Lohjan toria verrataan paljon Salon toriin, mikä on hieman epäreilua ja siksi päätimme kirjoittaa aiheesta oman artikkelin.

Lohjan tori kyllä sijaitsee Lohjan keskustassa, mutta sitä ei ympäröi liikkeet vaan kahdelta sen kantilta sitä ympäröi tontit, joilla ei ole lainkaan liiketoimintaa, joka omalla toiminnallaan toisi ihmisiä ja tapahtumia torille. Torin laidalla toimii kyllä Lohjantähden kauppakeskus, mutta toisella laidalla on pankki, olutravintola, pitseria, ruokaravintola, muttei varsinaisia liikkeitä, jotka myisivät tuotteita. Lohjan torilta siis puuttuu sitä tukevat liikkeet.

Vastaavasti Salossa tilanne on erilainen, kun torin toimintaa tukevat vahvasti sen läheisyydessä olevat kaupat ja liikkeet. Salon tori on jopa äänestetty Suomen parhaaksi toriksi elokuussa 2016 ja sen kesätorstain esiintyjät ovat olleet Salon matkailuvalttina jo vuosia. Mutta suurin syy, miksei Lohjan torilla tapahdu joka viikko, on raha.

Tapahtumia ei voi tehdä ilman rahaa

Jokainen isompi tapahtuma vaatii tähtiesiintyjän, joita ihmiset tulevat katsomaan. Jos jälleen verrataan alkuperäiseen vertailukohtaan eli Saloon, niin nähdään, että Salon iltatorien järjestäjät ovat saaneet mukaan yrityksiä oikeasti sponsoroimaan tapahtumaa eli maksamaan esiintyjästä. Samanlaisia tapahtumia on ollut myös Lohjan torilla ja esiintymässä on ollut mm. Kolmas Nainen ja onhan Lohjan torilla järjestetty myös näyttävä rantalentopalloturnaus ja street basket-tapahtumat. Isommat tapahtumat vaativat aina isommat järjestelyt ja tarkat suunnitelmat niin budjetin kuin markkinoinnin suhteen, myös se ajatus, kenelle tapahtumat järjestetään pitää olla itse järjestäjillä selvillä. Jos esimerkiksi on tarkoitus järjestää tapahtuma, joka kiinnostaa nuoria, pitää esiintyjän ja ohjelman olla nuorisoa kiinnostavaa ja markkinointi pitää tehdä nuorison kanavia pitkin, ja mikäli tapahtuma on vanhemmalle väelle, pitää senkin ohjelma ja markkinointi olla oikein suunnattua. Koko perheen tapahtumiin taasen pitää varata aikaa markkinointiin jo hyvissä ajoin ennen tapahtumaa, jotta perheelliset ehtivät suunnitella omia kulkemisiaan.

Toritapahtumissa on myös aina sääriski. Kun torilla on järjestetty artikkelikuvassa oleva ruokatapahtuma Chilifest, on jo parina vuonna sattunut olemaan hyvä sää, joten sekä torilla esillä olleet ruoanlaittajat että torilla käyneet ihmiset saivat uusia kokemuksia. Tuokin ruokatapahtuma on hyvä esimerkki kokonaisuudessa missä yhdistyy järjestäjien kova työ ja lukemattomat työtunnit, hyvä tuuri sään suhteen sekä hyvät kontaktit, joilla järjestetään sekä ohjelma torilavalle että itse torille torivieraille. Tapahtumat ovat usean asian summa, ja jotta tapahtuma oikeasti onnistuisi, täytyy usean kohdan osua kohdalleen.

Pitäisikö kaupungin maksaa

On myös puhuttu jonkin verran siitä, pitäisikö kaupungin olla maksajana erilaisissa yleisötapahtumissa. Ei pidä olla, mutta kaupunki voi tukea tapahtumaa maksamatta mitään, mahdollistamalla sen ja kertomalla tapahtumasta omissa kanavissaan. Tapahtumajärjestäjien tulee itse huolehtia tapahtumansa kustannukset, se ei ole kaupungin tehtävä nyt eikä tulevaisuudessa. On myös esitetty kommentteja siitä, että torille pitäisi perustaa oma yhdistys, joka sitten tuottaisi tapahtumia torille. Näitä yhdistyksiä on menneinä vuosina ollut, yksi niistä oli Lohjan Keskustan kehitysyhdistys Lohcase ry, jossa oli mukana niin kaupunki kuin monet keskustan liikkeet ja kiinteistöt ja yhdistys toimikin muutaman vuoden ihan aktiivisesti järjestäen erilaisia tapahtumia keskustassa, mutta sillekin tuli vastaan se yksi resurssi, mikä jo aiemmin nostettiin esille, eli raha. Lohcase ry ei olisi voinut toimia senkään vertaa kuin mitä se toimi, jollei Lohjan kaupunki olisi rahoittanut sen toimintaa.

Miksei torilla ole myyjiä?

Torimyyjät ovat Suomessa katoava perinne. Nykyisillä torimyyjillä harvoilla on tiedossa jatkajaa ja montaa nykyistä vielä jotenkin toimivaa toria uhkaa ehtisestään näivettyminen. Toreilla ei käydä enää entiseen tapaan, koska kaikissa elintarvikekaupoissa on pitkälti samat tuotteet saatavilla joka päivä, jotka torilla on sitten vain toripäivinä. Torilla on myös aina erikseen lähdettävä ja oltava ajoissa. Lohjan tori on avoinna ti, to, pe ja la 7.00-14.00 eli torin aukioloajat eivät tavallista perheellistä tavoita kuin lauantaisin ja nykyään lauantaitkin ovat täynnä aktiviteettejä. Ennen toreilla kävivät kotiäidit ostoksilla, mutta ajat ovat muuttuneet ja tulevaisuudessa myös torin tehtävät muuttuvat.

Lohjan torin palvelut

Tänä kesänä olet Lohjan torilla saattanut tavata nämä tuottajat: Kauppapuutarha Sohlman, Kärkäisen puutarha, Torikahvila Kaffela, Kivikylän Kotipalvaamo, Jaana & Ari Inkoosta, Uudenmaan Pihamestarit, Kartanon leipä, Torin Pingviini jäätelökioski, Maakylän Tuoretuote, Lihamestari Vaske sekä kalaliike ASP. Eli tällä kattauksella Lohjan torilta kyllä löytyy tuoreet leivät, kasvikset, marjat, lihat ja kalat suoraan omaan keittiöön.

Tiesitkö muuten, että Lohjan tori oli alun perin kirkolla, josta se siirtyi Nahkurintorilla ja sieltä sitten nykyiselle paikalleen?