Suomen arvostetuimpiin jazzmuusikoihin lukeutuvan pianisti Kari Ikosen soolopianoalbumi ”Impressions, Improvisations & Compositions” julkaistiin 28.8. Levyn nimeä kantava julkaisukiertue toteutetaan Uudellamaalla hiilineutraalisti pyörällä polkien elo–lokakuun aikana. Kiertue poikkeaa myös Lohjalla, ja Ikonen esiintyy Kässän talossa perjantaina 9.10. kello 19.00. (Liput: Virkkalan kirjasto 044 369 5602) Ikonen konsertoi lisäksi muualla Suomessa mm. Jazzliiton kiertueella. Albumin julkaisi arvostettu saksalainen Ozella Music-levy-yhtiö.
–Tämä on juhlakiertue monessakin mielessä. Tämä on 30-vuotisen muusikonurani ensimmäinen soolopianolevy, ja siihen on latautunut valtavasti tunnetta, odotusta ja luovaa energiaa. Lisäksi keksimäni Maqiano-mikrovirityslaite on nyt valmis, sille on haettu patenttia ja tavaramerkkiä, ja on mahtavaa päästä esittelemään sitä yleisölle. Mukavaa on myös se, että pääsen laajentamaan fillarointireviiriäni pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, eikä tarvitse Uudenmaan-keikkojen takia autossa kököttää. Ja on tietysti aivan huikeata päästä ylipäänsä keikoille, kun maaliskuun jälkeen on ollut melko hiljaista, kertoo Ikonenlevyn julkaisusta ja siihen liittyvästä kiertueesta.
Ikosen musiikissa on vaikutteita mm. japanilaisesta koto-musiikista, sekä erityisesti arabimusiikista. Arabimusiikin maqam-asteikot mikrointervalleineen onnistuvat flyygelillä taiteilijan itse kehittämän, vähintäänkin mullistavan Maqiano-keksinnön avulla. Keksinnölle on haettu myös patenttia. Nimensä mukaisesti konsertin repertuaari koostuu Ikosen sävellyksistä ja improvisaatioista, joissa soi laajasti pianon koko sointikirjo, preparointeineen ja erikoistekniikoineen.
–Yksi suosikkimaalareistani, Vasili Kandinski jakoi teoksensa kolmeen kategoriaan: impressiot, improvisaatiot ja kompositiot. Improvisaatiot syntyivät spontaanisti, suoraan taiteilijan sielunmaailmaa peilaten, sisäisen tunteen ilmaisuna. Impressiot olivat myös improvisaatioita, mutta saivat alkuimpulssinsa jostain ulkopuolisesta, esimerkiksi musiikista tai luonnosta. Kompositiot taas lähtivät myös taiteilijan sisimmästä, mutta tietoisesti suunnitellen ja lopputulosta hioen. Melko täydellinen analogia levyni musiikin kanssa! Levyllä on kirjoitettuja sävellyksiä, ”puhtaita” improvisaatioita, sekä impressioita, jotka ovat saaneet alkunsa esimerkiksi jostain arabialaisesta tai japanilaisesta asteikosta, tarinasta, tai vaikkapa Kandinskin maalauksesta, joista yksi on päässyt levyn kanteenkin, kertoo Ikonen levyn sävellyksistä ja suhteestaan Vasili Kandinskiin.

Kari Ikonen
Kari Ikonen (s.1973) on Yrjö-palkinnolla aateloitu pianisti, moogisti ja säveltäjä. Hänet tunnetaan yhteistyöstä mm. UMO:n, Orchestra Nazionale della Lunan, Lee Konitzin, Louis Sclavisin ja Bob Mosesin kanssa. Kotimaan lisäksi hän on konsertoinut myös Neuvostoliitossa, Kauko- ja Lähi-Idässä, Australiassa, Yhdysvalloissa ja yli 30 Euroopan maassa. Ikosen soittoa ja/tai sävellyksiä on yli 30 levyllä, joista kahdeksan on hänen omalla nimellään. Hänen ensimmäinen oma levynsä “Karikko” palkittiin Jazz-Emmalla vuonna 2001. Lisäksi Säveltäjänä laajasti tunnustettu Ikonen on myös palkittu kansainvälisesti arvostetuissa sävellyskilpailuissa ”Julius Hemphill Composition Awards” (USA) ja ”Scrivere in Jazz” (Italia).