Suomessa on aina puhuttu siitä, kuinka maamme on harvaan asuttu ja iso, ja että kuinka pakollista on se, että jokaisessa perheessä on vähintään yksi auto.

Suomessa on lähes 2,7 miljoonaa henkilöautoa ja reilut 300 000 pakettiautoa. Samanaikaisesti perheitä oli 2018 Suomessa 1 469 000 ja perheväestöön kuuluu reilut 4 miljoonaa ihmistä meidän reilusta 5,5 miljoonasta ihmisestä. Eniten vaihtoehtoisilla autoilla ajetaan Uudellamaalla, missä vaihtoehtoisten käyttövoimien osuus on 1,7 prosenttia. Vähiten vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevia henkilöautoja on Kainuun maakunnassa, missä muiden kuin bensiini- ja dieselautojen osuus kaikista henkilöautoista on 0,2 prosenttia. Menossa on Euroopan laajuinen autokannan pakkomuokkaaminen, koska autotehtaita on nyt velvoitettu saavuttamaan tietyt päästötasot tuotettujen autojen suhteen ja siksi Suomeenkin tuotavien kaasuhybridi-, täyssähkö- sekä hybridiautojen hinnat tulevat lähentymään polttomoottoriautojen hintoja.

Autojen tekniikka kehittyy

Samalla autoissa oleva tietotekniikka lisääntyy niin, että jo nyt meillä on autoja, jotka pystyisivät ajamaan teillämme ilman kuskin avustusta, mutta vaikka perustekniikka olisi jo olemassa, ollaan pitkän matkan päässä täysin automatisoidusta liikenteestä, mikä kuitenkin kaiken todennäköisyyden mukaan on tulossa. Puhutaanhan jo moottoriteiden ja muiden tieliikenteen teiden kanssa siitä, että niiden alla menisi sähköautot lataava tekniikka, jolloin nykyinen sähköautojen ostoa rajoittava tekijä eli toimintasäde ei olisikaan enää rajoittava. Autoilun tulevaisuudesta ja nykyisyydestä voit lukea myös autoilusivustoiltamme:

www.autotjaliikenne.fi sekä

www.dynamicdriving.fi

Nykyasiakas vaatii enemmän

Samalla kun saamme lukea, että nuoret suomalaiset eivät halua enää omistaa autoa, niin vanhemmat ikäluokat toivovat entistä laajempaa ja huomioivampaa palvelua autoliikkeiltä. Autoliikkeiltä odotetaan koko auton käyttöiän kattavaa palvelupakettia sisältäen niin huollot, renkaanvaihdot kuin rengashotellin, jotta kaikki olisi mahdollista saada yhden asiakkuuden kautta, ilman että asiakkaan täytyy etsiä renkaita toisesta paikasta ja huoltopalveluita toisaalta. Kaikki eivät tietenkään tällaista hae, mutta viimeiset pari vuotta ovat todistaneet, että monet autoliikkeet ovat rakentaneet itselleen paketteja, joilla tämä on mahdollista.

Miksi vaihdamme autoa?

Uusi auto ostetaan nykyään monestakin eri syystä. Voi olla, että uudella autolla halutaan olla mukana päästöjen vähentämisessä ostamalla uutta tekniikkaa oleva auto, tai halutaan vain ostaa uusi auto, koska vanhan käyttökustannukset huoltoineen alkaa olla rasite.

Toisaalta taas uusi auto tuo myös lisää turvallisuutta kaikkine uusine teknisine ominaisuuksineen eikä sen ajo- ja matkustajamukavuuden paraneminenkaan ole huono asia.

Julkisen liikenteen kehitys

Samalla kun saamme liikkeisiin sähkö-, hybridi- ja kaasuautoja, myös julkinen liikenne kehittyy ja linja-autot siirtyvät sähkön ja kaasunkäyttöön, mikä onkin se helpoin kehitysväylä. Muuten isot hankkeet kuten Tunnin juna ovat vielä pitkällä tulevaisuudessa, josko koskaan toteutumassa. Lohja kuitenkin tarvitsee nyt ja tulevaisuudessa toimivan julkisen sisäisen liikenteen, jos kaupunki haluaa uusia asukkaita houkutella. Varsinkin jos nuoret vähentävät entisestään auton ostoja, niin julkinen liikenne määrittelee, minne muutetaan ja mistä käydään töissä.

KO