Koululaisten lisäksi liikenteessä on nyt paljon myös esimerkiksi toisen asteen opiskelijoita. Lähes joka kymmenes autoilija kertoo Liikenneturvan kyselyssä toisinaan ”kouluttavansa” mopolla tai mopoautolla liikkuvia nuoria. Aikuisten pitää omalla toiminnallaan näyttää esimerkkiä, ei lisätä liikenteen riskejä.

Aikuisten tielläliikkujien on hyvä pitää mielessä, että nuori kuljettaja vielä harjoittelee turvallista kulkemista. Kuva: Nina Mönkkönen/Liikenneturva.

Kukaan ei ole valmis kuljettaja heti ajokortin saamisen jälkeen, vaan ajotaidot ja muu osaaminen kehittyvät kokemuksen myötä. Mopolla ajaa usein 15-vuotias ja autonkin ratista löytyy nykyään monesti 17-vuotias. Aikuisten tielläliikkujien onkin hyvä pitää mielessä, että nuori kuljettaja vielä harjoittelee turvallista kulkemista.

Valtaosa ymmärtää tämän, mutta Liikenneturvan tuoreen kyselyn* mukaan lähes joka kymmenes (8 %) autoilija myöntää toisinaan ”kouluttavansa” mopolla tai mopoautolla liikkuvia nuoria. Liikenneturvan suunnittelija Tomi Niemi muistuttaa, ettei liikenne todellakaan ole paikka, jossa toisia aletaan ”kouluttaa”.

”Nuorille kuskeille – kuten meille kaikille – sattuu toisinaan virheitä, mutta meidän aikuisten pitäisi ymmärtää se ja suhtautua kärsivällisyydellä. Muistatko, kuinka paljon jännitit ensimmäisiä itsenäisiä ajokertoja ajokokeen jälkeen? Tilanne vain pahenee ja voi kehittyä jopa vaaralliseksi, jos osoittaa mieltä valoja vilkuttelemalla, tööttäilemällä tai muuten huonosti käyttäytymällä”, alleviivaa Niemi.

Näytä oikeanlaista esimerkkiä

Kaksi kolmesta kyselyyn vastanneesta autoilijasta (67 %) kuitenkin kertoo ajavansa tavallista varovaisemmin ja huomaavaisemmin, kun huomaa liikenteessä nuoren kuljettajan.

”Jokainen voi miettiä, että nuori kuljettaja olisi oma lapsi. Miten haluaisit, että muut kuljettajat suhtautuvat häneen? Omalla toiminnalla on näytettävä hyvää esimerkkiä riskien lisäämisen sijaan”, Niemi painottaa.

Nuoren kuskin kohdatessa on hyvä ajaa korostetun tarkkaavaisesti ja välttää yllättäviä liikkeitä, joita nuori tai kukaan muukaan ei osaa tilanteessa odottaa. Myös ohitustarve on syytä miettiä tarkkaan.

”Esimerkiksi taajamassa ei useinkaan ole mitään syytä ohittaa mopoa. Toinen hyvä esimerkki on riittävän turvavälin pitäminen: takapuskurissa roikkumalla voi hermostuttaa mahdollisesti epävarmaa nuorta entisestään. Annetaan siis kaikille nuorille ajorauha kulkuvälineestä riippumatta”, vetoaa Niemi.

Näin annat ajorauhan nuorelle kuljettajalle:

  • Aja tarkkaavaisemmin ja hiljennä tarvittaessa.
  • Pidä riittävä turvaväli.
  • Pysy rauhallisena, jos toinen tekee virheen.
  • Näytä hyvää esimerkkiä omalla toiminnallasi.
  • Vältä yllättäviä liikkeitä ja toimintoja.