Tänään: 25.07.2024

Päätoimittaja

Käynnissä olevat helteet pistävät auton akun koville – näin vältät auton hyytymisen

auton akku

Autojen akkuhallintaratkaisuihin erikoistunut CTEK muistuttaa, että akusta on syytä pitää hyvää huolta myös kesähelteillä.

– Auton konepellin alla voi olla kesällä todella kuuma. Lämpö edistää korroosiota ja nopeuttaa veden haihtumista, mitkä molemmat ovat akun kannalta tuhoisia ilmiöitä. Kesällä akku hyytyy tyypillisesti täysin yllättäen kesken matkan. Ylläpitolataus onkin yhtä tärkeää kesällä kuin talvella, sanoo CTEKin myyntipäällikkö Pasi Ahola.

Jännite purkautuu myös itsestään

Akun lataus purkautuu itsestään sitä nopeammin, mitä lämpimämpi akun ympäristö on. Esimerkiksi +26 celsiusasteessa lyijyakun purkautumisvauhti on neljä prosenttia viikossa. Vastaavasti +18 asteessa akku purkaa lataustaan keskimäärin kolme prosenttia kuukaudessa.

Lämmin sää voikin tuudittaa autoilijan valheelliseen turvallisuudentunteeseen. Auto tarvitsee kyllä kesäkuukausina käynnistyäkseen vähemmän virtaa kuin talvella, mutta käynnistyminen ei tarkoita, että akku olisi välttämättä kunnossa. Koska auto käynnistyy, autoilija ei ehkä huomaa, että akun lataus alkaa olla lopussa. Kun syyskylmät kolkuttelevat autotallin ovia, akku voi olla jo täysin tyhjä.

Vaarana myös ylilataaminen

Ahola tähdentää, että akun jännite kannattaa pitää oikealla tasolla säästä riippumatta. Kun jännite laskee alle lukeman 12,4 V, akussa käynnistyy kemiallinen reaktio nimeltä sulfatoituminen. Siinä lyijysufaattikiteet alkavat kerääntyä akun levyille heikentäen akkua ja pienentäen sen latauskapasiteettia ja käynnistysvoimaa. Auto käynnistyy vielä hyvin, kun akun lukema on 12,4, mutta akku itsessään alkaa voimaan pahoin.

Lämpimällä säällä akkua uhkaa myös ylilataaminen, jolloin se voi lämmitä liikaa tai kiehua. Tällöin akku menettää vettä ja sen kennot kuivuvat, mikä tekee siitä käyttökelvottoman. Kun lämpötila ylittää +25 astetta, akku pitää ladata tavallista pienemmällä jännitteellä.

– Hyvä ylläpitolaturi suojaa akkua ylilataamiselta. Esimerkiksi CTEK MXS 5.0 -laturi alentaa automaattisesti latausjännitettä, kun ympäristön lämpötila on normaalia korkeampi. Akun ylläpitolataaminen vähintään kerran kuukaudessa pidentää sen käyttöikää jopa kolminkertaiseksi, joten on järkevää hankkia luotettava laturi ja ottaa ylläpitolataus säännölliseksi tavaksi ympäri vuoden, Ahola kertoo.

CTEK lyhyesti

  • Ruotsissa Taalainmaalla perustettu CTEK on ajoneuvojen latausratkaisujen johtava globaali tuotemerkki.
  • CTEKin tuotevalikoima ulottuu 12V ja 24V akkulatureista sähköautojen latausratkaisuihin. CTEKin sähköisen liikkuvuuden ratkaisut ulottuvat yksittäisistä sähköauton latureista laajoihin yritys- ja kaupallisiin asennuksiin, jotka sisältävät useita latausasemia, jotka vaativat kuormituksen tasapainottamista ja joihin liittyy saumattomasti integroitu valvonta- ja maksulaitteisto.
  • CTEKin tuotteet ovat saatavilla globaalin jakelija- ja jälleenmyyjäverkoston kautta. Niitä toimitetaan myös maailman yli 50 johtavalle ajoneuvovalmistajalle. Lisäksi niitä on käytettävissä latauspisteiden ylläpitäjien, kiinteistönomistajien ja muiden latausinfrastruktuuria ylläpitävien tahojen kautta.
  • CTEKin yrityskulttuuri perustuu innovatiivisuuteen kohdistuvaan intohimoon. CTEK on sitoutunut tukemaan siirtymää vihreämpään liikkuvuuteen ja noudattaa alan johtavia vastuullisuusstandardeja.