Tieverkosto on niin Lohjalla kuin muissakin kunnissa nyt keväisessä kunnossa. Se tarkoittaa katupölyä ja asvalttivaurioita. Lohjan kaupungin tiemestari Roger Falck kertoo, että tänä vuonna ollaan tavanomaista kevääseen verrattuna myöhässä.
–Talvi oli tavallista pidempi. Tavanomaisesta ollaan myöhässä 3–4 viikkoa, hän toteaa.
Hiekanpoisto ja katujen harjaus on päästy vasta aloittamaan ja viime viikolla kaduilla oli varjoisissa paikoissa vielä jäätäkin. Katupöly vaivaakin ihmisiä keväiseen tapaansa. Katuja kuitenkin puhdistetaan jatkuvasti. Paikoin huolta on aiheuttanut myös tielle nouseva vesi. Se ei ole päässyt poistumaan ojista tavalliseen tapaan, kun kaivot ja ojarummut ovat olleet jäässä ja ojat täynnä lunta.
Autoilijoille ongelmia aiheuttavat etenkin asfalttivauriot, joista osa vielä lymyilee petollisesti piilossa vesilammikoiden alla. Teräväreunaiset kuopat voivat vaurioittaa auton iskunvaimentimia, renkaita ja vanteita, jos kuoppaan erehtyy ajamaan. Falck kertoo, että asfalttivaurioiden määrän osalta kevät on kuitenkin melko tyypillinen. Eniten vaurioita syntyy, kun lämpötila vaihtelee nollan molemmin puolin. Silloin vesi sulaa ja jäätyy vuorotellen ja murentaa asfalttia siinä sivussa. Uusiakin vaurioita voi vielä syntyä mahdollisten yöpakkasten myötä.
–Reikiä on paljon, mutta pahimmat paikat on saatu jo korjattua. Sopimusurakoitsijat ovat käyneet niitä pari kertaa paikkaamassa. Työtä riittää kuitenkin edelleen, Falck kertoo.
Lohjan kaupungin vs. tekninen johtaja Seppo Lötjönen kertoo, että korjauksia tehdään mm. Ojamonharjuntiellä, Virkkalantiellä ja Nummentiellä sekä monissa muissa paikoissa.
Kaupungin vastuulla ovat pääsääntöisesti katualueet ja ELYn vastuulla suuret pääväylät. Yksityisteistä taas vastaavat tienhoitokunnat.
Valupaikkauksia ensihätään
Tällä hetkellä asfalttivaurioihin tehdään tilapäisiä valupaikkauksia, joiden Falck kertoo kestävän ainakin vuoden. Myös sellaisia paikkoja tiestössä on, jotka kaipaisivat kipeästi kokonaan uutta asfaltointia. Joissain kohdissa taas riittää ajourien jyrsintä ja uusi päällystys, jolla saadaan pari vuotta lisäaikaa.
–Tämä on rahakysymys. Takana on kallis talvi, joten kesälle jää ehkä vähemmän rahaa. Viime talven lumimäärä oli suuri ja polannetta paljon. Lunta satoi pienessä ajassa runsaasti niin, ettei vanhoja lumia oltu vielä ehditty siirtää. Lumikuormien määrää on seurattu vuodesta 2012 lähtien ja suurin kuormamäärä on ollut 7 500. Tänä talvena kuormia ajettiin kuitenkin 13 000, Falck kertoo.
Talvisessa tienhoidossa haastetta aiheuttivat mm. kaluston puute ja sairaspoissaolot.
–Kaluston osalta jouduttiin käyttämään ulkopuolista apua. Talvi oli poikkeava, mikä nosti kustannuksia, Falck tiivistää.
Lötjönen kertoo, että tulevan kesän varsinaisten päällystyskohteiden listaaminen on aloitettu, mutta tarkkaa kohdeluetteloa ei ole vielä olemassa. Katujen saneeraushankkeina toteutuvat tämän vuoden aikana mm. Lehtolankatu ja Kumpulankatu. Loppuvuoden aikana on myös tarkoitus kilpailuttaa Rajamäenkadun ja sen sivukatujen saneerausurakka, jonka on tarkoitus valmistua alkukesästä 2023.
Sairaslomat hidastavat teiden korjauksia
Edelleen näin keväällä henkilöstön sairaspoissaolot hidastavat teiden korjaustyötä. Korjauksia tehdään kuitenkin joka päivä. Myös sopimusurakoitsijat jatkavat korjauksia oman aikataulunsa mukaan, samoin alueurakoitsijat Sammatin, Karjalohjan, Nummen ja Pusulan alueella.
Falck kertoo, että teiden vaurioiden vuoksi on tullut jonkin verran korvausvaatimuksia. Ne käsitellään tilannekohtaisesti.
–Asiaa arvioidaan tieliikennelain mukaan. Jos monttuun on ajettu kuivalla kelillä päivänvalossa, korvausta ei yleensä myönnetä, koska monttu olisi pitänyt havaita ennakkoon. Pimeässä ja sateessa sattuneita tapauksia taas on korvattu, Falck avaa.
Falck toteaa, että korjauksia ja katujen putsausta tehdään resurssien mukaan. Aivan kaikilla kuntalaisilla ei kuitenkaan ole kärsivällisyyttä odotteluun.
–Päivällä voi tulla satakin valituspuhelua ja 50 sähköpostia. Ei tämä aina niin kiva työ ole, kun mennään henkilökohtaisuuksiin, huudetaan, raivotaan ja toivotetaan lopputiliä. Sosiaalisessa mediassakin leimataan syylliseksi. Valituksia on tullut aina, mutta tänä vuonna uutta on ollut tämä valitusten henkilöön kohdistuminen, Falck harmittelee.
SMS