Jos jotain lohjalaista yrittäjäperhettä voi todellakin sanoa autoilevaksi perheeksi, on yksi vaihtoehto perhe Väisänen. Perheen isä Keijo Väisänen on ollut autokauppiaana 32 ja puoli vuotta ja nykyään perheen yritys Lohjan Autopalvelu Oy työllistää myös Keijon vaimon Tanjan sekä pojan Rikun ja tyttären Suvin.

Kuvassa Tanja, Suvi, Riku, Panu ja Keijo uuden Kia Niron ympärillä.

Perheen lisäksi yritys työllistää myynnissä myös Panu Ristin ja huollon miehet, kertoo Keijo nykytilanteesta.

Tapasimme Keijon lähinnä Yrittäjäpäivään liittyen, mutta myös kuullaksemme mitä autokaupalle kuuluu tällä hetkellä.

Autokauppaa tehdään tänään kuten aiemminkin ja meiltä asiakas saa niin uuden auton kuin vaihtoauton ja autonhuollon ja rengashotelli palvelunkin eli pyrimme olemaan monipuolinen ja palveleva autopalvelu, kuten yrityksen nimikin kertoo, kertoo Keijo.

Näin yli 32 vuotta autokauppaa tehneenä voin kertoa, että ei se varsinainen autokauppa ole paljon muuttunut tänä aikana, ihmiset ostavat auton liikennevälineeksi itselleen, perheelle ja autolla on oma tarkoituksensa, harvemmin autoa ostetaan vain siksi, että halutaan ostaa auto.

Auton ostamiseen liittyy monesti myös ajatus oman auton myymisestä siinä samalla autoliikkeelle ja näistä autoista meille autokauppiaille syntyvät sitten käytettyjen autojen markkinat, jossa meitä auttaa taasen oman huoltotoimintamme, jonka avulla pystymme tarvittaessa huoltamaan autoa ennen edelleen myyntiä.

Autokauppaa ovat viime vuosia ravisuttaneet muutokset sellaisella tahdilla, mikä aiempina vuosikymmeniä ei ollut lainkaan tavanomaista.

Niin se taitaa olla, että näiden vuosikymmenien aikana, kun olen autokauppiaana toiminut niin ensimmäisten parinkymmenen vuoden aikana taisi olla yksi tai kaksi muutosta lähinnä verotuksessa, mutta nyt nämä viimeiset vuodet ovat saaneet sekä meidät myyntipuolella, että ihmiset ostopuolella varovaisemmiksi.

Autoja kuitenkin myydään ja ostetaan koko ajan, kyse ei ole siitä, mutta jatkuvat muutokset tekevät sen, että auton vaihtamista harkitsevat autoilijat, siirtävät päätöstään eteenpäin, koska eivät ole varmoja millaiseksi heidän vanhan autonsa arvo muodostuu ja ostavatko he jo valmiiksi ”vanhentuneen” auton verrattuna säädökset. Tämä taas tarkoittaa sitä, että liikenteen autokanta ei uusiudukaan niin nopeasti kuin ehkä ilman näitä kaikkia muutoksia uusiutuisi.

Sanonkin, että nykyään kannattaa ostaa pienipäästöinen dieselauto, joka kaikkien haukkumisten ja kirjoitustenkin jälkeen on oikeasti hyvä, taloudellinen ja jopa ympäristönkin kannalta järkevä vaihtoehto uudeksi autoksi. Vielä viisi vuotta sitten diesel oli paras vaihtoehto, niin miten voi olla mahdollista, että kaikki muuttuisi vain viidessä vuodessa?

Muutokset pääosin hyvään suuntaan

Monet autoihin liittyvät muutokset ovat olleet verotuksen lisäksi autojen päästöihin liittyviä, ja niin on tämä uusi sääntökin. Nyt syyskuun 1.päivänä astuu voimaa ns. EVAP-asetus (Evaporative Emission Control), joka tarkoittaa, että autojen pitää estää polttoainehöyryjen pääseminen ilmaan tankkauksen aikana. Vanhemmissa autoissa tämä tulee esille mennessäsi tankkaamaan. Kun avaat polttoainekorkin, kuulet pihauksen ja ilmassa tuoksahtaa kohtuullisen pahalta – tämä pihahdus päästää ilmaan haitallisia polttoainekaasuja. Jatkossa jokaisen uuden auton tulee kierrättää tämä kaasu takaisin auton omaan järjestelmään.

Tässäkin esimerkki täysin järkevästä säännöstä autoilua ja luontoa ajatellen, mutta Suomessa tämä luettiinkin viranomaisten puolelta niin, että kaikki autot, jotka ovat nyt maahantuojilla tai jälleenmyyjillä pitää rekisteröidä nyt ennen 1.9., koska tulee tämä muutos. Eikä edellisestä tällaisesta ole kuin vuosi kun WLTP-päästömittaus tuli ryminällä esille. Kaikki nämä muutokset aiheuttavat todellisia kustannuksia autokaupalle ja aiheuttavat lisäkysymyksiä autoaan vaihtamaan aikoville.

Monesti tuntuu siltä, että suomalaisia käytetään testinä ja Suomen viranomaiset ovat nopeimpien joukossa ottamaan kaikki uudet säädökset käyttöön. Tämä uusin EVAP-muutos etunenässä. Yleensä auto rekisteröidään, kun sille on ostaja, nyt autokauppa joutuu rekisteröimään autoja, joita ei ole edes myyty ainoastaan siksi, että päästömittauksien ns. toinen aalto eli EVAP astuu voimaan.

Paikallisesti koko maahan

Lohjan Autopalvelu Oy toimii yhdellä paikkakunnalla eli Lohjalla, mutta asiakkaita sillä on ympäri maata.

Kyllä meiltä haetaan välillä autoa pitkänkin matkan takaa. Tervetuloa palvelevaan autokauppaan meille tänne Lohjan Tynninharjulle, toivottaa Väisäsen perhe.

Lohjan Autopalvelu Oy antaa myös takaisin toiminnastaan eli he ovat sponsoroineet jo vuosia nuorta lohjalaista moottorivenekuskia Tino Seppälää ja lohjalaista painijaa Anton Seppää. Lohjan Autopalvelu sponsoroi myös Tuukka Taposta, joka onkin tänä vuonna menestynyt aivan loistavasti ihan Euroopan tasolla ja hänestä puhutaan jo seuraavana Kimi Räikkösenä formuloihin.