Collegium Musicumin 50-vuotisjuhlavuoden konserttisarjan kolmas osa esitetään sunnuntaina 10.4. klo 17.00 Lohjan Pyhän Laurin kirkossa. Konsertissa esiintyvät Collegium Musicum, Fanny Söderström (piano) ja Janne Lehtinen (kitara).

Fanny Söderström on nuori, pianokilpailuissa menestynyt muusikko, joka tekee maisterintutkintoa Berliinissä. Hän liikkuu sulavasti tyylistä toiseen ja esiintyy säännöllisesti ympäri Suomea. Suomen lisäksi hän on konsertoinut ympäri Kiinaa, Pohjoismaissa, Keski-Euroopassa ja Kanadassa.

Söderström ja Collegium esittävät Beethovenin 3. pianokonserton, joka on sävelletty pääosin vuosina 1799–1800. Beethoven itse kantaesitti teoksen Wienissä vuonna 1803. Solistin osuutta ei ollut silloin kirjoitettu yksityiskohtaisesti ylös, vaan säveltäjä soitti lähes kokonaan ulkomuistista ja oli kirjoittanut piano-osuuden vain paikoitellen muistiin jonkinlaisella pikakirjoituksella. Sivunkääntäjänä toiminut Beethovenin ystävä Ignaz von Seyfried muisteli jälkeenpäin, että hän ei nähnyt partituurissa juuri muuta kuin tyhjiä nuottiviivastoja tai käsin kirjoitettua sekasotkua, eikä hänellä ollut aavistustakaan, missä kohdin sivuja olisi pitänyt kääntää.

Collegium Musicum on jo vuosien ajan esittänyt silloin tällöin latinovaikutteista musiikkia, useimmiten yhdessä kitaristi Janne Lehtisen kanssa. Latinalais-amerikkalainen ja espanjalainen musiikki ovat Lehtiselle läheisiä. Ohjelmassa on tällä kertaa espanjalaisen Joaquín Rodrigon teos Concierto de Aranjuez, jonka keskimmäisen Adagio-osan varmasti suurin osa kuulijoista tuntee entuudestaan. Rodrigon teos kuuluu todennäköisesti 1900-luvun kolmen soitetuimman konserton joukkoon.

Joaquín Rodrigo oli 1900-luvun jälkipuoliskon johtava säveltäjä Espanjassa. Tiettävästi hänelle on myönnetty kaikki Espanjassa siviileille myönnettävät kunnianosoitukset. Toisen maailmansodan alla, elokuussa 1938, Rodrigoa pyydettiin säveltämään konsertto kitaralle ja orkesterille. Pyytäjä totesi: ”Se on minun elämäni unelma, ja tämä on sinun kutsumuksesi, ikään kuin olisit valittu.” Rodrigo vastasi: ”Sovittu!” Konserton synnystä hän kertoo: ”Useita kuukausia myöhemmin ajattelin hajamielisesti konserttoa, kun kuulin sisälläni äänen laulavan Adagion teemaa ja vähän sen jälkeen kolmannen osan teemaa. Tajusin hyvin nopeasti, että työ on tehty. Adagio ja Allegro syntyivät siis vastustamattoman ja yliluonnollisen inspiraation tuloksena. Ensimmäinen osa syntyi viimeisenä, miettimisen tuloksena.”

Kitaristi Janne Lehtinen aloitti musiikkiopinnot Tampereen Musiikkiopistossa 1972 ja jatkoi Sibelius-Akatemiassa diplomitutkintoon 1983 Kari Äikäksen johdolla. Tämän jälkeen hän opiskeli mestarikursseilla opettajinaan John Williams, Jorge Cardoso ja Jorge Morel. Ensikonsertti Sibelius-Akatemian salissa oli 1986. Janne esiintyy Suomessa ja ulkomailla solistina ja kamarimuusikkona. Orkesterikonsertit ja kamarimusiikkiesitykset ovat hänelle harvinaista herkkua, sillä hän soittaa pääasiassa soolokonsertteja. Tarjotakseen yleisölle kiinnostavan ja nautittavan kokemuksen hän aloittaa ohjelman suunnittelun vuotta, kahta aiemmin. Ensin hän valitsee teeman – säveltäjä, aikakausi, musiikkityyli tai maa. Sitten hän harjoittelee kappaleet levytysvalmiiksi, tuottaa ohjelman levytyksen itse ja tarjoaa levyä muistoksi yleisölle konserteissaan. Janne on työskennellyt näin jo parin vuosikymmenen ajan.

Fanny Söderström.