Liukkauden tunnistusmenetelmän avulla mm. tienkäyttäjille saadaan reaaliaikaista tietoa tien kunnosta.

 

Keinoäly putkahtelee nykyään esille milloin missäkin yhteydessä. Lohjalainen EEE Innovation Oy hyödyntää sitä autoissa. Yritys kehittää niihin liukkauden tunnistusmenetelmää ja ajo-opastinta. Liukkauden tunnistusmenetelmä kerää tietoa teiden olosuhteista ja niiden muutoksista, joten sen avulla voidaan selvittää mm. tienhoidon tarve.

Trafi ja Liikennevirasto ovat mukana kaksivuotisessa projektissa, jossa datankeruujärjestelmä asennetaan tuhanteen raskaan liikenteen kulkuneuvoon pääkaupunkiseudulla. Mukana on linja-autoja sekä rekka- ja kuorma-autoja, joihin asennettu ohjelmisto tuottaa reaaliaikaista liukkausdataa kuljettajien, liikennöitsijöiden ja muiden tienkäyttäjien hyödyksi.

-Ajoneuvot valjastetaan toimimaan sensoreina. Ne tuottavat jatkuvasti tietoa mm. kitkatasosta tiellä. Tiedot näkyvät kartalla ja ne voi jakaa reaaliajassa muille tienkäyttäjille, jotta he tietävät, missä on liukasta juuri nyt, esittelee Jarmo Leino EEE Innovation Oy:stä.

-Kyseessä on oppiva järjestelmä, joka oppii huomioimaan erilaisia asioita kerätystä datasta, hän jatkaa.

Leino kertoo, että kyseinen tuhannen ajoneuvon projekti on yrityksen ensimmäinen iso kaupallinen projekti, jota tullaan jatkossa laajentamaan muualle Suomeen sekä ulkomaille.

-Liukkauden tunnistus mahdollistaa sen, ettei enää tarvita maakuntakohtaisia varoituksia, vaan ne saadaan paljon täsmällisempinä. Järjestelmää voivat hyödyntää mm. Liikennevirasto, Trafi, teiden kunnossapitoyhtiöt, sääpalvelujen tuottajat, vakuutusyhtiöt ja yksityisautoilijat.

Järjestelmää pääsee hyödyntämään pian, sillä Leino veikkaa, että ensimmäiset kännykkään ladattavat sovellukset ovat saatavilla jo ensi syksynä.

Liukkauden tunnistusmenetelmä ja ajo-opastin ovat lähtöisin VTT:n raskaan liikenteen tutkimushankkeista ja niitä on pilotoitu Suomen lisäksi jo yhdessä EU-tason projektissa. EEE Innovations perustettiin vuonna 2014. Sen perustajajäsenillä on taustalla ura Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:ssä.

 

Tekniikkaa robottiautoihin

Ajo-opastin puolestaan ohjaa kuljettajaa ajamaan energiatehokkaammin ja tarkemmin aikataulun mukaisesti. Se voi myös rajoittaa ajoneuvon nopeutta esimerkiksi koulujen lähellä.

-Kun järjestelmä rajoittaa nopeutta, kuljettaja ei voi ajaa rajoitusta kovempaa, Leino sanoo.

Mieleen nousee mahdollisuus vastaavanlaisten järjestelmien mahdollisesta väärinkäytöstä esimerkiksi jonkinlaisen viruksen myötä. Leino kuitenkin vakuuttaa, että järjestelmä ovat suljettuja, eikä niihin pitäisi olla muilla mahdollisuutta päästä.

Järjestelmiin liittyminen voidaan autossa toteuttaa yleensä ilman erillisten lisälaitteiden asentamista ohjelmistopäivityksellä, joka lukee dataa ajoneuvon tietokoneen can-väylästä. Ajo-opastinjärjestelmä voidaan asentaa osaksi jo ajoneuvossa olevaa ohjelmistoa tai se voidaan asentaa myös omana kokonaisuutenaan sisältäen ajo-optimoinnin sekä liukkaudentunnistimen.

Liukkauden tunnistus ja ajo-opastin ovat esimerkkejä tekniikasta, jota tullaan tulevaisuudessa tarvitsemaan myös robottiautoissa.

-Robottiauton pitää tietää olosuhteet ja pystyä reagoimaan niihin, Leino toteaa.

Kienoäly luo muutenkin mielenkiintoisia mahdollisuuksia autoiluun.

-Automaattiajaminen on nyt todella kiinnostava aihe. Siinä on eri tasoja, joiden myötä kontrolli siirtyy asteittain kuljettajalta täysautomaattiin. Kuljettajan toimintaa tullaan siis helpottamaan asteittain.

Leino kertoo esimerkkinä, että tulevaisuudessa autoa ei tarvitse parkkeerata itse, vaan sen voi jättää parkkipaikan laitaan ja se ajaa itse ruutuun. Kun matkan on tarkoitus jatkua, auto tulee pois parkkipaikalta ja poimii kuljettajan kyytiin.

SMS