Suomi ja Lohja tarvitsevat yrittäjiä. Lohjalla on satoja yrittäjiä monilta eri aloilta, mutta monesti me lohjalaiset tilaamme kuitenkin tuotteemme ja palvelumme muualta, miksi?

Yrittäjyys on aina ollut muutostilassa. Yksi suurimmista viime vuosien muutoksista on tullut tekniikan, internetin ja mobiiliuuden kautta, joka on pienentänyt maailmaa, lisännyt pääsyä tietoon, ja tuonut meille kaikille kaupat taskuumme. Nykyään voimme tilata lähes kaiken suoraan kotiimme: ruoan, huonekalut, kodin tarvikkeet ja jopa uuden auton.

Tämä muutos on ollut tiedossa jo pari vuosikymmentä, mutta sen todellisuus on tullut monelle pienyrittäjälle kuitenkin yllätyksenä, ja vielä enemmän se on yllättänyt kuluttajat. Kuluttaja, kuten lohjalainen, haluaisi vierailla paikallisessa leluliikkeessä, pukuliikkeessä, peliliikkeessä tai vaikka kemikalioliike – mutta nykyään niiden ylläpitäminen ei oikeasti ole kannattavaa, koska kaikki tuotteet ovat saatavilla netistä suoraan kotiovelle toimitettuna edullisemmin kuin mitä paikalinen liike voisi toimittaa.

Paikallisuus kunniaan

Monet meistä puhuu kyllä, että suosimme paikallista, mutta sitten kun tulee ostamisen hetki, on monesti tuloksena tilaaminen muualta, tai ostosmatka pääkaupunkiseudulle.

Syitä ovat valikoimat ja hinnat, eikä sille välttämättä voi tehdä mitään. Yksi keino kehittää paikallisesti yrittäjyyttä, on paikallisten yrittäjien entistä laajempi yhteistyö. Sitä ovat yrittäneet vuosien aikana niin paikalliset yrittäjäyhdistykset, kuin monet muutkin yhdistykset, mutta yhteistyö on ollut useimmiten lyhytaikaista, lyhytnäköistä ja loppujen lopuksi ilman suuria tuloksia.

Paikallinen yrittäjätoiminta on nykyään alueellamme aika pienten yritysten käsissä lukuun ottamatta ketjuja kuten S- tai K-kaupat, mutta muuten ei alueella ole kovin montaa isompaa yksityistä yritystä, ja siksi yritysten välinen yhteistyökin on vaikeata.

Yrittämisen vaikeus

Yrittäjä ei ole vain tekijä. Yrittäjä on myös suunnittelija, tulevaisuuteen katsoja, ja riskinottaja. Lohjalla on paljon tyhjiä liiketiloja, joihin uudet yrittäjät voisivat avata uusia liikkeitä, mutta millaisia liikkeitä pitäisi alueellemme avata, jotta niillä olisi elinmahdollisuudet?

Tällä kertaa Yrittäjän päivä nostaa parrasvaloon kulttuuriyrittäjyyden, ja siksi mekin olemme kirjoittaneet aiheesta pari artikkelia lehtemme sivuille.

Yhteiset projektit

Me olemme esimerkiksi olleet mukana OstaLohjalta– projektissa, missä pyrimme saamaan paikallisia yrityksiä markkinoimaan yhteiset sivuston kautta tarjouksiaan paikallisesti. Lisäksi olemme tehneet paikallisille ravintoloille oman sivustonsa www.lohjanravintolat.fi, mutta sekään ei suuressa mittakaavassa kiinnostanut ravintoloita – jokainen projekti, missä yritykset tekevät yhteistyötä vaatii jokaiselta mukaan lähtevältä yrittäjältä oman panoksensa, muuten projektit eivät onnistu.

Oletko sinä miettimässä oman yrityksesi perustamista?

KO