Karkkilassa, Lohjalla ja Forssassa toimivan Auto-Kehä Oy:n toimitusjohtaja vaihtuu, kun liikkeen johdossa vuodesta 1986 toiminut Olli Liljegren siirtyy 1.11. hallituksen päätoimiseksi puheenjohtajaksi ja operatiivinen vetovastuu konsernista siirtyy lohjalaiselle Tom Mörckille. Liljegrenkään ei silti hylkää vanhempiensa perustamaa autokauppaa, vaan jatkaa yhtiön omistajana.

Mörckillä on pitkä ja monipuolinen kokemus autokaupasta. Viimeksi hän on toiminut Suur-Seudun Osuuskaupan autokauppatoimialan vetäjänä ja PP-Auto Oy:n sekä Lohjan Autokeskus Oy:n toimitusjohtajana yhteensä 15 vuoden ajan. Tätä ennen hän työskenteli Stockmann Auton ja Inchcape Motors Finlandin palveluksessa. Hän toimii myös Auto-Kehä Oy:n tytäryhtiön Auto-Kehä Lohja Oy:n toimitusjohtajana.

–Kun Lohjalle avattiin viime kesäkuussa Auto-Kehä Oy:n tytäryhtiö, aloin vetää sitä. Loogisena jatkumona sille, Olli jää nyt operatiivisesta toiminnasta sivuun, Mörck avaa toimitusjohtajan vaihtumisen taustaa.

Hän ottaa uuden tehtävänsä vastaan hyvillä mielin.

–On tämä tietenkin mielenkiintoista. Auto-Kehä Oy on hieno ja perinteinen yhtiö, jolla on vahva brändiarvo tällä alueella. Jatkan mielelläni tätä perinnettä.

Entä, millä mielin Liljegren luovuttaa toimitusjohtajan tehtävät Mörckille?

–Auto-Kehä on viime vuosina tehnyt merkittäviä investointeja, mutta kasvanut samaan aikaan kannattavasti. Laajensimme autokaupan tiloja Karkkilassa vuonna 2016 ja avasimme kokonaan uuden yksikön Lohjalle tämän vuoden kesäkuussa. Merkkiedustuksetkin ovat laajentuneet Nissanin ja Peugeotin lisäksi Kiaan ja Mitsubishiin. Nyt on hyvä hetki siirtää kapula eteenpäin. Minulla on täysi luottamus siihen, että kovan luokan ammattilainen Tom Mörck pitää vastaisuudessakin Auto-Kehän menestyksen tiellä, Liljegren sanoo.

Miltä tulevaisuus näyttää?

– Auto-Kehä on omalla toimialueellaan tunnettu ja arvostettu yritys. Asiakaslähtöinen perusfilosofia ja toimintamalli, jotka Olli ja aikanaan hänen isänsä Aimo ovat tämän yrityksen perustaksi rakentaneet, ohjaavat toimintaa jatkossakin. Uskomme vahvasti kivijalkaan, mutta kehitämme myös digitaalisia palveluita, Mörck lupaa.

–Tämä on muuttuva toimiala, sillä autoilu ja autoihin liittyvät asiat kehittyvät koko ajan. Vaikka digitaalinen puoli kehittyy jatkuvasti, ei perinteistä toimintamallia ja kaupantekoa liikkeessä pidä väheksyä. Ne ovat edelleen tärkeitä asioita, hän jatkaa.

Autoalan menossa mukana

Kuluva vuosi on Auto-Kehä Oy:lle merkkivuosi. Yhtiön perustamisesta on tullut kuluneeksi 60 vuotta. Historiansa aikana yritys on saanut lukuisia tunnustuksia ja asiakastyytyväisyyspalkintoja.

Auto-Kehä on valittu muun muassa useita kertoja Suomen parhaaksi Nissan-jälleenmyyjäksi. Autokaupan epävarmassa ja turbulentissa toimintaympäristössä Auto-Kehä on panostanut erityisesti asiakastyytyväisyyteen.

–Meillä hoidetaan asiakkaiden autoasioita kokonaisvaltaisesti, sitoutuneesti ja sydämellä, Liljegren ja Mörck linjaavat.

Asiakastyytyväisyyteen Mörck haluaa panostaa jatkossakin. Hyvä yhtiö ei hänen mielestään juuri korjauksia kaipaa, vaan enemmänkin toiminnan ylläpitoa. Autoalan menossa pysytään myös vahvasti mukana.

–Pidämme Auto-Kehän mukana toimialan yleisessä kehityksessä, Mörck tiivistää.

Koronaviruspandemia on vaikuttanut autokauppaankin, mutta Auto-Kehässä ollaan silti tyytyväisiä.

–Olemme päässeet tavoitemääriin uusien autojen myynnissä. Myös Auto-Kehä Lohjan toiminta on lähtenyt mukavasti liikkeelle, Mörck sanoo tyytyväisenä.

SMS