Lohjan kaupunginorkesterin maaliskuisen kamarimusiikkikonsertin vieraaksi saapuu pianotaiteilija Fanny Söderström (s. 1993). Söderström tiesi jo aivan pienestä pitäen haluavansa pianistiksi. Opinnot veivät hänet Sibelius-Akatemian jälkeen Berliinin Taideyliopistoon, josta hän valmistui kesällä 2022 maisteriksi. Söderström on konsertoinut niin Pohjois-Amerikassa kuin Kaukoidässäkin ja hän on luonut ympärilleen uusia yhteisöjä, esimerkiksi Oma Orchestran sekä Aapo Järvisen kanssa kamarimusiikkifestivaalin Toivakkaan. Söderström soittaa säännöllisesti myös Trio Est -yhtyeessä viulisti Abel Puustisen ja sellisti Anna Westerlundin kanssa. Söderström kiertää ahkerasti Suomen musiikkifestivaaleilla, ja kilpailumenestystä on karttunut mm. Tampereen pianokilpailussa sekä Helsinki lied -kilpailussa. Hän on myös yksi vuoden 2017 Maj Lind -pianokilpailuun hyväksytyistä kilpailijoista. Söderström on vieraillut usean orkesterin solistina, mm. keväällä 2022 hän soitti Radion sinfoniaorkesterin solistina yhdessä sellisti Senja Rummukaisen ja viulisti Otto Antikaisen kanssa esittäen Beethovenin kolmoiskonserton.

Lohjan kaupunginorkesterin kamarikonsertti pidetään 14.3.2024 tuttuun tapaan Laurentius-salissa klo 19. Söderströmin lisäksi konsertissa soittavat Jukka Untamala (viulu ja liidaus), Valerie Lassfolk (alttoviulu), Jukka Tyrväinen (sello), Yordano Nuñez (kontrabasso), Mari Kunnari (huilu ja piccolohuilu), Keijo Silventoinen (oboe), Kimmo Leppälä (klarinetti), Eero Toikka (fagotti), Tuomas Harri (käyrätorvi) sekä Tuomo Lassila (marimba). Ohjelmistossa on viehättäviä, mutta harvoin kuultuja teoksia tavalla tai toisella johonkin marginaaliin sijoittuvilta säveltäjiltä.

Tunnetuin illan säveltäjänimistä on varmasti Kaija Saariaho (1952–2023), joka oli aikamme kansainvälisesti tunnetuin suomalainen säveltäjä. Hänet tunnetaan erityisesti oopperoistaan, mutta hänen monipuoliseen sävellysluetteloonsa kuuluu teoksia myös pienille kokoonpanoille. Nyt kuullaan Saariahon Dolce tormento (2004) piccolohuilulle. Vaikka onneksi nykyään Saariaho seisoo komeasti säveltäjien eturivissä, yritettiin häntä nuorena opiskelijana toiseuttaa hänen sukupuolensa tähden: sitkeässä istuivat käsitykset, joiden mukaan nainen ei voi olla vakavasti otettava säveltäjä.

Lähes vuosisata Saariahoa aiemmin syntyneelle ranskalaiselle säveltäjälle, Mel Bonis’lle (1858–1937), ei koskaan suotu mahdollisuutta toteuttaa itseään täysipainoisesti sen paremmin naisena kuin säveltäjänäkään. Hänen vahvasti uskonnolliset vanhempansa eivät kannustaneet häntä musiikkiopintoihin millään tavalla, vaan hän itsekseen opetteli soittamaan kotona nököttävää pianoa – olihan soitttimen kuuluminen perheen kalustukseen merkki sosiaaalisesta statuksesta. Perheystävän suosituksesta Bonis sai vihdoin 12-vuotiaana aloittaa pianotunnit, ja vähän myöhemmin hänet päästettiin opiskelemaan Pariisin konservatorioon. Opinnot kuitenkin keskeytyivät Bonis’n rakastuttua opiskelutoveriinsa, eivätkä Bonis’n vanhemmat antaneet lupaa avioliittoon. Sen sijaan he ottivat hänet pois koulusta ja järjestivät vaimoksi jo kaksi kertaa leskeksi jääneelle 22 vuotta Bonis’ta vanhemmalle varakkaalle pariisilaisliikemiehelle, joka oli jo ennestään viiden lapsen isä ja joka ei pitänyt musiikista.

Saksalainen Max Bruch (1838–1920) on pysynyt erityisesti viulistien muistissa hänen erinomaisen viulukonserttonsa ansiosta. Hän sävelsi kuitenkin monipuolisesti erilaisille kokoonpanoille. Tällä kertaa kuullaan osia hänen kamarimusiikkiteoksestaan Kahdeksan kappaletta klarinetille, alttoviululle ja pianolle op. 83. Vaikka teos on sävelletty jo hyvän matkaa 1900-luvun puolella, ei modernismin tuulista ole tietoakaan. Bruch ei hyväksynyt uusien tyylien hyökyaaltoa, vaan piti itsepintaisesti ihanteinaan Schumannia ja Mendelssohnia.

Konsertin ohjelmassa on myös muita harvinaisuuksia. Ennenaikaisesti kuolleen Samuel Coleridge-Taylorin (1875–1912) Nonetto, viehättävä nuoruudenteos, makasi käsikirjoituksena aina 2000-luvun alkuun asti. Emil Viklický (s. 1948) liikkuu jazzin ja taidemusiikin rajapinnassa, ja hänen viimeisin levynsä ”Moravian Romance” vuodelta 2023 sai ylistävät arviot London Jazz News -lehdessä. Jean-Michel Damase (1920–2013) oli musiikin ihmelapsi, jolle aikansa rajoituksia uhmannut kirjailija Colette antoi runojaan sävellettäväksi pojan ollessa vasta 9-vuotias.

KÄTKETYT HELMET – MUSIIKKIA VUOSISATOJEN VAIHTEISTA

to 14.3.2024 klo 19 Laurentius-sali

Mel Bonis: Sarja triolle op. 59

Max Bruch: 8 kappaletta klarinetille, alttoviululle ja pianolle, osia 10:04

Emil Viklicky: Tristana, viululle ja marimballe 09:43

Jean-Michel Damase: Trio käyrätorvelle, oboelle ja pianolle 17:48

Kaija Saariaho: Dolce Tormento piccolohuilulle 07:04

Samuel Coleridge-Taylor: Nonetto puhaltimille, jousille ja pianolle f-molli op. 2 25:52

Fanny Söderström, piano

Jukka Untamala, viulu ja liidaus

Lohjan kaupunginorkesterin muusikoita

Liput: ennakkoon NetTicket.fi  15,50€/21€, ovelta 26€