Sami-Matti Trogenin nyt ehtoopuolelle keikahtanut kausi 2019 oli luvalla sanoen värikäs. Lohjalainen urakoi jälleen useassa eri lajissa ja ympäri maapalloa. Vuoteen mahtui rallia, rallicrossia, rata-ajoa ja kruunuksi virtuaalista rallicrossia iRacing Rallicross MM -sarjassa, josta irtosi uran ensimmäinen maailmanmestaruus.

Kauteen lähdettäessä selvää oli, että hallitseva RX Academyn mestari jatkaa rallicrossin parissa RX2-luokassa. SET Promotionin pyörittämästä rallicrossin korkeakoulusta Trogen sai palkinnoksi tallipaikan Euroopassa ajettaviin osakilpailuihin. Kalenteriin merkittiin kuusi kilpailua ja sokeriksi pohjalle jätettiin kauden päättävä Etelä-Afrikan osakilpailu.

Talvi sisälsi historiallisia uutisia ja rallia

Talvi alkoi historiallisilla uutisilla, sillä Trogen valittiin kuuden muun lahjakkaan nuoren kanssa Suomen Olympiakomitean tukiurheilijaksi, ensimmäisinä autourheilijoina kautta aikojen. Voisi jopa sanoa, että vihdoinkin maassamme tapahtui herääminen ja autourheilu nostettiin muiden urheilulajien rinnalle. Trogen valittiin myös autourheiluliitto AKK:n nuorisomaajoukkueeseen eli Flying Finn Academyyn.

Ennen kesän ykköslajia rallicrossia, ajotuntumaa haettiin rallista. Trogen ajoi kartturinsa Mikko Lagerströmin kanssa uransa ensimmäiset rallit nuorten luokassa Renault Cliolla. Tulostakin tuli, sillä Iisalmessa ja Kouvolassa ajettujen SM-osakilpailujen jälkeen sarjasijoitus oli toinen. Enempää rallittelua ei kuitenkaan ollut luvassa päällekkäisyyksien vuoksi, mutta rallikipinä jäi kytemään.

–Vähän erilainen fiilis kuin aiemmin on kisa-aamuina ollut, odottava ja pientä positiivista jännitystä kyllä on, saa nähdä millaista tietä siellä on tarjolla, Trogen kuvaili aamun tunnelmiaan.

–Päästiin eka pätkä maaliin hei, Trogen hihkaisi heti, kun ykkösen maalilinja oli ylitetty, kertoo kartturi Lagerström, ja mainitsee vielä, että kyllä siellä kabiinissa ylävitoset heitettiin.

Sami-Matti Trogen Höljesin osakilpailussa. (Kuva: Jan Kåre Raforss)

Lumiränneistä rallicrossbaanoille

Kevät tuli nopeasti ja oli ensimmäisen rallicrosskilpailun aika. Trogen sonnustautui SET Promotionin väreihin ja hyppäsi rattiin. Viikonloppu Barcelonassa alkoi lupaavasti ja ”Samppa” oli harjoitusten neljänneksi nopein. Tässä vaiheessa ei ollut tiedossa, että numerosta neljä tulisi pitkään jatkunut riesa.

Crossikausi polkaistiin tosissaan käyntiin, kun ensimmäisen erän lähtövalot sammuivat. Lohjalainen, kuten muutkin nuorukaiset olivat kuin varsat kevätlaitumella, eikä hässäkältä voitu välttyä: osuma rengasvalliin ja siitä pompun kautta auto katolleen, ja ajamisen riemu vaihtui silmänräpäyksessä voimasanoihin. Mekaanikot laittoivat meisselinsä viuhumaan ja auto saatiin välttävään kuntoon seuraavaan erään. Lopullisesti auto oli tikissä vasta finaalissa, jossa Trogen ajoi neljänneksi. Tulos oli koko tiimin voitto, sillä sen verran touhukas oli kauden avausviikonloppu ollut.

–Viikonloppu oli melko hyvä selviytyminen ensimmäisen erän lipan jälkeen. Tiimi teki hienoa työtä, jotta auto saatiin korjattua ennen toista alkuerää, mutta se ei ollut täydellinen, joten heidän piti työskennellä lujasti lauantai-iltana, jotta se saatiin samaan kuntoon kuin kisaviikonlopun alussa. Vauhti ei aivan riittänyt kaikkien autojen lyömiseen, Trogen kertoo.

Kataloniasta Trogen sai vastoinkäymisistä huolimatta hyvän alun kauteen, ja seuraavaksi oli vuorossa uutena ratana mukaan tullut Belgia ja legendaarinen Spa-Francorchamps. Kaava oli samankaltainen kuin Barcelonassa, alussa hakemista, mutta loppua kohden vauhti parani. Finaalissa sattunut rengasrikko vei parhaan terän taistelusta ja tuloksena oli neljäs sija.

–Finaali meni hyvin, kunnes rengas hajosi. Sen myötä yritys ohittaa kolmantena ajanut jäi, mutta näin tällä kertaa, Trogen harmitteli.

Kolmas osakilpailu käytiin Silverstonessa radalla, jolla Trogen ajoi nelivetodebyyttinsä 16-vuotiaana. Finaali oli tapahtumarikas, sillä lähtö keskeytettiin kaksi kertaa kolarointien vuoksi. Kolmannessa yrityksessä Trogenin auto oli jo saanut sen verran pahasti siipeensä, että nuorukainen vain talutti ontuvan ratsunsa starttiviivalle ja lähdön tapahduttua ajoi sivuun. Tuloksena Englannista oli jälleen neljäs sija.

Lohjalainen Sami-Matti Trogen on jo ehtinyt niittää menestystä nuoresta iästään huolimatta.

Paluu Ahvenistolle ja uusi tiimipäällikkö

Elettiin kesäkuun alkua ja Suomessa nautittiin kesän harvoista hellepäivistä. Trogen jätti hetkeksi rallicrossin ja teki voitokkaan paluun Formula 4 -auton rattiin Ahvenistolla. Yhdellä Euroopan vaativimmista radoista Trogen oli kuin kotonaan, kahdesta Formula Academy Finland -sarjan startista tuloksina olivat voitto ja toinen sija.

–Hyvä, mutta kova kisa, oli niin kuuma. Nyt on hyvä fiilis, Trogen iloitsi avauslähdön hikeä kuivatessa.

Helle jatkui ja niin myös rallicrosskausi, kun vuoroon tuli Norjan Hell.

–Helteinen pettymys, paketoi Trogen tämän huikeissa maisemissa ajetun kauden neljännen osakilpailun, jossa meno ei tällä kertaa kantanut finaaliin asti.

Euroopassa kautta oli jäljellä vielä kaksi osakilpailua, Höljes ja Loheac. Ruotsissa kulki hiukan paremmin, mutta Höljesistä tuliaisena oli jälleen kultainen ananas eli neljäs sija.

Viisi osakilpailua takana ja neljä kertaa Trogen oli jäänyt ensimmäinen palkintokorokkeen ulkopuolelle. Tiimissä käytiin tiukkoja keskusteluja, joiden pohjalta Ranskan kilpailuun SET Promotion palkkasi uuden tiimipäällikön. Ian Davies hyppäsi tässä vaiheessa kelkkaan ja kantoi oman rautaisen kokemuksensa kekoon.

Loheacissa autoon tehtiin pieniä muutoksia ja vauhdin myötä myös Trogenin itseluottamus nousi uudelle tasolle. Kärki oli helisemässä lohjalaisen käsittelyssä ja kova uurastus sekä hyvät otteet toivat palkinnon, Trogenin ajettua lopulta kolmanneksi.

–Finaaliin starttasin keskirivistä ulkolaidasta, lähtö meni hyvin ja pääsin kolmanneksi. Viimeset kierrokset olivat ihan hulluja, enkä tiedä mitä tarkalleen ottaen tapahtui, yritin vain päästä maaliin pitäen asemani ja siinä onnistuin. Aiemmissakin kisoissa podiumpaikka on ollut lähellä, mutta olemme tehneet nyt tosi paljon töitä ja tähän lopputulokseen olen erittäin tyytyväinen, Trogen kertasi huojentuneena.

Oltiin syyskuun alussa ja rallicrosskausi oli sinettiä vaille valmis, mutta seuraava osakilpailu oli vasta yli kuukauden kuluttua marraskuun puolessa välissä Kapkaupungissa, Etelä-Afrikassa. Oli löydettävä välipala, jottei ranteisiin tulisi ruostetta. Tähän saumaan löytyi kaksi BMW Xtreme -sarjan kilpailua, joista ensimmäinen ajettiin Alastaron kaatosateessa ja toinen Pärnun nopealla radalla. Tulostakin tuli, sillä molemmissa kilpailuissa Trogen nousi kertaalleen palkintopallin toiseksi korkeimmalle korokkeelle.

Kohti kauden huipennusta – maailmanmestaruus Suomeen

Syksy eteni, Mäkelänrinteen urheilulukiota käyvä opiskelija tsemppasi koulutöiden kanssa ja vapaa-aika kului fysiikkaa harjoittaen ja rattia käännellen kotona Muijalassa. Ajoharjoitteluun alun perin hankittu Matti Alamäen suunnittelema ja valmistama X-R´cer -simulaattori on muodostunut hetki hetkeltä tärkeämmäksi laitteeksi, eikä enää pelkästään harjoittelun vuoksi. SET Esport -tiimissä ajava Trogen on ottanut osaa virtuaalisiin kilpailuihin ja ajoi historiallisesti kaikkien aikojen nuorimpana kuljettajana iRacing Rallicross MM -sarjan osakilpailuvoittoon. Myrskyvaroitus oli annettu, 17-vuotias lohjalainen tulisi olemaan kova luu MM-sarjassa.

Lehdet olivat pudonneet puista, kun Trogen seisoi jälleen lentolippu kourassa Helsingin lentoasemalla. Nokka suunnattiin Etelä-Afrikkaan ja matkatavaroita oli mukana poikkeuksellisen paljon. Kapkaupungissa ajettavan kauden viimeisen rallicrossin MM-osakilpailun aikana ajettaisiin myös iRacingin Rallicrossin MM-sarjaa. Tukevasti ykkösenä oleva Trogen ei suostunut antamaan muille armoa jättämällä kilpailua väliin.

Neljässä jättimäisessä matkalaukussa mukaan kulkeutuivat simulaattorin sydän, ratti, polkimet ja erilliset monitorit. Killarney Racewayn varikolla suomalaiset GRX-Team ja SET Promotion yhdistivät voimansa, hitsasivat, hioivat ja ruuvasivat, ja kas, päiväntasaajan toiselle puolelle syntyi toimiva ajosimulaattori. Trogen onnistui pätkivästä internetyhteydestä huolimatta ajamaan osakilpailun ja piti paikkansa sarjan MM-johdossa. Itse päätapahtuma kulki hyvin samoja uria kuin edellinen osakilpailu Ranskassa. Mukana jälleen ollut Ian Davies piiskasi tiimiä ja Trogenia hyvään vauhtiin, tuloksena kolmas sija.

–Sami-Matti teki mielestäni uskomattoman työn noustessaan finaalin taaimmaisesta rivistä tällä radalla. Hieno jokeritaktiikka ja hyvä ajo toivat tämän lopputuloksen. Tämä oli yksi urani fantastisimmista päivistä, joissa kuljettaja ja tiimi työskentelivät loistavasti yhteen. Teimme auton säätöihin semifinaalin jälkeen pieniä muutoksia, jotka mielestäni toimivat hyvin. SET Promotion on pieni talli ja meillä oli loistava kuljettaja, iloitsi Davies.

Kausi 2019 oli kääntymässä loppuun. Trogen palasi eteläisen pallonpuoliskon kevään lämmöstä Lohjan viimaiseen alkutalveen. Mieli oli kuitenkin terävänä ja keskittyminen suunnattu viimeiseen tapahtumaan, iRacingin MM-finaaliin. Tukevassa pistejohdossa kauden kliimaksiin startannut SET Esport -tiimin tykki piti pään kylmänä ja ajoi vastustamattomasti maailmanmestaruuteen.

–Tämä on upeaa. Viimeiset viikot ovat olleet rankkoja, koska olen kisannut rallicrossissa sekä “oikeassa maailmassa” että virtuaalisesti. Siitä huolimatta menestystä on tullut molemmissa ja on mahtavaa voittaa iRacing rallicrossin maailmanmestaruus. Kauden alussa huomasin, että vauhtini on hyvä, mutta sarjassa kilpailee isoja nimiä, joten tiesin, että siitä tulee vaikeaa, maailmamestari Trogen kertoi.

Kaadolla alkanut kausi päättyi maailmanmestaruuteen. Näiden väliin mahtui jälleen kerran ilon hetkiä, pettymyksiä, suurella sydämellä mukana olevan isän ilon kyyneliä, perheen vahvaa yhdessä tekemistä, tukijoiden tuomaa mahdollistamista ja tiimien uurastusta. Tämä on tehty sen eteen, että Sami-Matti Trogen, lahjakas autourheilija, on saavuttanut jälleen yhden etapin matkallaan ammattilaiseksi.

Kilpailukausi on päättynyt, joulu on vietetty ja on aika levähtää hetki. Ai niin, se kipinä, joka kauden ensimmäisellä erikoiskokeella syttyi, saattaa leimahtaa roihuamaan.

Teksti: Toni Lönnroos