekä saa nukuttua hyvin, mutta on yksinkertaisia keinoja, jolla voimme autta nukahtamistamme sekä nukkumista.

  • huolehdi nukkumapaikastasi, että se on mahdollisimman pimeä, eikä liian lämmin, ja saat hyvän nukkuma-asennon
  • yritä välttää sen älypuhelimen tai television katselemista viimeisempänä tekemisenä ennen nukkumaan menoa
  • älä syö mitään liian raskasta iltapalana – muuten kehosi työstää yöllä syömääsi ja se saattaa vaikuttaa myös uneesi
  • liiku, ulkoilu päivällä

Se, kuinka paljon on tarpeeksi unta, on meille jokaiselle henkilökohtaista, mutta tiedät kyllä itse aina seuraavana päivänä, jos et ole nukkunut tarpeeksi – työteho, tarkkaavaisuutesi ja jaksamisesi ovat matalampia.

On se sitten unta, liikkumista, ruoanlaittoa – on hyvä löytää niille kaikille aikaa omassa elämässä. Jos oma arki tuntuu jo nyt täydeltä, eikä näille asioille tunnu löytyvän aikaa – raivaa sitä aikaa. Merkkaa alussa vaikka omaan kalenteriisi koska liikut ja koska suunnittelet tulevan viikon ruokalistat – vähitellen niistä tulee arkea, eikä niitä tarvitse merkata kalenteriin. Usein vain uusien asioiden aloittaminen on vaikeata, vaikka ne olisivat hyväksi sinulle, ja se aloittaminen vain pitää saada aikaiseksi.

Sosiaaliset kontaktit

Samalla tavalla kuin kehomme on tarkoitettu liikkumaan, ovat aivomme ja mielemme rakennettu kohtaamaan toisia ihmisiä. Ystävät, kaverit ja kaikki kohtaamamme ihmiset auttavat mieltämme toimimaan. Jos jäämme kotiin neljän seinän sisälle elämään digimaailmoissa ja tilaamme kaiken mahdollisen kotiin käymättä missään ja tapaamatta ketään, on tuloksena 100 % varmuudella ongelmia.

Löydä aikaa ystäville, vaikka vain soittamalla – mutta pyri myös tapaamaan heitä, vaikkakin se on ollut viime vuodet rajatumpa – mutta me tarvitsemme toisten ihmisten oikeita kontakteja, eikä vain digitaalista olemista.

Oman stressinhallinta

Oletko sinä miettinyt omia tekemisiäsi, omaa stressiäsi, mistä se voisi johtua. Tai jos mietit ylläolevia muutamaa kohtaa, olisiko niissä jossain jotain helposti muutettavaa omaan elämään?

Kommentoi kirjoitusta