Lohjalainen kamariorkesteri Collegium Musicum järjestää 50-vuotisen taipaleensa juhlistamiseksi neljän konsertin sarjan. Urkumatka halki Euroopan -konsertti kuullaan Lohjan Pyhän Laurin kirkossa sunnuntaina 5.12. klo 17.00. Vapaa pääsy.

Juhlavuoden toista konserttia varten Lohjan kirkkoon rakennetaan virtuaaliurut, jotta urkusolistilla on mahdollisuus soittaa suuria urkuja yhdessä orkesterin kanssa. Lohjan kirkon omia urkuja ei tässä konsertissa voida käyttää, sillä orkesteri ei mahdu urkuparvelle. Kuorin pikku-uruilla taas ei voi soittaa Guilmantin sinfonian kaltaisia teoksia, joissa tarvitaan valtavia tehoja ja useita sormioita.

Konsertissa esitetään Guilmantin teokset Meditation sur le stabat mater ja Sinfonia n:o 1 sekä Vivaldin Konsertto viululle ja uruille. Solisteina esiintyvät Ville Urponen (urut) ja Laura Elo (viulu). Konsertin johtaa Harri Kerko.

Collegium Musicum.

Urkusolistina yksi Suomen tunnetuimmista urkutaiteilijoista

Konsertin urkusolisti Ville Urponen on kansainvälisesti tunnetuimpia suomalaisia urkutaiteilijoita ja urkumusiikin tutkija. Urponen on soittanut monilla merkittävillä musiikkifestivaaleilla Suomessa ja ulkomailla. Hän on tunnettu säestäjän taidoistaan ja tekee säännöllisesti yhteistyötä johtavien suomalaisten laulajien ja instrumentalistien sekä tunnetuimpien suomalaisten kuorojen ja orkestereiden kanssa. Hän tekee nauhoituksia Yleisradiolle ja on esiintynyt eri maiden televisio-ja radiolähetyksissä. Hän on aktiivinen nykymusiikin esittäjä, joka on kantaesittänyt yli 20 uutta teosta ja soittanut useita Suomen ensiesityksiä aikamme musiikista.

Esittävän uransa lisäksi Urponen on tutkinut, soittanut ja kantanauhoittanut Yleisradiolle suomalaista urkumusiikkia. Myös Urposen väitöskirjatutkimus käsitteli suomalaista urkumusiikkia. Hän on kirjoittanut moniin julkaisuihin ja sekä toimittanut Yleisradiolle kolmiosaisen ohjelmasarjan Sinivalkoista urkumusiikkia. Hän toimii urkumusiikin sivutoimisena lehtorina Sibelius-katemiassa ja on Turun Urkujuhlien taiteellinen johtaja.

Ville Urponen.

Lohjalaislasten opettaja viulusolistina konsertissa

Laura Elo aloitti viulunsoiton opinnot viisivuotiaana Länsi-Helsingin musiikkiopistossa.

–Naapurin lapsella oli viulu, ja sanoin äidille, että minäkin haluan. Äiti kysyi eräältä muusikolta, mitä hänen pitäisi tehdä, kun lapsi tahtoo viulun. Vastaus kuului: ”Osta hänelle viulu!” Siitä se sitten alkoi.

–Yksi ensimmäisistä opettajistani oli muuten Lohjallakin vaikuttanut Felix von Willebrand, Elo kertoo.

Peruskoulun jälkeen Elon tie johti Sibelius-lukioon ja sieltä luokanopettajakoulutukseen. Sekä musiikki että näytteleminen kiinnostivat nuorta naista, mutta hän päätyi lopulta pitämään molemmat harrastuksina. Elo näytteli ylioppilasteatterissa ja soitti Helsingin kaupunginteatterin orkesterissa.

–West Side Story tuli soitettua 155 kertaa, hän nauraa.

Kun lapset olivat pieniä, soittaminen jäi. Sitten esikoinen aloitti musiikkiopinnot ja Elo kaivoi oman soittimensa esiin. Sen jälkeen viulunsoitto on ollut osa hänen elämäänsä – koko ajan isompi ja isompi osa.

Elo työskentelee luokanopettajana Laurentius-koulussa ja toteuttaa työparinsa Pia Lintilän ja heidän luokkiensa kanssa erilaisia musiikkiprojekteja. Muutama viikko sitten Laurentius-salissa saatiin nähdä upea Peter Pan -musikaali.

Elo liittyi pari vuotta sitten Kauniaisten orkesteriin, ja sieltä hänet houkuteltiin Collegium Musicumiin.

–Sekin on mukavaa, että olen orkestereiden kautta saanut tutustua uusiin ihmisiin. En varmaan koskaan enää pääse sille tasolle, jolla olin nuorena, mutta edistystä tapahtuu kuitenkin koko ajan, Laura hymyilee.

–Parasta on, että enää en koe paineita, vaan soittaminen on pelkästään kivaa, ja on mahtavaa, kun voi tehdä sitä yhdessä toisten kanssa.

Laura Elo.

Virtuaaliurut

Kun uusinta digitaalitekniikkaa hyödyntävät virtuaaliurut yhdistetään korkeatasoiseen äänentoistoon, syntyy hämmästyttävän aito kokemus pilliurkujen soinnista. Virtuaaliurkuihin kopioidaan äänet oikeista uruista äänittämällä – kaikki äänet koskettimien painallusäänistä tuulettimen puhaltimien ääniin. Urkuri voi valita, soittaako vaikkapa Freibergin Petrikirchen

Silbermann-urkuja tai Haarlemin Grote of Sint-Bavokerk -kirkon Müller-urkuja. Urkuja voidaan vaihtaa kesken konsertin useita kertoja. Eri maiden ja aikakausien säveltäjien teokset voidaan näin esittää säveltäjän alkuperäisillä uruilla ja äänikerroilla. Virtuaaliurut voidaan rakentaa myös sellaiseen tilaan, johon suuret pilliurut eivät mahdu, tai vaikka tilapäisesti yhtä konserttia varten.

Collegium Musicumin konserttia varten Lohjan kirkkoon instrumentin tuo virtuaaliurkujen soinnissa maailman huippua edustava Mixtuur Finland yhteistyössä äänentoistoratkaisuja valmistavan Genelecin kanssa.

Kommentoi kirjoitusta