Koronavirusepidemia koettelee nyt ihmisten terveyden lisäksi myös yritystoimintaa. Kysyimme muutamasta lohjalaisyrityksestä, millaisia vaikutuksia epidemialla on ollut niiden toimintaan. St. Honoresta kerrotaan, että epidemian myötä kahvilassa on ollut tavallista hiljaisempaa ja asiakaskäyttäytyminen on muuttunut.

–Nyt tuotteita ostetaan enemmän mukaan, eikä jäädä nauttimaan niitä paikan päälle. Ihmiset ovat myös noudattaneet ohjeita ainakin meillä. Maksaessa käytetään paljon lähimaksua, ihmisillä on käsineitä käsissään ja asiakkaat jättävät pöydän tai kaksi toistensa väliin, kertoo Marjo Stolpe.

Hän sanoo, että St. Honore aikoo pitää ovensa auki niin kauan, kuin laki sen sallii, eikä kahvilatoiminta vaaranna kenenkään terveyttä. Siivousta on tehostettu mm. puhdistamalla ovien ja kahvipannujen kahvoja monta kertaa päivässä. Muuttunut tilanne on vaatinut myös luovuutta.

–Olemme ottaneet käyttöön kotiinkuljetuksen. Se on ollut todella pidetty. Kuljetamme mm. viinereitä, pullia, leipiä ja kransseja, mutta emme kylmätuotteita. Aiemmin olemme kuljettaneet satunnaisesti tuotteita kotiin ikäihmisille, mutta palvelu ei ole ollut vakituista. Nyt sille on kysyntää. Ei sitä tiedä, vaikka jatkaisimmekin kotiinkuljetusta, kun tämä kaikki on ohi, Stolpe kertoo.

Tuotteet voi maksaa toimituksen yhteydessä tai tilata ja maksaa etukäteen verkossa, jos ei halua ihmiskontaktia maksun yhteydessä. Kuljetuksia tehdään sekä aamu- että iltapäivällä.

–Olemme jättäneet tuotteet oven taakse ja soittaneet, että olemme nyt täällä, Stolpe sanoo.

Hän kertoo, että herkkulähetyksillä on haluttu esimerkiksi muistaa läheisiä.

–Ihmiset ovat laittaneet mukaan viestejä, joissa toivotaan terveyttä ja hyvää vointia. Se on ollut todella hellyttävää, kun ihmiset välittävät toisistaan niin paljon. On tullut liikuttunut olo, Stolpe sanoo.

Honoressa on sopeuduttu koronatilanteeseen ottamalla käyttöön tuotteiden kotiinkuljetus sekä verkkokauppa.

Lisäksi St. Honore on avannut verkkokaupan.

–Verkkokauppa on ollut puolivalmis jo pidempään. Nyt päätimme, että on aika ottaa se käyttöön.

Stolpe iloitsee siitä, kuinka hienosti henkilökunta on toiminut poikkeusoloissa.

–Koko henkilökunta on puhaltanut hyvin yhteen hiileen ja olemme yhdessä miettineet, miten toimitaan.

Ainakin toistaiseksi lohjalaiset voivat siis nauttia St. Honoren tuotteista. Jos kuitenkin kävisi niin, että kahvila joutuisi sulkemaan ovensa, edessä olisi työntekijöiden lomautus.

–Se tuntuisi todella pahalta. Monen ihmisen talous on meistä kiinni. Päivä kerrallaan katsellaan, mitä tuleman pitää. Taudin ja toistemme armoilla tässä ollaan, Stolpe huokaa.

Epävarmuus leijuu ilmassa, mutta hän näkee ikävässä tilanteessa jotain hyvääkin.

–Myötätunto on kasvanut niin asiakkaiden kuin yrittäjienkin keskuudessa. Tämä on monelle pienelle yritykselle kova paikka, mutta ei lannistuta ja luovuteta. Toivotaan terveyttä.

Puutarhalla kasvatetaan oman tuotannon tulppaaneista useita erikoisvärejä ja lajikkeita. (Kuva: Sofia Sohlman)

Kevät on kukkien aikaa

Kauppapuutarha Sohlmanilla hyöritään keväisten puuhien ympärillä, sillä meneillään ovat vuoden kiireisimmät taimien istutusviikot. Yrittäjä Aki Sohlman kertoo, että puutarha on normaalisti auki. Koronavirusepidemia näkyi aluksi parin päivän ajan asiakaskatona, mutta sen jälkeen asiakkaita on taas riittänyt tavalliseen tapaan tai jopa aavistuksen enemmän kuin yleensä tähän aikaan vuodesta.

–Nyt ollaan paljon kotona, joten halutaan koristuksia ja kukkia, kun niistä ehditään nauttiakin. Meiltä haetaan esimerkiksi erikoistulppaaneja ja ulos sipulikasveja. Ihmiset haluavat tekemistä ja piristystä. Kevään kukkavimma on voimakas, kun aurinko tulee esiin. Ensin asiakkaat kiertelevät täällä ja fiilistelevät kevättä ja tekevät sitten ostokset, Sohlman kertoo.

–Meillä on väljät tilat, joten asiakkailla on mahdollisuus pitää etäisyyttä toisiinsa. Lisäksi olemme teroittaneet henkilökunnalle, että tänne ei tulla, jos on vähänkin flunssaoireita sekä painottaneet käsihygieniaa. Tällä alalla myös kasvihygienia on ollut aina tärkeää, joten siisteys on välttämätöntä. Kasvit voivat sitä paremmin, mitä siistimpää on ja kasvinsuojeluaineitakin tarvitaan vähemmän.

Kukkia myydään myös etänä. Eli kuljetus onnistuu asiakkaan kotiin tai minne toivotaan.

–Olemme aina harrastaneet sitä, jos asiakas ei ole päässyt tulemaan puutarhalle, Sohlman toteaa.

Jos ovet pitäisi laittaa kiinni, se olisi puutarhalle kova isku.

–Se olisi katastrofi. Päämyyntiaikamme alkaa äitienpäivästä ja toukokuun kahden viimeisen viikon aikana tehdään 70% koko vuoden myynnistä, Sohlman vakavoituu.

Hän uskoo kuitenkin, että ihmiset noudattavat ohjeita ja yritykset saavat pitää ovensa auki.

–En usko, että mennään niin pitkälle, jos meillä täällä Suomessa maalaisjärki toimii ihmisillä ja he noudattavat ohjeita.

Uskoa tulevaan riittää muutenkin.

–Tämä on kaikille tiukka paikka, mutta pahemminkin voisi olla. Jos vanhempi sukupolvi on selvinnyt sodasta, kyllä me nuoremmat selviämme tästä. En näe syytä vaipua masennukseen.

SMS

Istutuskone on kovassa käytössä tällä hetkellä, kun kasvihuoneet täyttyvät kukista. Tässä istutetaan kestosuosikki miljoonakelloa. (Kuva: Sofia Sohlman)