Normaalioloissa kaupunkilehti Ykkös-Lohja kertoo alueemme tulevista tapahtumista ja tärkeimmistä päätöksistä, mitä paikallisesti on tehty. Joskus kerromme myös mitä on tapahtunut urheilussa tai yrityksistä, yhdistyksissä, kaduilla ja kerhoilla – mutta nyt ei olla normaalioloissa, nyt olemme poikkeustilassa.

Uuttamaata ollaan eristämässä muusta Suomesta, mutta se ei ole edes tämän hetken pääasia. Pääasia on maatamme ja koko maailmaa riivaama tarttuvavirus, joka on todistanut luonteensa viemällä ihmisiä tuhansittain sairaalahoitoon maailmalla ja tappamalla tuhansittain vanhuksia.

Mutta ihminen on sitkeä ja keksii uusia toimintatapoja selvitäkseen luonnon asettamista tehtävistä. Jos tämän viruksen ongelma on, että se ei kestä saippuaa tarttumisvaiheessa, käytetään sitä saippuaa ja pestään käsiä ja pidetään huoli niistä jo aiemmin opituista hyvistä tavoista, eli ei mennä minnekään kipeänä eikä aivastella tai yskitä toisia ihmisiä päin.

Yhteiskunta pyörii yrityksillä

Vaikka sairaanhoito on valtion meille takaamaa, useimmat muut yhteiskunnan palvelut ovat yritysten takana ja ennenkaikkea työntekijöiden. Jokainen työntekijä ei voi tehdä töitää etänä, vaikka etätyö onkin nyt lisääntynyt. Jo ennen tätä pandemiaa Suomi oli etätyömaista numero kakkonen Euroopassa.

Nyt virus on laittanut liikkumisen minimiin ja ihmisten kohtaamiset minimiin ja jollei nämäkään toimet riitä, tulee lisää rajoituksia. Miten yritykset siis voivat tässä toimintaympäristössä toimia? Jos yritykset laittavat ovensa kiinni, syntyy massatyöttömyys ja rahan määrä liikenteessä vähenee, joten myös ostovoima vähenee ja sitä myöten vähitellen myös kaikki ostaminen vähenee. Hyötyvätkö tästä tilanteesta siis isot kansainväliset verkkokaupat, jotka pystyvät yhä myymään edullisemmin kuin muut, vai tuleeko näillekin isoille logistiikkayrityksille ongelmaksi, ettei heillä ole kohta enää ketään töissä – eli ostamiseen olisi halukkuutta, mutta mitä on tarjolla ostettavaksi?

Verkkokauppa pystyyn ja kaikki on ok

Yrittäjä voi kuvitella tässä tilanteessa, että hän selviää avaamalla kotisivuilleen verkkokaupan ja lisäämällä sinne kaikki tuotteet ja palvelut myyntiin – ja odottamalla. Odottavan aika voi todellakin tulla pitkäksi, koska moni muukin ajattelee samoin ja laittaa oman verkkokauppansa nettiin. Yksittäisen verkkokaupan löytäminen ilman mainontaa ja markkinointia on kuin sattuisi osumaan siihen neulaan siinä heinäsuovassa, eli kohtuullisen mahdotonta. Pelkkä kotisivujen avaaminen ei vielä kerro mahdolliselle asiakkaalle eikä edes vanhoille asiakkaille, että verkkokauppa on avoinna – ja entä sitten tuotteiden kuljetus? Logistiikkapalvelut kyllä toimivat ja voivat toimittaa kotiovelle, mutta muuten?

Ongelma on siis kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen, mikä on aina ollut kaupan ja ostajan kipein kysymys. Mikä päättää sen, mistä ostetaan ja mitä ostetaan. Nyt on tosiasia se, että kiertely kaupoissa loppuu ainakin hetkeksi ja netin erilaiset viihdepalvelut tulevat kasvattamaan käyttöään, mutta kuitenkin me tulemme tarvitsemaan niitä samoja tuotteita ja palveluita, joita olemme käyttäneet tähänkin saakka, tai ainakin pitäisi!

Jo nyt urheilutapahtumien peruuntuessa eUrheilun suosio on noussut huimasti ympäri maailman ja esimerkkinä siitä USA:ssa ajettu eRacing kisa, joka keräsi ennätys yleisön, tai CS:GO kohtaamiset, joita lähetetään aivan Suomen televisiota myöten.

Paluu perusteisiin

Tässä tilanteessa netti ja some ovat arvokkaita kanavia, mutta samalla myös hieman pelottavia, sillä iso osa sosiaalisen median kanavien sisällöstä ei ole mitenkään auttavaa, vaan pikemminkin häiritsevää ja tarvitaan jokin keino ohittaa häiriöt ja saada ne asiakkaat kiinnostumaan yrityksen tuotteista ja palveluista. Nyt on aika opetella tekemään niitä minivideoita, joita voi laittaa Facebook kanavaan ja nyt on aika päivittää ne kotisivut oikeasti yrityksen liiketoiminnasta, sen tuotteista ja palveluista kertoviksi.

Tähän kaikkeen löytyy apu yllättävän läheltä, sillä ainakin vielä kaupunkilehtemme jaetaan perusviikolla Pohjois-Siuntioon, koko Lohjalle ja Nummelaan, jonne jaetaan kaikki painosta tulevat 34 000 lehteä ja kerran kuukaudessa lisäksi vielä 10 000 lehteä Karkkilaan ja Vihdin muihin osiin. Kaupunkilehti tuodaan ihmisten kotiin ja jonkun on siihen koskettava, vaikka vain heittääkseen roskiin, mutta suurin osa ainakin silmäilee lehden läpi nähden lehden artikkelit ja ne mainokset! Lehdessä olevan mainoksen tarkoituksena on saada lukija kiinnostumaan yrityksen palveluista ja tuotteista ja menemään lukemaan lisätietoja yrityksen Facebook-kanavasta tai kotisivuilta, ilman lehteä tämä huomio on monelle yritykselle vaikeasti saatavissa pelkästään digikeinoin. Totta kai mainonta Googlessa ja Facebookissa ovat toimivia myös, mutta molemmat vaativat sen, että ihminen on siellä netissä ja käyttää Googlea ja Facebookia, mutta kaupunkilehti tuodaan ihmisen luokse, tämän kotiin!

Reaalisesti yrityksen apuna

Tässä taloudellisessa tilanteessa meidänkin mediamme mediakortin listahinnat ovat vain suuntaa-antavia ja tarjouksia ja alennuksia myönnetään tapauskohtaisesti, tärkeintä tässä vaiheessa on ylläpitää kontakti alueen ihmisiin, kuluttajiin, jotka vielä nyt ja tulevaisuudessa voivat ja haluavat käyttää yritysten palveluita eri tarpeiden täyttämisessä.

Mutta mitä voisimme tehdä tuon lisäksi? Me voimme käyttää paikallisia verkostojamme, lehteämme ja digikanaviamme erilaisten uusien yhteistyöverkostojen löytämiseksi ja luomiseksi – pitää muistaa, että ilmaistyöllä ei makseta palkkoja eikä laskuja ja nykyaikaisen yhteiskunna yksi kulmakivistä on toimiva talous, joka vaatii sekä ostajan että myyjän ja siihen väliin hyödykkeen. Totta kai voimme hetkellisesti antaa toiminnoille tekohengitystä erilaisten lahjakorttien kanssa, mutta se ei voi olla pitkän ajan, ei edes viikkojen ratkaisu. Ratkaisuksi käyvät sellaiset keinot, jotka mahdollistavat helpoimman ostamisen ja entistä helpomman tuotteen ja palvelun saamisen. Yksinkertaisesti: jos ostaja ei pääse ostettavan tuotteen tai palvelun luo, pitää sen kohteen mennä ostajan luo. Näin on käynyt jo niin autokaupassa kuin asuntokaupassakin, liiketoiminta adaptoituun olemassa olevaan ympäristöön.

Monet aiemmin kannattamattomista liiketoiminnoista muuttuvat kannattaviksi yhteistyön kautta ja muuttuneen toimintaympäristön myötä. Jo nyt olemme saaneet todistaa erilaisten kauppakassipalveluiden tulevan aktiivisiksi Suomessakin, vaikka niitä on odotettu jo vuosia. Samoin erilaiset ravintolakonseptit ilman varsinaista ravintolaa ovat rantautuneet Suomeen ja tilattavien ravintola-annosten valikoima on kasvanut entisestään – koronaviruksen lockdown tilanteessa paikalliset ravintolat voivat kehittää viikoittaisia ruokalistoja, koska niitä ei erikseen paineta enää printtimuotoon ja näin on mahdollista saada entistä enemmän juuri tämän hetken satoa ja paikallista tuotantoa ihmisille.

Logistiikan ongelma

Jokaisella yrityksellä ei ole mahdollisuutta kuljettaa. Vaikka ne kotisivut onnistuisivat ja vaikka maksaminenkin verkossa, kuljettaminen voi nousta ongelmaksi. Entä jos Ykkös-Lohja, paikallislehden ominaisuudessaan yhdistäisi nämä yritykset ja liikkeet, joista voi ostaa tuotteita ja paikalliset kuljetusliikkeet, jotka voisivat näitä tuotteita kuljettaa. Jotta toiminta olisi edes hieman kannattavaa, pitää verkostolle luoda selkeä toimintamalli ja kustannusmalli, jottei tuotteen kotiinsaaminen maksa pari euroa enempää. Tämän on mahdollista vain paikallisella yhteistyöllä. Yhdistämällä kaikki tuottajat kuljettajiin, on mahdollista tuottaa alusta, joka toimittaa palvelun paikallisesti, ja näin toteutamme oikeasti paikallisen uuden toimintamallin.

Jos tätä ei tehdä näin kootusti, syntyy kokonaan uusi liiketoiminta-ala kuljetussektorilla, joka kuljettaa tavaroita vanhan kuriiritoiminnan tyyliin kaupasta ostajalle – mutta niin kauan kuin kuljetusketjussa on vain yksi liike ja yksi tai useampi ostaja, ei toiminta välttämättä nouse kovinkaan kannattavaksi kenellekään – ei varsinkaan niille yksinyrittäjien liikkeille, joilla ei ole paljon tuotteita kuljetettavaksi, joten kuljettaminen ei välttämättä kiinnosta ketään. Siksi esimerkiksi USA:ssa pitsoja ja ruokia kuljettamaan on jo vuosia ollut omia kuriirejaan ja autokuskeja, jotka kuljettavat useamman ravintolan tuotteita tietylle alueelle.

Kommentoi kirjoitusta