Mennyt kesä oli vähän mitä sattui, välillä oli lämmintä ja välillä oli sitä tavallista suomalaista kesää eli vettä, muttei sentään räntää.
Syksy sen sijaan on tullut aika normaaliin tahtiin ja lokakuuhun mentäessä alkaa jo olla kohtuullisen viileät yöt. Omakotitalojen pihojen syysaskareita tehdään täydellä tarmolla ja autojenkin talvivalmius pitää tarkastaa ajoissa, ettei satu vahinkoja – ovatko talvirenkaat kunnossa ja mitenkäs sen sisälämmittimen kanssa?
Tuleva talvi, tai oikeastaan joulu tuo myös yrittäjille uudenlaisen tilanteen joulumyyntiin, kun ensimmäistä kertaa onkin vastassa tilanne, missä joululahjaostoksia ei katetakaan veronpalautusrahoilla, jotka on jo saatu hyvissä ajoin ennen joulua.
Matkalla jouluun on vielä todellinen elektroniikan ja kaiken muunkin tavaran alepäivä eli Black Friday, joka tietenkin saattaa monille käydä joululahjojen ostopäiväksi.
Samalla näitä asioita miettiessä lueskelin kaupungin tekemän keskustan kaupallisen vetovoimaselityksen, missä kaupunki oli maksanut 2000 euroa jyväskyläläiselle konsultille. Mittauksen perusajatuksena on, että keskusta on sitä elinvoimaisempi, mitä enemmän siellä on lauantaina auki olevia liikkeitä sekä ravintoloita ja mitä vähemmän liiketiloja on tyhjillään. Itse selvitys ei tuonut mitään uutta, eikä varsinkaan mitään sellaista, mitä ei jo tiedettäisi. Joskus saattaisi olla jopa kannattavaa kysyä keskustan yrittäjiltä, mitä he oikeasti toivoisivat kaupungin suunnalta.
Olemme saaneet myös näin syksyn kunniaksi uuden kauppakeskuksen Lohjalle ja samalla toisen kauppakeskuksen ympärillä olevat huhut vellovat edelleen kovina. Tosiasia kuitenkin on, että kauppakeskus Lohjantähti on ja tulee olemaan edelleenkin se Lohjan keskeisin kauppakeskus, aivan Lohjan torilla. Uuden kauppakeskuksen tuleminen ja uusien kauppanelijöiden tulo Lohjalle vain toi mahdollisuuden kehittää kahta muuta kauppakeskusta ja tuleva vuosi 2020 näyttää jo paljon, millaisia Prismakeskuksesta ja Lohjantähdestä muodostuu, ja mitä tapahtuu oikeasti Nahkurintorin kauppakeskushankkeelle.

Lohja on seutukaupunki

Lohja on ns. seutukaupunki, ja kohtuullisen iso sellainen. Kaupungin tai alueen maine muodostuu maineen kolmen päätyypin – talousmaineen, tarinamaineen ja toimintamaineen – tasapainosta. Niiden yhteisvaikutuksesta syntyvät menestyksen edellytykset.
Useimmiten nähdään, että ihmiset muuttavat ensisijaisesti työllistymismahdollisuuksien ja opiskelun vuoksi. Asukkaita houkuttelevat myös sujuvan arjen elementit, kuten viihtyisä ympäristö, tiivis kaupunkirakenne ja läheltä löytyvät palvelut – sekä esimerkiksi mielikuvat alueen identiteetistä ja vireydestä. Lisäksi imagon katsotaan vaikuttavan paitsi ihmisten asuinpaikka- ja matkailupäätöksiin myös yritysten ja muiden sidosryhmien ratkaisuihin.

Lohja tarvitsee lisää yrityksiä

Lohja tarvitsee lisää työllistäviä yrityksiä, Lohja tarvitsee lisää työpaikkoja ja niiden mukana tänne muuttavia ihmisiä.
Innolinkin tekevän Seutukaupunkitutkimuksen perusteella voidaan sanoa yhteenvetona, että Lohjan maine ja vetovoima on tällä hetkellä aika mauton ja väritön. Rauman kaupunki nousi huikeasti ykkössijalle sekä pehmeän vetovoiman että elinvoiman ja pehmeän vetovoiman yhdistelmäindeksin osalta. Hyvä maine lisää kokemuksia kaupungin vetovoimaisuudesta ja samalla vetovoimaisuus vahvistaa kaupungin mainetta.

Lohja on yhä sijainniltaan hyvä, mutta miten kaupunki saa maineensa paremmaksi. Ykkös-Lohja tulee jatkossakin tekemään töitä paikallisesti lohjalaisten hyväksi.

KO