Ajatko sinä jo sähköautolla? Kysymys on ajankohtainen, sillä iso osa nykyään uutena rekisteröidyistä autoista on joko hybridejä, ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja ja niiden määrät teillämme kasvavat koko ajan. Miksi sitten sähköauto on hyvä vaihtoehto?

Sähkö vs öljy

Sähköautoiluun ollaan siirtymässä siksi, että perinteinen polttomoottoriautoilu kuluttaa liikaa luonnonvarojamme, nimenomaan niitä, jotka eivät uusiudu. Jos jatkaisimme polttomoottoreiden käyttöä, edessä olisi entistä rajumpia polttoaineen hinnankorotuksia – tosiasia nimittäin on, että ympäri maapalloamme elintaso nousee ja alueet, joilla ei välttämättä tähän päivään mennessä ole ollut autoja, haluavat myös entistä paremmat liikkumismahdollisuudet – eli oman auton. Nämä uudet alueet tulevat aluksi varmasti käyttämään esimerkiksi Euroopasta poistuvia bensa- ja dieselajoneuvoja, joten millainen maapallon luonnonvarojen käyttö oikeasti tulee olemaan 2050-luvulla, on vielä iso kysymysmerkki. Nyt kuitenkin meillä Suomessa ollaan siirtymässä vauhdilla pois vanhoista bensa- ja dieselmoottoreista.

Kansainvälisesti isot autotehtaat ovat jo kritisoineet näitä päätöksiä lopettaa polttomoottoriautojen valmistus, sillä heidän mielestään tekniikoissa olisi vielä paljon kehitettävää myös sillä puolella.

Toinen iso kysymys liittyy sähköön ja sen hintaan. Meilläkin Suomessa on tänä talvena nähty huimia hinnannousuja sähkössä, aivan kuten naapurimaissakin. Se herättääkin kysymyksiä tulevaisuutta ajatellen, millaisia ovat eri maiden sähköntuotannon tavat? Suomesta on hieman yllättäen tullut Eurooppalaisittain ydinvoiman mahtimaa, kun vastaavasti esimerkiksi Saksassa ne suljettiin kaikki. Itseasiassa Saksassa merkittävin sähkötuotannon lähde on yhä hiilivoima.

Sähköautoilu

Unohdetaan kuitenkin kansainvälinen politiikka, ja mietitään sähkö– tai hybridiautoja verrattuna perinteisiin bensa- ja dieselautoihin. Näiden kahden autotyypin suurin ero tulee kuskilla vastaan auton moottorin tehojen kautta, sekä myös auton ajettavuuden kautta. Monet sähköautot ovat saaneet rakenteeseensa tukevuutta isoista akustoista.

Uudet tekniikat ja kaikenlainen uuteen siirtyminen herättää aina muutosvastarintaa, mutta kerran kun autoilija on päässyt sähköauton tai hybridin ajamisen makuun, on vaikea nähdä miksi kuski haluaisi palata bensa- tai dieselautoihin?

Tulevaisuus

Onko sitten nykyinen autotekniikan sukupolvi pitkäikäinen? Ei välttämättä, sillä varsinkin akkuteknologia menee eteenpäin huimaa vauhtia, ja samalla etenevät myös kehitysaskeleet itseajavien autojen suhteen. Monet näistä nykyhetken kehitysaskeleista tapahtuvat isojen ja menestyneiden kaupunkien kautta, joiden infrastruktuuri mahdollistaa tällaisen kehityksen. Valitettavasti kuitenkin suurin osa kaupungeista ja alueista eivät ole sellaisessa kehitysvaiheessa, että todellinen sähköautoilun tai niiden itsenäisesti liikkuvien liikennevälineiden aika olisi vielä.

Vuoden 2021 lopussa Suomessa oli liikenteessä vajaat 23 000 täyssähköautoja ja reilut 77 000 hybridiä. Luvut ovat vielä pieniä, sillä Suomen teillä liikkuu yli 3,2 miljoonaa liikennevälinettä, mutta muutos on alkanut kohti uutta autoiluin aikakautta.

KO