Kuljetusala kärsii tällä hetkellä monin paikoin työvoimapulasta, koska ammattitaitoisia kuorma-auton kuljettajia on hankala löytää. Työnjohtaja Simo Korhonen Kuljetus Sundell Oy:stäkertoo, kuljettajapulan johtuvan pitkälti siitä, että nykyään kuljettajilta vaaditaan ammattipätevyys.
–Pula on pahentunut vuosien varrella. Aikoinaan kortin sai suoraan autokoulusta, mutta enää sieltä ei voi tulla suoraan töihin, vaan pitää suorittaa myös maksullinen ammattipätevyyskoulutus.
Lohjalainen Kuljetus Sundell Oy on ratkaissut ongelman tiiviillä yhteistyöllä Luksian logistiikka-alan kanssa.
–Yhteistyötä on tehty jo vuosia. Tämä on ollut tietoinen ratkaisu. Joku väylä pitää olla, jotta kuskeja saadaan tulevaisuudessakin. Kehitämme toimintaa edelleen. Kun ihmisiä jää eläkkeelle, tarvitaan taas uusi kuljettajasukupolvi, Korhonen sanoo.
Yhteistyö nähdään toimivana myös Luksian puolella.
–Vahva, luottamuksellinen yhteistyö oppilaitoksen ja Kuljetusliike Sundellin välillä on jatkunut hyvänä usean vuoden ajan. Kuljetusliike Sundell on osoittautunut logistiikka-alan opiskelijoiden keskuudessa pidetyksi ja hyväksi työpaikalla järjestettävän koulutuksen työpaikaksi. Yhteydenpito kuljetusliikkeen, oppilaitoksen ja opiskelijoiden välillä on säännöllistä ja jatkuvaa ja kuljetusliike reagoi ammattitaitoisesti erilaisiin opintoihin liittyviin tarpeisiin, kiitellään Luksiasta.
Kuljetus Sundellilla on tällä hetkellä vajaat 70 työntekijää, jotka työskentelevät niin kuljetuksen, tienhoidon kuin koneidenkin parissa. Nyt palkkalistoilla on 12 Luksian entistä opiskelijaa ja harjoittelussa on parhaillaan kaksi Luksian opiskelijaa.
–Ensi keväänä on tulossa kuusi harjoittelijaa, joista osa jää varmaan kesätöihinkin ja ehkä edelleen vakituisiin työpaikkoihinkin, Korhonen kertoo.
Hän arvelee, että muutkin kuljetusyritykset tekevät yhteistyötä oppilaitosten kanssa, mutta eivät ehkä yhtä aktiivisesti kuin Kuljetus Sundell.
–Käyn säännöllisesti kertomassa koululla mitä me haluamme ja mitä meillä on tarjota. Koulu taas vinkkaa meistä opiskelijoille. Meille voi tulla ensin katsomaankin, millaista tämä homma on, Korhonen kertoo.

Vähitellen lisää itsenäisyyttä harjoittelussa
Moni opiskelija jännittää etenkin pääkaupunkiseudulla ajoa niin suunnistamisen kuin suurten liikennemäärienkin vuoksi, mutta Korhonen vakuuttaa, ettei ketään heitetä sinne tai muuallekaan kylmiltään, jos harjoittelija tuntee itsensä epävarmaksi.
–Ensin harjoittelijat lähtevät vakituisten kuskien kyytiin ja näkevät siinä, millaista tämä työ on. Sitten he ajavat itse, ja työntekijä on mukana. Kun olo on varma, he voivat lähteä ajoon itsekseen. Harjoittelut kestävät monta kuukautta ja asiat käydään läpi ajan kanssa. Se ei palvele ketään, jos hommiin lähdetään vajailla tiedoilla, Korhonen sanoo.
Hän kertoo, että pääsääntöisesti opiskelijat ovat olleet motivoituneita ja liikkeellä oikealla asenteella.
–Monet haluavat oppia ja kyselevät paljon. Sellaiset jäävät nopeasti pois, jotka eivät jaksa herätä aamulla töihin, hän toteaa.
Hän veikkaa, että Kuljetus Sundellilla on tehty jotain oikein, koska moni jää yritykseen myös töihin. Ensimmäiset Luksian kautta tulleet kuljettajat ovat ehtineet olla töissäkin jo yli kymmenen vuotta. Luksiasta vahvistetaan, että opiskelijat ovat viihtyneet Kuljetus Sundellilla.
–Opiskelijat ovat tykänneet työskennellä Sundellilla, sillä heidät perehdytetään hyvin alalle ja työtehtäviin ja heillä on ollut mahdollisuus tutustua erilaisiin kuljetusmahdollisuuksiin, mikä ei aina ole itsestäänselvyys yrityksissä. Monet opiskelijat ovat myös löytäneet vakituisesti itsensä Sundellin leivistä opiskelujen päätyttyä, mistä Luksiassa olla hyvillään, Luksiasta kerrotaan.
Logistiikka-alalle?
Entä, millainen henkilö sopisi töihin kuljetusalalle?
–Pitää olla kiinnostunut tekniikasta, koneista ja laitteista. Tämä on myös asiakaspalveluhommaa, koska asiakkaille me näitä töitä teemme ja tuotteita ajamme, Korhonen sanoo.
Hän vakuuttaa, että kaikki asiat ovat opeteltavissa, eikä siten turhia tarvitse jännittää kunhan kiinnostusta alaa kohtaan vain löytyy. Myös naiset ovat erittäin tervetulleita harjoitteluun ja töihin.
–Meillä on nytkin yksi nainen harjoittelussa ja hän pärjää hyvin.
Entä, mitä koulun puolelta on luvassa, jos lähtee opiskelemaa logistiikka-alaa?
–Luksian logistiikka tarjoaa koulutuksessaan osa- ja perustutkintoja kuljetus- ja varastoalalta. Koulutussopimusten ja oppisopimusten kautta opiskelija voi toteuttaa henkilökohtaisella polulla itselleen räätälöidyn opintopolun. Koulutuksessa käytettävät oppimisympäristöt ovat nykyaikaisia ja pitävät sisällään mm. simulaattoriopetuksen mahdollisuuden, hyötyajoneuvon korjaamon sekä nykyaikaisen varaston. Kuljetuskalustomme on jo osittain ympäristöystävällisiä, ja kehitämme kaluston hankintaa monipuoliseksi ja ekologiseksi, avaa logistiikka-alan erikoisammattihenkilö Hannu Stick Luksiassa.
”En vaihtaisi päivääkään” – kahden työntekijän kokemuksia
Moni on viihtynyt harjoittelussa niin hyvin, että on jäänyt töihinkin Kuljetus Sundellille. Niko Surakka päätyi Sundellille töihin aikanaan ystävänsä ideasta.
–Minulla ei ollut työharjoittelupaikkaa ja hän sanoi, että Suntulta kannattaa kysyä. Luksiassa myös kehuttiin, että Suntulla on muutkin opiskelijat olleet harjoittelussa, joten soitin Mikalle. Vuosi oli 2012. Ensi vuonna tulee siis kymmenen vuotta yhtiöiden palveluksessa ja matkan varrelle mahtuu paljon. Se varmaan kertoo siitä, että hauskaa on ollut. Enkä vaihtaisi päivääkään, Surakka kertoo.
Lauri Sassi puolestaan työskentelee tytäryhtiö MJS-Infra Oy:llä.
–Hain MJS-Infra Oy:lle töihin kaverini vihjattua että infralla saatetaan tarvita kuljettajaa ja minäpä hain. Pääsin 2015 kesätöihin ja syksyllä jatkoin koulua ja aina, kun koulun puolesta oli mahdollista, olin töissä. Ensin ajoin reunantäyttöä kesäisin ja muulloin tuurasin kasettikuskeja. Talvisin tein tienhoitoa (aurausta ja suolausta). Joulukuussa 2017 pääsin pois armeijasta oltuani siellä vuoden ja menin saman tien sen jälkeen takaisin töihin. Sain nimikkoautoksi kasettiauton, jonka kanssa olen ajellut kohta neljä vuotta. Matkalle on mahtunut jos jonkinnäköisiä hommia. Työpaikkaan ja työnantajaan olen ollut tyytyväinen, Sassi kertoo.
SMS