Kela-kuljetukset siirtyivät Menevä Oy:lle

Koko Uudenmaan maakunnan alueen Kela-kuljetukset siirtyivät 1.4.2019 Menevä Oy:lle. Asiakkaiden tilausnumerot pysyvät samoina, mutta vakiotaksikäytäntöön voi asiakkaille tulla muutoksia. Menevä Oy on järjestänyt autokapasiteetin Uudenmaan alueella niin, että Kela-kuljetuksia hoitavia takseja on koko Uudenmaan maakunnan alueella palvelutarpeen mukaisesti.

Kela-taksitilaukset välitetään pääsääntöisesti vain Kela-kyytejä ajaville takseille, jolloin ajot tehostuvat ja palvelu tuotetaan Kela-kuljetuksiin erikoistuneiden kuljettajien toimesta. Tällä toimintamallilla ajojen valikointia ei jatkossa tapahdu, ja kuljettaja on velvollinen ottamaan hänelle tulevan kuljetuksen vastaan. Tällä varmistetaan taksin saatavuus jokaiselle asiakkaalle. Kaikki kuljettajat käyvät läpi koulutusohjelman, jolla varmistetaan, että kuljettajalla on mahdollisimman hyvä osaaminen teknisesti sekä erityisasiakasryhmien palvelussa.

Palvelun käynnistyessä

Menevällä varataan alkuvaiheessa lisäkapasiteettia palvelun sujuvuuden edistämiseksi, mutta alkuvaiheen ongelmia voi esiintyä, kuten esimerkiksi tilauksia voi jäädä kirjaamatta, tilauspuhelut ovat normaalia pidempiä aiheuttaen keskuksen ruuhkautumista, tilausvälitysjärjestelmä voi tukkeutua ja lisäksi kuljettajilla voi olla ongelmia esimerkiksi tilauspäätteen käytön kanssa. Tilauskeskuksen kiireisin aika on maanantaisin kello 8.00 – 15.00.

Kela-taksi tilausvälityskeskuksen numerot säilyvät muuttumattomina. Kela-taksi tilausnumero on 0800 96 130 (suomeksi) ja 0800 96 140 (ruotsiksi). Tilauspuhelut ovat asiakkaalle ilmaisia. Käyttöön otetaan takaisinsoittopalvelu. Yhdellä puhelulla voi jatkossa tilata kuljetuksia kolmen kuukauden ajalle aikaisemman 14 vuorokauden sijaan.

Vakiotaksiasiakkaat

Palveluntuottajan vaihtuminen voi aiheuttaa muutoksia nykyisen vakiotaksin käyttämiseen. 1.4. alkaen vakiotaksikuljetuksia ajavat näihin kuljetuksiin erikoistuneet taksinkuljettajat. Menevän sopimuskumppanina on rajallinen määrä vakiotakseja, jotka hoitavat vakiotaksikyydit palvelutarpeen mukaisesti koko Uudenmaan alueella. Vakiotaksilla on jatkossa vastuu kaikista vakiotaksiasiakkaan ajoista. Asiakas voi valita itselleen vakiotaksipalvelua tuottavan autoilijan tilauskeskuksen kautta. Edellytyksenä vakiotaksiasiakkuuden järjestymiselle on, että tilausvälityskeskuksen kautta voidaan osoittaa tietty kuljettaja tai aiemmin käytettävissä ollut vakiotaksi jatkaa Menevän vakiotaksipalveluntuottajana.

Kyydin saapuminen

Etukäteen tilattu Kela-taksi saapuu sovittuun noutoaikaan +/- 15 minuuttia. Jos saapumiseen tulee muutos, asiakkaaseen otetaan yhteyttä. Heti-tilauksissa kyyti on järjestettävä 60 minuutin sisällä. Taksi järjestetään tunnin sisällä tilauksesta myös yöaikaan. Asiakas saa mobiilitilauksissa tekstiviestivahvistuksen auton saapumisesta.


Palautteen antaminen ja reklamaatiot

Palvelutapahtumien laatua valvotaan jatkuvasti. Palautetta voi antaa Menevän Kela-taksi -sivun palautelomakkeen kautta tai tilauspuhelun yhteydessä. Jokainen Kela-taksiin liittyvä asiakaspalaute käsitellään kaikkia osapuolia kuullen. Palautteet ja vastaukset toimitetaan tiedoksi myös Kelalle.Palautteet, jotka koskevat taksimatkojen korvauskäsittelyä tai Kelan toimintaa voi antaa suoraan Kelanpalautepalveluun.


Tietoa Menevä Oy:stä

Menevä Oy on kotimainen taksiyritys joka palvelee asiakkaita valtakunnallisesti. Välityskeskuksemme välittää ajoja viidellätoista paikkakunnalla Suomessa. Menevällä on kokemusta Kela-kuljetusten järjestämisestä Päijät-Hämeen alueella, jossa Menevä on ollut mukana tuottamassa alueen Kela-kuljetuksia 1.7.2018 alkaen.