Itselleni auton ostoon liittyy olennaisena osana itse autoon tutustuminen, auton kokeminen. Se koostuu auton ulkonäön lisäksi myös auton ajo-ominaisuuksista ja miten auto ”istuu” omaan ajotapaani, ja millainen auto on kokonaisuutena, millaisen tunnelman siitä saan.

Mutta minä olenkin jo autoiluaikanani ostanut muutaman auton ja ajanut satoja tuhansia kilometrejä Suomen teitä. Nykyisin on kuitenkin tullut entistä suositummaksi ostaa auto etänä. Etäostaminen tarkoittaa sitä, että ostaja ei näe autoa ennen ostoa, eikä myyjääkään. Koko ostoprosessi tapahtuu netissä ja kenties puhelimessa, ja auto saapuu kotiovellesi. Mutta kuka ostaisi auton kokeilematta miltä se tuntuu?

Auto on yksi perheen isoimmista hankinnoista

Auto on useimmassa perheessä oman kodin jälkeen toiseksi kallein ostos. Sen jälkeen saattavat tulla myös vene ja se kesämökki, mutta siinä vaiheessa perheessä voi olla jo parikin autoa. Miten siis nykyaikana uskalletaan ostaa auto ilman sen kokeilemista?
Suurin syy siihen on erilainen ostokulttuuri ja käyttäytyminen, joka on tullut nykyaikana. Nykyisin ostetaan kaikkea muutakin verkkokaupoista, joten miksei myös autoja. Etäostettuna autonostaminen on ostajalle nopea toimitus, eikä sitä varten tarvitse lähteä kauppaliikkeeseen lainkaan.
Verkkokauppa on tullut automyyntiin muutenkin. Monet autoliikkeet tarjoavat vanhalle vaihtoautollesi automaattisen vaihtoauton hyvityslaskurin, ja netissä on itseasiassa myös palveluita, jotka tekevät tämän laskelman. On jopa palvelu, joka lähettää tiedot autoistasi useammalle autoliikkeelle ja saat useamman hyvitystarjouksen, jos vaihdat autosi heidän tarjoamaan autoonsa. Tässäkin tapauksessa kaikki perustoiminnot ovat netissä.

Onko verkkokauppa sitten autoalan tulevaisuutta? Tuleeko auton ostamisesta näin mautonta ja hajutonta, minne on katoamassa se inhimillinen puoli koko ostamisessa, joka on poissa kaikessa verkko-ostamisessa.

Minulle itselleni on tärkeätä myös se auton ostamisen sosiaalinen puoli, missä tavataan autoliikkeen automyyjä ja luodaan kenties vuosien yhteys, jota käytetään aina uuteen autoon siirryttäessä – tätä ei synny verkkokaupassa.

Verkosta vai liikkeestä?

Totta kai verkko-ostaminen nopeuttaa, mutta onko auton ostamisessa oltava kyse nopeudesta ja helppoudesta? Eikö yksi osa auton ostamista ole juuri uusien autojen koeajot ja autojen kokeminen ennen ostopäätöstä.
Yleensäkin verkko-ostaminen vähentää ihmisten kokemuksia. Digipalvelut nopeuttavat ja helpottavat kauppaan, mutta ne vähentävät sitä sosiaalista kanssakäymistä, jota me ihmiset kuitenkin tarvitsemme.
Ostatko sinä seuraavan autosi tutusta liikkeestä, uudesta liikkeestä vai tilaatko autosi verkosta?

KO