Sähköauton akulla ei voi ajaa Helsingistä Inariin ilman lataustaukoja, sähköauton akut eivät kestä pakkasta, sähköautolla ei voi ajaa vesilätäköstä, sähköauto sitä sun tätä – kuulostaako tutulta? Me saamme lukea eri mediasta tasaisin väliajoin sähköauton huonoista ominaisuuksista, ja niiden ongelmista – varsinkin jos auto on Tesla. Jossain vaiheessa ajatuksena oli, että vain rikkailla on varaa Teslaan- mutta todellisuus on, että tällä hetkellä varastosta ostettavissa oleva Tesla Model 3 maksaa noin 48 000 euroa, mikä ei ole mitenkään korkea hinta verrattuna muihin markkinoilla oleviin sähköautoihin, tai edes hybridiautoihin. Viime vuonna Suomen eniten myydyin täyssähköauto oli Skoda Enyaq, jonka jälkeen tulivat sitten Testa Model Y, Nissan Leaf, Polestar 2, VW ID4, Volvo XC40, BMW i4, Volvo C40, VW ID5 sekä Kia EV6 – nämä muuten kaikki tukevat Type 2- latausta, ja vuoden 2022 aikana sähköautojen määrä Suomessa tuplaantui vuoteen 2021 verrattuna, ja samalla ladattavien hybridien määrä ylitti ensimmäisen kerran 100 000 autoa. Kaiken kaikkiaan uusien autojen rekisteröintimäärät tipahtivat Suomessa vuoden 1995 tasolla.
Sähköautojen määrä Suomessa lisääntyy luonnollisesti autokannan muuttuessa kohti tulevaisuuden vaatimuksia. Vuonna 2035 kaikkien Euroopan unionin alueella myytävien uusien henkilö- ja pakettiautojen tulee olla päästöttömiä. Käytännössä kyse on siis uusien polttomoottoriautojen myynnin kieltämisestä.
Tekniikka kehittyy

On meille ihmisille luonnollista vastustaa kaikkea uutta, varsinkin sellaista, joka tulee meille määräyksenä, mutta jos et ole koskaan itse ajanut sähköautolla, ei sinun kannata sitä lähteä kovaan ääneen kritisoimaan. Totta kai autoissa on omat ongelmansa, ja jokaisen auton valmistaminen kuluttaa luontoa, mutta siirtyminen pois bensiinistä ja dieselistä lienee se oikea reitti kohti tulevaisuuden autoilua ja liikennettä – onko se ratkaisu sitten sähköautoilu, sitä ei voi vielä tietää, mutta sekin on varmaa, että akkuteknologia alkaa nyt kehittyä aivan uudella nopeudella, ja sitä myöten myös iso osa nykyisten sähköautojen ongelmista ovat nopeasti ratkaistuja.
Sähkö- ja energiakriisi
Olemme nyt viime ajat saaneet huomata, kuinka koko Eurooppa voi joutua energiakriisiin poliittisten päätösten seurauksena. Täällä Suomessakin ollaan ihmetelty, miksei aiemmin ole ajettu vihreän energian hankkeita voimalla eteenpäin, mutta vastaus on siinä, ettei niitä ole edullisen sähkönhintatason vuoksi ole ollut taloudellista tehdä.
Yllättävän monet järkevät ja loogiset ratkaisut meidän ja maapallon tulevaisuutta ajatellen olisivat tehtävissä, mutta koska ne eivät ole taloudellisesti kannattavia, tai niiden takana ei ole tarpeeksi poliittista voimaa, eivät ne etene.
Sähköautoilu etenee. Sähköautojen hinnat tulevat alas, ja sähköautojen latauksiin tulee lisää vaihtoehtoja. Tässäkin lehdessä on erilaisia artikkeleita nimenomaan sähköautoilusta. Toivotetaan tulevaisuuden autoilu tervetulleeksi myös meille Lohjalle.
KO