SSO:n myynti ja tulos kehittyivät suotuisasti ja kasvua tapahtui marketti-, tavaratalo-, liikennemyymälä- ja polttoainekaupassa. Positiivinen kehitys mahdollisti myös investoinnit, joita tehtiin viime vuonna 28 miljoonalla.

–SSO-konsernin liiketuloksessa päästiin 9,0 miljoonan euron tasoon, jossa oli pientä parannusta edelliseen vuoteen (8,4 milj.). Tämä on tyydyttävä taso, jotta voimme tänä vuonna jatkaa perustehtäväämme eli asiakkaiden hyödyn ja parhaan palvelun toteuttamista. Keskimääräisestä 30 euron ostoskorista jäi voittoa alle 0,50 euroa. Taso riittää siihen, että pystymme investoimaan ja kehittämään toimintaamme, kuten myös pitämään nykyisen toimipaikkaverkostomme kunnossa. Viime vuoden tulostaso oli parempi kuin edellisenä vuonna ja piti vakavaraisuuden hyvällä tasolla kovista investoinneista huolimatta, kertoo toimitusjohtaja Esko Jääskeläinen.

–Omistajamme ovat saaneet viime vuonna bonusta 11,3 miljoonaa euroa. Olemme työllistäneet sekä tehneet yhteistyötä noin 200 eri toimijan kanssa alueellamme ja siten tuoneet elinvoimaa alueelle. Paikallisuus on meille kunnia-asia. Osuuskauppa on kotimainen yritys ja osuustoiminnan tuotot, sekä verot jäävät osuuskaupan omalle toiminta-alueelle. Kannamme huolta joka kolkan hyvästä ruokatarjonnasta, emmekä keskity toimimaan vain tiheimmin asutuilla seuduilla, jatkaa Jääskeläinen.

SSO:n toimitusjohtaja Esko Jääskeläinen kertoo, että SSO on tukenut monia tapahtumia ja muita kohteita, kuten lasten kokkikursseja, monitoimikenttien perustamista, Elastisen keikkaa Lohjalla, paikallisia jalkapalloseuroja sekä Länsi-Uudenmaan vesi ja ympäristö ry:n Lohikalat Karjaanjoelle -vesistövisiota.

Omistajien määrä kasvoi

Osuuskaupan omistajat saivat Bonuksen, maksutapaedun ja osuusmaksun koron myötä rahallista hyötyä yhteensä 11,9 miljoonaa euroa. Maksetun bonuksen määrää on laskenut toimipaikkaverkoston muutosten ja hintojen laskun lisäksi maaliskuussa voimaan astunut alkoholituotteita koskeva lakimuutos.

Vuoden 2018 lopussa Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:ssa oli 72 322 omistajaa. Vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna omistajien määrä kasvoi 875 taloudella. Toimialueen kotitalouksista SSO:n omistajia oli vuodenvaihteessa noin 70 prosenttia.

Sähköiset palvelut

SSO:ssa panostettiin sähköisiin palveluihin mm. paperittoman kuitin kautta.

–Erilaiset digipalvelut tekevät tuloaan kovaa vauhtia. Syksyllä asiakasomistajille mahdollistettiin omien ostotietojen helppo seuranta ja hyödyntäminen Omat ostot -palvelun avulla. Asiakkaat ovat selkeästi kiinnostuneita omista ostotiedoistaan ja kulutustottumuksistaan, kertoo Jääskeläinen.

–Tarjolla on useita asiakkaan asiointia ja arkea helpottavia digipalveluita. S-mobiilista voi mm. kätevästi tarkastaa bonukset tai katsoa sähköiset kassa- ja takuukuitit, tankkaaminen onnistuu ABC-mobiililla ja ostokset voi maksaa mobiilisti MobilePaylla jo suurimmassa osassa S-ryhmän toimipaikkoja, jatkaa Jääskeläinen.

SSO sai innostavimmat työpaikat -tunnustuksen

SSO teki vuoden 2018 aikana henkilöstön kanssa paljon töitä uuden strategian eteen ja siinä tärkeimmäksi painopistealueeksi nostettiin henkilöstö ja hyvä työ SSO:ssa. Työ tuotti tulosta, sillä henkilöstötutkimuksen positiivisesti kehittynyt tulos toi SSO:lle Suomen innostavimmat työpaikat 2018 -tunnustuksen. Kyseessä on suomalaisen työelämän tunnustus, jonka voi saavuttaa parhaimpiin tuloksiin yltäneet suomalaisorganisaatiot, jotka ovat toteuttaneet Corporate Spiritin henkilöstötutkimuksen.

–Olemme saavutuksesta erittäin iloisia, sillä halusimme strategisestikin nostaa henkilöstömme tärkeimmäksi menestystekijäksemme. SSO:ssa panostetaan monin tavoin hyvään työhön, kuten koko henkilöstöä kattavalla tulospalkkiojärjestelmällä ja henkilöstörahastolla, täysillä sportti-, kulttuuri- ja hyvinvointieduilla, laajalla työterveyshuollolla, vapaa-ajan tapaturmavakuutuksella ja monipuolisilla henkilöstöeduilla. Viime vuonna panostimme erityisesti myös hyvään esimiestyöhön ja johtamiseen, listaa Jääskeläinen.

SSO:n rooli työllistäjänä läntisellä Uudellamaalla sekä Salon seutukunnalla on edelleen vahva. SSO työllistää 1200 palvelun ammattilaista ja kesällä henkilökunnan määrä kasvaa n. 200 kesätyöntekijällä. Tänä keväänäkin SSO tarjoaa kaikille kesätyötä hakeville nuorille mahdollisuuden työpaikkahaastatteluun.

–Kesällä riveissämme näkyy myös noin sata 15 – 17-vuotiasta nuorta, S-Kesisläistä, jotka tutustuvat vähintään parin viikon mittaisella jaksolla työelämään, sanoo Jääskeläinen.

SSO:n myynti ja tulos kehittyivät suotuisasti

SSO:n liikevaihto vuonna 2018 oli 453 miljoonaa euroa, joka oli lähes 5 miljoonaa euroa eli 1 % edellistä vuotta enemmän. Marketkaupassa kesä oli erityisen hyvä pienmyymälöille, ja niissä liikevaihto kehittyi selkeästi odotettua paremmin. Kuuma kesä sai ilmeisesti mökkiläiset tekemään ostoksia entistä enemmän pienmyymälöistä sekä liikennemyymälöistä. Parhaiten menestyivät Salet ja S-marketit. Polttoaineineen kilpailukykyinen hintataso ja sen rinnalla helpot palvelut vauhdittivat kaupankäyntiä ABC-liikennemyymälöissä.

Nummelan Prisman osalta vuosi kului myllerryksen merkeissä. Myös syyskuussa avattu Nummelan Prisman parturi-kampaamo lähti mukavasti käyntiin.

–Ravitsemiskaupan osalta liikevaihtoon vaikuttivat Halikon sekä Nummelan ravintolamaailmojen remontit. Uudistus kannatti, sillä Halikon ravintolamaailmasta tuli oikein viihtyisä. Nummelassa alkaa olla Priman osalta valmista, mutta Rosson avautumista odotetaan vielä. Se tapahtuu maaliskuun alussa, Jääskeläinen sanoo.

Yksi uutuus oli ymös SaloFest, joka järjestettiin ensimmäistä kertaa viime kesänä.

–Veimme Rantajamien konseptin Saloon. Salolaiset ottivat uuden tapahtuman ilolla vastaan ja se sai erinomaista palautetta. Luvassa on mukavia uudistuksia tällekin kesälle, lupaa Jääskeläinen.

Rautakaupassa alueen rakennemuutokset näkyvät edelleen eikä kauppa käynyt odotusten mukaisesti. Maatalouskaupalle kuiva kesä ei ollut suotuisa, eikä varsinaisesti ollut omiaan kannustamaan viljelijöitä investointeihin. Toimialan kilpailukyvyn vahvistamiseksi toimintaa sopeutettiin loppuvuodesta. Salon toimipiste keskittyi palvelemaan maatalousasiakkaita ja Halikon Eläinmaailman liiketoiminta myytiin loppuvuodesta Mustille ja Mirrille.

SSO Rauta-Maatalous Oy ja Rautanet Koski Oy allekirjoittivat aiesopimuksen Suomusjärven S-Raudan liikkeenluovutuksesta Rautanet Koski Oy:lle 1.3.2019 alkaen. Liikkeenluovutuksessa Rautanet Koski Oy:lle siirtyvät toimipaikan liiketoiminnot sekä kaksi työntekijää, jotka jatkavat uuden omistajan palveluksessa vanhoina työntekijöinä. Liikkeenluovutuksen yhteydessä Rautanet Koski Oy ostaa SSO:lta Suomusjärven S-Raudan käytössä olevat kiinteistöt.

Autokaupassa vuosi oli markkinatilanteen vaihteluiden vuoksi erittäin haasteellinen. Kauppa kävi vallitseviin olosuhteisiin nähden kuitenkin hyvin, ja siinä lienee edelleen merkittävä osansa PP-auto Oy:n ja Lohjan Autokeskus Oy:n laajalla ja osuvalla merkkiportfoliolla.

Muutoksia on luvassa myös SSO:n johdossa, sillä toukokuussa toimitusjohtajan saappaisiin Jääskeläisen tilalle astuu Tapio Finér.

Neuvottelut Lohen toimijoiden kanssa viime metreillä

Vuonna 2017 SSO käytti investointeihin 19 miljoonaa ja viime vuonna 28 miljoonaa. Kuluvan vuoden investoinnit maksavat 20 miljoonaa. Yksi iso hanke on työn alla oleva Kauppakeskus Lohi, jonka rakennustyöt etenevät aikataulussa. Tällä hetkellä taloon ovat tulossa Laurea ammattikorkeakoulu, Sokos, S-Market, Alko ja apteekki sekä ravintoloista Nummelasta tuttu Antonio ja lohjalaisten toiveiden pohjalta kehitetty Toasti, josta löytyy nopeaa pikkupurtavaa. Lohjan uuden Antonion myötä Nummelan Antonio lopettaa ja siirtyy Rossoksi Nummelan Prisman yhteyteen. Salon Antonio jatkaa entiseen tapaan.

Jääskeläinen kertoo, että monien eri toimijoiden kanssa ollaan jo pitkällä neuvotteluissa, mutta vielä hän ei uskalla mainita, ketkä kaikki toimijat Lohessa tulevaisuudessa nähdään.

–Olemme neuvotteluissa viime metreillä useiden toimijoiden kanssa. Nyt Lohen tiloista on vuokrattu vajaa 70%, mutta jos kaikki neuvottelun alla oleva toteutuu, alkaa olla jo aika täyttä. Neuvottelut voivat kuitenkin kestää kokonaisuudessaan vuosiakin, koska esimerkiksi isoilla vaateketjuilla on korkea kynnys liikkeiden avaamisessa ja ne katsovat kaikkia Pohjoismaita yhtenä alueena. Myös verkkokaupalla on vaikutuksensa, Jääskeläinen avaa.

SSO on panostanut viime vuosina ympäristöystävällisempiin energiaratkaisuihin, kuten tuulivoimaan ja aurinkopaneeleihin. Jääskeläinen kertoo, että S-ryhmä käyttää prosentin koko Suomen sähköstä, joten asiaan kannattaa kiinnittää huomiota. Halikon Prisman katolta löytyy jo aurinkopaaleja, jotka tuottavat hyvänä päivänä 10% Prisman energiatarpeesta. Aurinkopaneelit tullaan asentamaan myös Lohen katolle. Myös markettien kylmäkalusteita aiotaan uusia energiatehokkaammiksi.

Kommentoi kirjoitusta