Citroën esitteli uuden, merkille kaupallisesti erittäin tärkeän, C4 mallin 30.06.2020 virtuaalisesti. Tämä tapahtuma, nimeltään ”100% online World Premiere of Citroën’s next-generation C-Hatch!”. oli Citroënille ensimmäinen virtuaalinen lanseeraus. Suomeen ensimmäiset C4:t saatiin tammikuun ensimmäisellä viikolla ja saimme auton heti tuoreeltaan koeajoon.

Muotoilu

Uuden automallin kohdalla on olemassa aina pieni jännitys siitä, miten eri muotoilulliset elementit toimivat, kun ne näkee omin silmin ja luonnollisessa valossa. Citroën C4 näyttää kuitenkin juuri niin hyvältä kuin kuvissakin. Autossa on mielenkiintoisesti risteytetty Coupé -tyyppinen kattolinja ja SUV -malleista tyypillinen korkeampi maavara ja voimakkaat lokasuojien muodot. Auton keulasta voi löytää yhtymäkohtia Citroënin GS-mallista. Varsinkin valojen muoto tuo mieleen tämän vuonna 1971 vuoden autoksi valitun klassikon. Keula on varsin voimakkaasti muotoiltu, ja sitä hallitsee LED-päivävaloilla toteutetut tehosteet. Sama tyyli jatkuu auton takana olevien valojen osalta, jotka ovat niin ikään toteutettu LED -teknologialla. Sen sijaan jarruvalot, peruutusvalot sekä vilkut ovat perinteiset eli hehkulankapolttimoilla toteutettu.

C4 rengaskoko ajetussa autossa oli 18″. Auton Aeroblade -vanteet on suunniteltu ohjaamaan jäähdytysilmaa jarruille ja vähentämään ilmanvastusta. Vanteen mustat osat ovat muovia, jonka käytöllä säästetään vanteen painossa. Värinä Rouge Elixir metalliväri.

Takapäätä koristaa tehokkaimmissa polttomoottoriversioissa kaksi pakoputken päätä. Pelkät koristeet ne eivät ole sillä kummatkin toimittaa niille tarkoitettua tehtävää.

Kaiken kaikkiaan uuden C4:n muotoilua voidaan pitää onnistuneena. Siinä on Citroënille tyypillistä rohkeutta välttäen kuitenkin turhan erikoisuuden tavoittelun. Tehtaan brändijohtaja Vincent Cobée totesikin lanseerauksen yhteydessä, että ”Taisimme innostua hieman liikaa C4 Cactuksen muotoilun suhteen, joten teimme sen seuraajasta laajemmin tämän segmentin ostajia miellyttävän vaihtoehdon.

Sisätilat

Istuessa C4:n penkille huomaa heti, että kyseessä on luokkansa mukavin henkilöauto. Citroënin lanseeraama Advaced Comfort -mukavuusistuin on pehmeä ja ero tavanomaiseen istuimeen on huomattava. Istuintyynyn pehmeän pintakerroksen alla on kuitenkin riittävän tukevaa materiaalia, eikä paikat ala puutumaan pidemmälläkään matkalla. Tosin istuintyyny voisi olla aavistuksen pidempi.

Citroën C4:n matkustamo on toimiva ja viihtyisä. Varustelussa näkyy lisääntynyt multimedialaitteiden käyttö. Normaalin 12V latauspistokkeen lisäksi autosta löytyy neljä USB-liitintä. Varustelusta riippuen matkapuhelin latautuu kätevästi langattomasti keskikonsolissa.

Mittaristo on jaettu kahteen erilliseen näyttöön, joista toinen on totutussa paikassa suoraan kuskin edessä. Tässä näytössä näytetään auton nopeus, polttoaineen määrä ja vaihtoehtoisesti joko kierrosluku ja moottorin lämpötila, navigointi tai ajotietokoneen näyttö. Toinen integroitu 10″ näyttö toimii auton toimintojen ohjauksen käyttöliittymänä, mutta lämmityksen tärkeimmät säädöt ovat palautuneet ohjattavaksi mekaanisten nappuloiden kautta. 

Citroënin uusin innovaatio etumatkustajalle, on kojetauluun integroitu teline kännykälle tai tabletille, hienommin Smart Pad Support Citroën™. Teline on helposti vedettävissä esiin matkustajan eteen ja näin otettavissa käyttöön. Teline on suunniteltu mm. Apple iPad Air 2 tai Samsung Tab A 10.5’’ -tableteille. Tämä varuste on kieltämättä pidemmillä matkoilla varmasti kanssamatkustajan mieleen!

Takatilat toimivat parhaimmillaan kahdelle aikuiselle. Vaikka katon linja laskee, pystyy ainakin 183 cm pitkä matkustaja istumaan takapenkillä mukavasti. Tavaratila on muodoltaan selkeä ja sen tilavuus hattuhyllyn alla on 380 litraa. Tavaratilan välipohjan voi asettaa kahteen eri korkeuteen, jolloin halutessa sen alle saadaan pikkutavaraa säilytykseen. Uuden auton ostajaa odottaa takaluukussa pieni tarvikepussi (turvaliivi, parkkikiekko ja kosketusnäytön puhdistussetti)!

Ajettavuus

Citroën on tunnettu hyvästä ajettavuudestaan ja innovatiivisista joustitusjärjestelmistään. Vaikka kaasunestejousituksesta luovuttiin C5 mallin myötä, lanseerattiin sen tilalle Citroën Advanced Comfort‐jousitus. C4 -mallissa tämä jousitus on hieman C5 Aircrossia tukevampi, joka saattaa osaltaa johtua noin 150 kg kevyemmästä omamassasta. Mitään ylimääräisiä ääniä ei alustasta kuulunut vaikka testimielessä hidastetöyssyjen yli ajettiin hieman tavallista suuremmalla nopeudella. Moottoritiellä C4 on suuntavakaa ja matkustamon melutaso pysyy alhaisena. Vain reippaammissa kiihdytyksissä kolmisylinterinen turbomoottorin pörinä kantautuu ohjaamoon. Tuo ääni vaatii hieman tottumista.

Lumen ja jään liukastamilla teillä suoritettu koe-ajo osoitti uuden C4:n olevan tasapainoinen ja helppo ajettava. Yllätyksetön voisi kiteyttää. Sen lisäksi, että perusajettavuus on kunnossa, saa uuteen C4:een kaikkiaan 20 erilaista ajoavustinta. Näistä aktiivinen vakionopeudensäädin Stop & Go toiminnolla on jokapäiväisessä ajossa erittäin toimiva varuste. Se rentouttaa ajamista, kun auto pitää välimatkan edellä ajavaan ajoneuvoon automaattisesti turvallisena.

Voimanlähteet

C4 voidaan valita kolmella eri voimanlähteellä, bensa- tai Diesel -moottorilla tai 100% sähköisenä. Polttomoottorit ovat entuudestaan tuttuja PureTech ja BlueHDi moottoreita, ja 100 kW sähköversio on luonnollisesti täysin uusi. Ensimmäiset sähköversiot tulevat maahan näinä päivinä, ja koeajoon se saadaan noin parin viikon kuluttua.

Koe-ajettavassa autossa ollut PureTech130 ”ihmemoottorin” suoritus on hämmästyttävä. Paperilla moottorin suoritusarvot 96 kW (131 hv) / 5 500 r/min ja 230Nm /1 750 r/min kuulostavat maltillisilta, mutta käytännössä moottori täyttää paikkansa loistavasti. Ajotiloja on valittavana kolme (ECO, Normaali ja Urheilullinen). Ajotila säätää kaasun vastetta ja automaattivaihteiston toimintatiloja. Citroën C4:n EAT8 automaattivaihteisto toimii saumattomasti tämän moottorin jatkeena. Vaihdot ovat nopeita ja käytössä on kokoajan moottorin ominaisuuksien kannalta optimaalisin välitys. Tämä näkyy sekä polttoaineenkulutuksessa että ajomukavuudessa.

Malliston pienin moottorivaihtoehto on PureTech 100 ja tehokkain PureTech 155. Dieseleitä on tarjolla yksi, BlueHDi 130. 

Yhteenveto

Uusi C4 jätti erittäin positiivisen ensivaikutelman. Päällimmäisenä mieleen jäi vaivaton ajettavuus, yllättävän puhdikas bensakone, loistava automaattivaihteisto sekä erinomaiset ajovalot. Suurikokoiset LED -tekniikalla toteutetut ajovalot on huomattavasti edellisen sukupolven Bi-Xenon valoja paremmat. Tärkeä varuste Suomen pimeässä talvessa. Myös lämmitettävä tuulilasi ja ohjauspyörän kehä on varsin järkeviä varusteita Suomessa.

Antti

Kuvat: Antti Pitkänen

Auto: Vihdin Autotalo Oy

Kommentoi kirjoitusta