Lohjan Museo on laittanut Lohjan pääkirjaston Linderinsaliin esille 50 jatkosodan aikaa värikuvin esittelevää valokuvataulua. Valokuvista tehdyissä kuvasuurennoksissa tulee mielenkiintoisella ja ainutlaatuisella tavalla esille sotavuosien elämänkirjo niin rintamalla kuin rintaman takanakin. Kuvia ei ole jälkikäsitelty, joten aika on niitä osin haalistanut.

Näyttelyn kuvat koostuvat Suomalaisen Kirjallisuuden seuran, Puolustusvoimien SA-kuva-arkiston ja yksityisten kokoelmien kuvista. Nyt esillä oleva näyttely pohjautuu kuvatoimittaja Kalevi Keskisen ja toimittaja Mikko Pekarin suunnittelemaan kiertonäyttelyyn ”Sodan värit”, joka on kiertänyt useilla paikkakunnilla ympäri Suomea – nyt vihdoin myös Lohjalla hieman supistetussa muodossa. Alkuperäisen näyttelyn noin 90 kuvasta esille on saatu mahtumaan 50 kuvaa.

Sota-aikaan tutustutaan usein mustavalkoisten kuvien välityksellä, mutta nyt tuota aikaa päästään tarkastelemaan värivalokuvien kautta.

Keskinen tutustui 1940-luvun värikuva-aineistoon ensimmäisen kerran 1960-luvun lopulla. Silloisen Puolustusvoimien kuva-arkiston varastosta löytyi muutama laatikollinen sodanaikaisia väridioja. 1970-luvulta alkaen Keskinen on julkaissut näitä kuvia harvakseltaan muutama kerrallaan erilaisissa kirjaprojekteissa. Vuonna 2000 Pekari ja Keskinen julkaisivat WSOY:n kustantamana teoksen ”Sodan värit”. Kirjan pohjalta tekijät koostivat Helsingin taidemuseoon suuren suosion saaneen samaa nimeä kantaneen näyttelyn.

Sodan väreihin asti Suomen sotavuodet tunnettiin mustavalkoisista kuvista. Ne edustivat historiaa ja dokumenttia. ”Sodan värit” -näyttely toi esiin uudenlaisen värillisen kuvan sodan maailmasta, tuhotusta Viipurista, Vienasta, palavasta Aunuksesta ja hevosvetoisen tykistön paluusta Syväriltä.

Jatkosodan aikana suomalaisten tiedotuskomppanioiden TK-miehet saivat saksalaisilta noin 120 rullaa värifilmiä, minkä lisäksi muutamat yksityiset henkilöt olivat hankkineet värifilmiä Saksasta. Värifilmi oli uusi tuttavuus, vaikka saksalaiset olivatkin kuvanneet Suomea talvisotaa edeltäneenä kesänä: vuonna 1939 Suomen matkailijayhdistys ja Propagandaliitto kutsuivat saksalaisen värivalokuvaajan Hans Wagerin kuvaamaan vuoden 1940 olympialaisiin valmistuvaa Suomea. Sittemmin aineistosta julkaistiin värikuvateos ”Kesä 1939” (Hans Wager, Eila Pennanen 1992). Herännyt kiinnostus uudenlaiseen historian esittämisen tapaan toimi merkittävänä tekijänä myös ”Sodan värit” julkaisun ja sitä seuranneen näyttelyn syntyyn.

Näyttely on avoinna Linderinsalissa 7.11. saakka kirjaston aukioloaikojen mukaan.

Kommentoi kirjoitusta