Tänä vuonna 60 vuotta täyttävä Auto-Kehä sai alkunsa, kun Aimo Liljegren perusti yrityksen Karkkilaan vuonna 1960. Tuolloin toiminta alkoi autokorjaamona. Yhdessä vaimonsa Annelin kanssa he saattoivat alkuun tarinan, joka on jättänyt jalanjälkensä suomalaiseen autokauppaan. Korjaamotoiminnan rinnalla aloitettiin Volkswagenien myynti Lohjan piirimyyjän alaisuudessa. Yrityksen toiminta kasvoi tasaisesti ja vuonna 1975 valmistui uusi toimitila nykyiselle paikalle. Vuonna 1986 yrityksen vetovastuu siirtyi Olli Liljegrenille, joka on toiminut Auto-Kehän toimitusjohtajana nyt 34 vuotta.

–Ostin tämän firman äidiltä ja isältä. Tämä on minun juttuni, jonka kautta elän ja hengitän, Liljegren kuvaa Auto-Kehän merkitystä itselleen.

Hänestä tuntuu mahtavalta olla jatkamassa vanhempiensa työtä.

–Olen aloittanut täällä kesätöissä autoja pesemällä ja postia jakamalla. Yritys on saatu hienolle mallille ja tämä on nykyään jo jonkun kokoinenkin, hän iloitsee.

60 vuotta liiketoimintaa perheyritykselle autoalalla on merkittävä saavutus. Ala on tuona aikana nähnyt isoja muutoksia. Autojen tekniikka on kehittynyt valtavasti ja se on asettanut toiminnalle haasteita. Autot ovat olleet Suomessa myös merkittävä tulonlähde valtiolle verotuksen muodossa. Se ei ole suinkaan aina helpottanut toimintaa alalla. Auto-Kehä on kuitenkin selvinnyt näistä nousuista ja laskuista ja viettää nyt 60-vuotis juhlavuotta.

60 vuodessa Auto-Kehä on kasvanut merkittävästi ja toimitiloja laajennettu useaan otteeseen. Tällä hetkellä Karkkilassa sijaitsee lähes 5000 neliön toimitila, jossa toimii Nissanien ja Peugeotien uusien autojen myynti, vaihtoautomyynti sekä kattavat korjaamo- ja varaosapalvelut, kahviota unohtamatta. Vuonna 2007 Auto-Kehä avasi toisen toimipisteen Forssaan, jossa asiakkaita palvelee niin ikään automyynti ja merkkihuolto.

Nissanin edustus 40 vuotta

Tänä vuonna Auto-Kehässä juhlistetaan myös Nissanin 40-vuotista edustusta. Vuodesta 1980 lähtien Nissan on ollut Auto-Kehän päämerkki, jonka rinnalle otettiin vuonna 2008 Peugeot. Aiempina vuosina yrityksen edustamia merkkejä ovat olleet Volkswagen, Neckar, Toyota, Citroën, Saab ja Wartburg.

Auto-Kehästä kerrotaan, että asiakkaita palvelu tinkimättömästi on ollut heille tärkeää alusta saakka. Asiakaspalvelu ja uskallus tehdä asioita omalla tavalla ovatkin olleet menestyksen salaisuus. Auto-Kehä on saavuttanut monia kansallisia ja kansainvälisiä palkintoja toimintansa aikana. Yritys on valittu lukuisia kertoja Suomen parhaaksi Nissan-jälleenmyyjäksi. Vuonna 2007 Auto-Kehä saavutti menestystä kansainvälisellä tasolla saamalla ensimmäisenä Nissan Nordic Europe Oy:n markkina-alueen jälleenmyyjänä Nissan Sales and Service Way (NSSW) Global Award -palkinnon. Asiakkaiden uskollisuudesta ja Auto-Kehän palvelualttiudesta kertoo myös se, että asiakkaita saapuu automyynnin ohella myös huoltoon ympäri Etelä-Suomea. Voimme palvella asiakasta joustavasti ja kokonaisvaltaisesti, mikä saa asiakkaan tulemaan liikkeeseen kauempaakin.

Varsinaiset 60-vuotisjuhlat Auto-Kehä viettää lokakuun alussa yhdessä asiakkaiden ja sidosryhmien kanssa. Avajaisetkin on aikanaan vietetty 1.10.1960.

Auto-Kehän toimitusjohtaja
Olli Liljegren (vas) ja Tom Mörck, josta tulee Lohjan toimipisteeseen toimitusjohtaja.

Lohjalle laajentaminen on iso juttu Auto-Kehälle

Tänä juhlavuonna Auto-Kehä laajentaa toimintaansa Lohjalle. Uusi toimipiste tullaan avaamaan ensi kesän aikana. Noin 2000 m2 liiketilaan tulee sekä automyynti että huolto. Yhteistyö Karkkilan toimipisteen kanssa tulee huollon osalta olemaan tiivistä. Uusien autojen edustuksena tulee tässä vaiheessa olemaan Nissan. Näin ollen Auto-Kehän vastuualue Nissan myynnissä ulottuu aina Urjalasta Hankoon asti kattaen Hämeen ja Länsi-Uusimaan talousalueen. Uusi toimipiste tulee olemaan Auto-Kehä Oy:n tytäryhtiö ja on nimeltään Auto-Kehä Lohja Oy. Liljegren kertoo, että Lohjan liike tulee Perttilään.

–Koitamme saada liikkeestä vähän erinäköisen ja tuntuisen, vähän erilaisen kuin normiautokauppa. Jotain uusia tuotteita on esimerkiksi tulossa, mutta niistä kerrotaan enemmän myöhemmin, hän avaa.

Liljegren kertoo, että Auto-Kehä on suunnitellut pitkään laajentamista, mutta viime syksyn aikana suunnitelmat saivat vauhtia.

–Tila ratkesi. Sopivan tilan löytäminen on aina vähän ongelmallista, kun tilaa tarvitaan niin autokaupalle kuin huollollekin. Toinen ratkaiseva asia oli se, että saimme houkuteltua liikkeeseen paikallisen, kovan luokan vetäjän, Liljegren kertoo.

Lohjan toimipisteeseen toimitusjohtajaksi tullaan nimittämään Tom Mörck (52). Hän on aiemmin toiminut Suur-Seudun Osuuskaupan autokaupan vetäjänä, PP-Auton ja Lohjan Autokeskuksen toimitusjohtajana. Mörck aloittaa Auto-Kehä Lohja Oy:n toimitusjohtajana 1.4. Hän tulee olemaan myöhemmin myös osakkaana Auto-Kehä Lohja Oy:ssä.

Auto-Kehä on tulossa hyvillä mielin Lohjalle.

–Tämä on iso juttu yrityksellemme. Tekemistä on paljon, että kaikki saadaan kuntoon, mutta olemme tulossa todella hyvällä mielellä Lohjalle. Virtaa ja intoa riittää ja tarkoituksena on pystyttää sinne samoilla arvoilla toimiva ja saman tyylinen liike kuin meillä on Karkkilassakin, Liljegren tiivistää.

SMS