Sven Paulinow ja uusi Toyota Rav4 Hybrid.

Jälleen siirtyy yksi osa paikallista autokaupan historiaa muistojen puolelle, kun Lohjan Autokeskuksen pitkäaikainen automyyjä ja sittemmin uusien autojen myyntipäällikkö Sven Paulinow siirtyy eläkkeelle. Kävimme tervehtimässä Sveniä ja juttelemassa autokaupan tilanteesta ja menneistä vuosikymmenistä. Sven ehti nimittäin myydä autoja tässä Lohjalla ja Tammisaaressa sen neljännesvuosisadan, ja vuosiin mahtuu paljon tapahtumia, ja Svenistä ehti tulla monelle tuttu näky autoliikkeissä sekä asiakastaitojensa että huumorinsa kautta.

Hankenista Virkkalaan

Sven Paulinowin äiti olisi halunnut, että Sven menisi Hankeniin ja lukisi itselleen ”oikean” koulutuksen.  Lukion jälkeen amerikanautoista innostunut Sven ei kuitenkaan ottanut äitinsä neuvoista vaaria, vaan jätti käytännössä kirjat lukematta, ei päässyt Hankenille, mutta löysi itsensä Virkkalasta kesätöistä.

Meillä oli kesäpaikka Lohjalla ja sitä kautta sitten päädyin Virkkalaan Westerholmille kesätöihin, vaikka kouluni kävinkin Helsingissä, kertoo Sven päätymistään Lohjalle.

Alussa ei siis ollut mielessä automyyjän työt, mutta niistä hän kuitenkin itsensä löysi, ja aloitti Virkkalan Selinien autoliikkeestä jo 80-luvulla. Vähitellen tuli tutuksi myös Tammisaari ja tutuksi tulivat myös toiset siihen aikaan lohjalaisessa automyyntimarkkinoilla vaikuttaneista henkilöistä.

Selinien jälkeen oli vuorossa Haka-Auto ja samoihin autoihin automyynti Suomessa koki paljonkin uudistuksia, mm. myyjien palkkausjärjestelmissä, muistelee Sven alkuaikojaan.

Kauaa ei Sven Haka-Autossa viihtynyt vaan värikkäiden vaiheiden jälkeen, sekä Sven että hänen jo ennestään tuttu pomo Henrik ”Kalle” Jansson siirtyivät vuonna 1996 S-ryhmän omistamaan Lohjan Autokeskukseen, josta hän siis nyt 2020 jää eläkkeelle.

Pitkän uran salaisuutena on hyvä työpaikka, jossa porukalla on samat päämäärät, eikä sisäisiä kaunoja ole syntynyt.

Totta kai jokaisessa työpaikassa on välillä erimielisyyksiä, mutta nämä 25 vuotta ovat kuitenkin kokonaisuudessaan olleet hyvää aika olla töissä Autokeskuksessa. Täällä ei ole sellaistan eroa, että onko työntekijä automyyjä vain huoltamon kaveri, samasssa työpaikassa ollaan, kertoo Sven.

Automyynti muuttuu vinhaa tahtia

Sven muistelee, kuinka alkuaikoina uusien autojen markkinoille tuleminen oli paikallinen päätapahtuma ja autoja otettiin vastaan kuplivaa juoden, puku päällä, vähän samaan tapaan kuin nykyään julkistetaan uudet F1-autot kauden aluksi. Siihen aikoihin autojen viikonloppunäyttelyt vetivät autotalot täyteen ihmisiä, koska uutuuksia ei ollut vielä missään ollut esille aiemmin.

Nykyään voi asiakas tietää autosta enemmän kuin me, sillä netistä saa tietoja tulevista autoista ja pääsee katsomaan 360 ° hienoja digiesitteitä ja ajovideoita. Digitalisaatio onkin muuttanut autokaupan luonnetta todella paljon, ja muuttaa yhä edelleen, kertoo Sven.

Siihen aikaan tärkeimmät työvälineet olivat sopimuspaperit, kynä ja laskin – nykyään tietokone ja entistä enemmän kauppaa tehdään asiakasta ja vaihtoautoa edes näkemättä.

Vanhemmille autoilijoilla ajatus auton ostamisesta ilman koeajoa, koeistumista ja yleensäkään auton näkemistä tuntuu mahdottomalta ajatukselta, mutta niin se vain on, että autokaupat kertovat etämyynnin ja digimyynnin kasvavan vuosi vuodelta. Kaiken kaikkiaan Suomessa ostetaan sellaiset reilut 110 000 – 130 000 uutta autoa vuodessa ja käytettyjä autoja vaihtaa omistajaansa noin 600 000 autoa joka vuosi. Ja jos olet myymässä tai vaihtamassa omaa vanhaa autoasi, on markkinoilla netissä jo palveluita, jotka lähettävät autosi tiedot autoliikkeille ja sinä saat palvelun kautta ostotarjouksia, vähän kuin huutokaupassa. Jo nyt on käytössä autoliikkeissä nettiautomaatteja, jotka laskevat autollesi tarjouksen automaattisesti, uuden auton hinnan ja tekee tarjoukset ja sopimuksen valmiiksi, ilman että edes tapaat tai keskustelut myyjän kanssa kertaakaan.

Autoja ei enää myöskään varsinaisesti osteta itselleen vaan niiden käytöstä maksetaan. Nykyaikainen osamaksujärjestelmä on kuin olisi leasing-auto alla, joka vaihdetaan aina muutaman vuoden välein. Muutenkin varsinkin nuoret aikuiset haluavat käyttää autoa, mutta eivät välttämättä halua omistaa sellaista. Auto on itseasiassa suomalaisten talouksien keskimäärin toiseksi kallein hankinta elämässä.

Autojen etämyynti tuo omat ongelmansa

Samalla kun automyyjän työajasta menee entistä suurempi aika tarjouspyyntöihin, huutokauppoihin ja sähköposteihin vastaamisessa, ihmisten lukumääräinen autoliikkeessä käynti on vähentynyt.

Paljon asiakkaat katsovat autoja etukäteen netistä. Lehdetkin ovat vielä hyvä herättäjä, mutta nuoret aikuiset saattavat jo tilata auton kotiin suoraan Toyotan verkkokaupasta. Itseasiassa tällä hetkellä ovat Toyota Yaris ja Toyota Corolla saatavissa.

Sven näkee autojen etämyynnissä hyviä ja huonoja puolia. Yksi huono puoli myyjän kannalta on se, että netistä ostettaessa automyynti on etämyyntiä. Tämä tarkoittaa sitä, että auton tilannut voi palauttaa auton 14 vuorokauden sisällä myyntiliikkeeseen käytännössä ilman mitään syytä, tai sanoa jo auton noutohetkellä, ettei auto vastaakaan hänen tarpeitaan tai hän sai jo paremman tarjouksen muualta.

Autoilun tulevaisuus

Kysyimme Sveniltä myös mikä tämän hetken autoista kiinnostaa häntä eniten, eikä vastaus yllättänyt: ladattava Toyota Rav4.

Uusi ladattava Toyota Rav4 on tulossa kesän jälkeen ja sen tuntuu todella mielenkiintoiselta autolta, jota on jo myytykin etukäteen. Etukäteen myynti on toisaalta autoliikkeelle hyvä asia, mutta toisaalta taas uutuuksien tiedostaminen jopa vuoden tai 1,5 vuoden päähän voi saada aikaan myös sitä, että asiakas, joka olisi ennen ostanut nyt saatavilla olevan auton, jääkin odottelemaan sitä uutta versiota, joka on tulossa 1 – 1,5 vuoden päästä.

Vaikka Sven jää eläkkeelle ja pääsee nauttimaan lisääntyvästä vapaa-ajasta, jää Lohjan Autokeskus hyviin käsiin.

Parasta työssäni on ollut työkaverit ja koko tämän 25 vuoden ajan ollut työilmapiiri, jota tulen varmasti kaipaamaan. Olen saanut ystäviä työkavereistani, joten varmasti vielä tavataan. Ja niille vanhoille asiakkailleni, jotka ovat seuranneet mukana aina sieltä Haka-Auton ajoista, ei tarvitse huolehtia, teistä pidetään jatkossakin huolta Lohjan Autokeskuksessa.

Toivotamme Svenille nyt hyvää lomaa, ja loman jälkeen leppoisia eläkepäiviä.

Kommentoi kirjoitusta