Hintavertailupalvelu Hintaoppaan ja Bilendin tuoreen tutkimuksen mukaan 38 prosenttia suomalaisista aikoo katsoa jalkapallon EM-kilpailuja kesä-heinäkuussa. 71 prosenttia vastaajista katsoo kisoja kotona ja kotikatsomoihin etsitään nyt televisioita, kotiteatterijärjestelmiä sekä kylmälaukkuja. Televisioiden hinnat ovat suosiosta huolimatta laskeneet kevään aikana.

Huuhkajat aloittavat historiallisen matkansa jalkapallon EM-kilpailuissa, ja useampi kuin joka kolmas suomalainen istahtaa ruudun äärelle*. 34 prosenttia vastaajista ei aio seurata kilpailuja ja 26 prosenttia aikoo mahdollisesti seurata otteluita. Miehiä kisat kiinnostavat selvästi enemmän, sillä miesvastaajista jopa 56 prosenttia suunnittelee katsovansa kisoja. Naisilla vastaava luku on vain 20 prosenttia.

Suurin osa vastaajista aikoo virittäytyä tunnelmaan omalla kotisohvalla, sillä 71 prosenttia suomalaisista suunnittelee katsovansa kisoja kotona. 15 prosenttia vastaajista aikoo katsoa jalkapalloa kaverin luona, 11 prosenttia baarissa tai pubissa ja 5 prosenttia ulkokatsomossa.

”Tämä kesä on oikea urheilun superkesä, kun penkkiurheilijat pääsevät EM-kisojen lisäksi seuraamaan Tokion olympialaisia. Koronatilanteen vuoksi kisoja seurataan varmasti pääosin kotona ja nyt jos koskaan moni päivittää kotikatsomon laitteet ajan tasalle urheiluelämysten maksimoimiseksi”, sanoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Lähes joka kymmenes hankkii uuden television

Urheilukesä näkyy kotikatsomoiden hankinnoissa, sillä 8 prosenttia tutkimuksen vastaajista oli päivittänyt tai aikoi päivittää televisionsa tulevien urheilujuhlien vuoksi. Hintaoppaassa televisioiden klikit ovat viimeisen kuukauden (8.5.2021-7.6.2021) aikana nousseet 3,2 prosentilla verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan.

”Nyt on myös hyvä hetki päivittää televisio, sillä datastamme selviää, että televisioiden hinnat ovat kevään aikana tulleet alaspäin. Hinnat ovat nyt 3,1 prosenttia matalammalla kuin huhtikuun alussa**”, Matinvesi-Bassett kertoo.

Televisioilta halutaan nyt ennen kaikkea kokoa: jalkapallon MM-kisojen alla huhti-toukokuussa 2018 eniten klikkejä Hintaoppaassa saivat 55-tuumaiset televisiot, joita oli myös eniten valikoimissa. Vuoden 2021 huhti-toukokuussa eniten klikkejä ovat saaneet 65-tuumaiset mallit, joita on myös eniten tarjolla. Lisäksi saatavilla on jopa 98-tuumaisia malleja. Hintaoppaan tämän hetken haetuin televisiomalli on 65-tuumainen LG OLED65CX6.

Televisioiden lisäksi tutkimuksen osallistujat aikoivat hankkia kotikatsomoihinsa muun muassa kylmälaukkuja (4 prosenttia vastaajista), hiilihapotuskoneita (3%), fanituotteita (3%) sekä kotiteatteri- ja äänentoistojärjestelmiä (2%).

Näiden tuoteryhmien suosio näkyy Matinvesi-Bassettin mukaan myös Hintaoppaassa.

”Kotiteatterijärjestelmiä on haettu viimeisen kuukauden aikana 42 prosenttia viime vuoden vastaavaa aikaa enemmän, hiilihapotuskoneita 16 prosenttia enemmän ja kylmälaukkuja huimat 178 prosenttia enemmän. Moni on innostunut myös itse pelaamaan, sillä jalkapallokenkä-kategorian suosio on kasvanut 25 prosentilla.”

Hintaoppaan televisiokategoriasta löytyy 50 kauppaa ja 17 252 tuotetta.

Hintaopas kerää kuluttajille yli 1000 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Palvelussa on 549 692 indeksoitua tuotetta ja 1145 kauppaa. Ilmainen Hintaopas-sovellus on saatavilla sekä Apple- että Android-puhelimille.

*Tutkimus toteutettiin Bilendin hallinnoimassa M3 Panelissa 2.-6.6.2021. Verkkokyselyyn vastasi 1000 18-75-vuotiasta suomalaista ja otos kiintiöitiin kansallisesti edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan.

**Vertailu perustuu 17 252 television prosentuaaliseen hinnanmuutokseen. Hintaopas vertasi 1. huhtikuuta 2021 ja 7. kesäkuuta 2021 voimassa olleita hintoja.

Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää yli 1000 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Sijoitus listalla määräytyy yksin tarjonnan hinnan perusteella. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla seitsemässä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori.fi, Oikotie ja Lendo.fi.