Suomen ainoa kertakäyttöisten lasten vaippojen ja naisten hygieniatuotteiden valmistaja Delipap Oy täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Tehtaat Delipapilla on Kirkkonummella ja Tammisaaressa. Alkunsa perheyritys sai isän tarpeesta auttaa poikaansa.

–Isäni Raimo Nuortie myi paperia ja sai sitä kautta ideansa. Veljelläni oli herkkä iho ja vaippaihottumaa, joten isä antoi hänen olla ilman vaippaa ja housuja. Jos sattui vahinko, isä heitti sanomalehtipaperia päälle ja totesi sen toimivan hyvin kertoo Delipapin toimitusjohtaja Sanna Karhu.

Nuortie alkoi kehittää poikansa herkälle iholle sopivaa vaippaa.

–Hän yhdisti selluloosan ja sanomalehtipaperin ja kehitti siten ensimmäisen, nykyaikaisen, välikerroksellisen vaipan, jossa oli pehmolevyrakenne. Sanomalehtipaperi levitti ja imi kosteuden hyvin ja oli lisäksi edullinen valmistaa. Näin saatiin parempia ominaisuuksia edullisemmin.

Kun Nuortie aloitti, tarjolla oli vain housuihin sidottavia suorakaidevaippoja, eivätkä materiaalit imeneet kosteutta kovin hyvin.

–Siitä hän lähti kehittämään vaippaa, jossa olisi kaikki teipit, muovit, imuosa ja muu samassa niin, ettei niitä tarvitse ostaa erikseen. Sitten kehitettiin housuvaippa, jonka voi vain pukea päälle, Karhu kertoo.

Pian Delipapin innovaatioista pääsivät nauttimaan myös naiset, kun yritys kehitti ohuen kuukautissuojan.

–Yritys laajensi heti alussa myös kuukautissuojiin, koska niissä käytetään samaa tekniikkaa kuin vaipoissa. Suorakaidesiteestä siirryttiin anatomisesti muotoiltuun ja ohueen siteeseen, Karhu sanoo.

Kehitys on lisännyt siteiden mukavuutta monin tavoin.

–Ennen siteet olivat niin paksuja, että ne näkyivät farkkujenkin läpi, mutta nykyään ei huomaa mitään.

Delipap on toisen sukupolven perheyritys. Isänsä Raimo Nuortien elämäntyötä jatkavat Sanna Karhu toimitusjohtajana (vas) ja Riikka Nuortie tuotantopäällikkönä.

Kotimaisuutta ja ympäristöarvoja vaalien

Karhu kertoo, että kotimaisuus on Delipapille suuri arvo.

–Haluamme kantaa oman vastuumme siitä, että Suomi pärjää, hän tiivistää.

Moni yritys siirtää tuotantoaan ulkomaille ja haluaa säästää sitä kautta, mutta Karhu sanoo, ettei kuulu katsoa vain lukuja taulukoissa ja miettiä tuntipalkkoja, vaan kiinnittää huomioita myös esimerkiksi työvoimaan. Työntekijöitä Delipapilla on tällä hetkellä noin 65. Karhu kehuu heitä vuolaasti.

–Suomalaiset työntekijät ovat äärettömän hyviä, ihan parhaita. Työvuorot pyörivät hienosti ilman työnjohtoakin esimerkiksi viikonloppuisin. Tuotteiden laatu on aina hyvä ja voimme luottaa siihen, että työntekijät tekevät niin kuin heitä on ohjeistettu.

Toinen suuri arvo on ympäristön hyvinvointi.

–Isän henki on edelleen vahvasti läsnä tässä asiassa. Hän oli edelläkävijä, joka huomioi ympäristöasiat aina niin hyvin kuin voi. Koska tuotteemme ovat kertakäyttöisiä, ne pitää raaka-aineista lähtien miettiä mahdollisimman ympäristöystävällisiksi ja vastuullisiksi. Halusimme jo yli 20 vuotta sitten, että selluloosamme tulee kestävän kehityksen metsistä. Tuotteita ei valkaista kloorilla, vaan happivalkaisumenetelmällä. Haluamme tuoda luonnontajua tähän asiaan. Käytämme mahdollisimman vähän kemikaaleja, emmekä lisää esimerkiksi hajusteita ja värejä, joilla ei ole erityistä merkitystä. Isä oli tarkka myös siitä, ettei lapsityövoimaa käytetty, Karhu kertoo.

Delipapin valmistama terveysside sai Joutsenmerkin ensimmäisenä maailmassa ja vaipatkin toisena. Tuotteilla on myös Allergia- ja astmaliiton merkki. Karhu kertoo, että biohajoavaa terveyssidettäkin alettiin kehittää jo kymmenen vuotta sitten.

–Jokainen voi omilla valinnoillaan osoittaa välittämistä ympäristöstä, hän toteaa.

Biohajoavan terveyssiteen voi heittää kotikompostiin, mutta vaippa on liian iso häviämään muun biojätteen joukkoon. Biohajoavaa vaippaa ei olekaan kehittänyt vielä kukaan. Delipapin Muumi Baby -vaipoistakin löytyy silti jo biohajoava pussi, jonka voi käyttää uudelleen bioastian roskapussina.

Markkinointijohtaja Katarina Hanell muistuttaa, että aina paras ratkaisu ei ole se, jota ensimmäisenä tulisi ajatelleeksi, vaan asioita pitää katsoa monesta näkökulmasta. Karhu lisää, että he yrittävät tehdä kuluttajan puolesta hyviä ratkaisuja ja löytää parhaan vaihtoehdon sen valtavan tietomäärän joukosta, joka nykyään on saatavilla.

–Esimerkiksi kasvipohjainen muovi voi vaikuttaa ensi alkuun hyvältä vaihtoehdolta, mutta kun sokeriruokoa kasvatetaan, poltetaan sademetsiä. Kuitenkin hyvä asia on se, että kasvipohjaiset muovit valmistetaan sokerivalmistuksen sivutuotteesta, jalostetusta etanolista, eikä se sisällä fossiilisia raaka-aineita. Nämä asiat ovatkin monisäikeisiä, eikä hiilijalanjälki ole ainoa huomioitava seikka.

Delipapin tarina sai alkuunsa herkkäihoisesta pojasta ja ihoystävällisen vaipan tarpeesta. Näin syntyi kotimaisten ja ihoystävällisten Muumi Baby -vaippojen esikuva. Edelleen Muumi Baby -vaipat valmistetaan Suomessa, yhteistyössä Allergia-, iho- ja astmaliiton kanssa.

Suomessa on turvallista yrittää

Vaikka Suomessa riittää byrokratian koukeroita yrittäjän ihmeteltäviksi, Karhulla ei ole valitettavaa.

–Suomi on siitä kiva maa, että täällä on selkeät säännöt ja toimintatavat. Vaikka ne eivät aina miellyttäisi, eteen ei tule suuria yllätyksiä, vaan tämä on turvallinen maa yrittää. Meillä on myös koulutettua ja osaavaa työvoimaa, Karhu sanoo.

Hän kokee, että yritysmaailmassa on tapahtunut positiivinen muutos viime vuosien aikana.

–Sellainen ihana piirre, kuin toisten auttaminen, on alkanut tulla esille. Enää ei koeta, että se on itseltä pois, jos kertoo toisille, miten on jonkin asian tehnyt, vaan toisia neuvotaan mielellään. Kaikki haluavat, että Suomi pärjää, Karhu iloitsee.

Hän arvelee, että muutoksen takana vaikuttavat kansainvälistyminen, kasvanut ymmärrys maailman taloudesta ja halu pitää pieni Suomi mukana maailman menossa.

–Kun mennään maailmalle, suomalaiset eivät kilpaile enää toistensa kanssa, vaan vievät asioita yhdessä eteenpäin, tiivistää Hanell.

Kilpailu ei ole lainkaan vierasta Delipapillekaan, vaikka kyseessä on Suomen ainoa kertakäyttöisten lasten vaippojen ja naisten hygieniatuotteiden valmistaja. Karhu arvioi, että Suomessa kauppojen hyllyiltä löytyvistä vaipoista ja terveyssiteistä noin 20% on Delipapin ja muut tulevat ulkomailta. Delipapin tuotteita ovat mm. Vuokkoset-siteet ja Muumi Baby -vaipat.

Toiminnan alusta asti Delipap on ollut edelläkävijä ihoystävällisten ja aidosti ympäristövastuullisten tuotteiden kehittämisessä. Biohajoavat Vuokkoset 100% Bio -kuukautissuojat kehitettiin jo kymmenen vuotta sitten.

Katse tulevaisuuden mahdollisuuksissa

Karhu kertoo, että hänestä tuntuu hyvältä jatkaa isänsä työtä.

–On makeaa nähdä, että kuluttajat käyttävät meidän tekemiämme tuotteita. Olen iloinen siitä, että saan jatkaa tätä ja viedä ylpeydellä arvojamme eteenpäin. Minulla on vankka usko tulevaisuuteen. Vastuullisuus ja rehellisyys ovat vanhoja arvojamme ja näemme, että ne ovat olleet oikeat arvot, kun katsotaan, mihin maailma on menossa, Karhu sanoo.

Työ ei suinkaan ole loppunut, vaan kehitys jatkuu edelleen. Yksi asia, johon Delipap haluaisi vaikuttaa, on vaippojen käyttömäärän vähentäminen.

–Lapset oppivat 30 vuotta sitten nopeammin kuiviksi. Vaipat ovat nykyään niin hyviä, että ne eivät tunnu lapsesta märiltä. Jos lapsi oppisi vuoden aiemmin kuivaksi, säästyisi satamiljoonaa vaippaa Suomessa. Tämä on asia, jossa voidaan vaikuttaa isoon maailmaankin ja saada kulutusta vähenemään.

Karhu ei kuitenkaan halua missään nimessä sysätä vain vanhemmille asiasta vastuuta ja tuoda lisätyötä kiireisen lapsiperhearjen kaaoksen keskelle, vaan auttaa vanhempia siinä, miten lapsen saa kuivaksi aiemmin.

–Haluamme vaikuttaa maailman asioihin ja ottaa kuluttajat mukaan. Tämä ajatus lähti siitä, kun 40 vuotta tuli täyteen ja mietimme, mitä voisimme tehdä vielä paremmin.

Pitkän ajan suunnitelmia on jo ideoitu myös biohajoavien tuotteiden osalta.

–Sellaisissa maissa, joissa jätteidenkäsittely ei toimi, ei saisi myydä muita tuotteita kuin biohajoavia. Tulevaisuudessa voi olla, että näistä meidän ajatuksistamme tulee normeja, eivätkä ne ole enää erikoisia, Karhu pohtii.

–Toivomme ymmärrystä maapalloa kohtaan, hän päättää.

SMS