Työn löytäminen ei ole koskaan helppoa. Uran ja elämän eteen on tehtävä jatkuvasti työtä. Hyvät kouluarvosanat, työharjoittelut, kurssit, todistukset, verkostot…Kaikki tehtiin paremman tulevaisuuden puolesta. Kuka olisi voinut sanoa, että virus tulee muuttamaan järjestelmää ja lukitsemaan ihmisen sisälle tuntemattomaksi ajaksi? Olisimmeko uskoneet, jos joku olisi kertonut tästä etukäteen?

Valitettavasti koronavirus muutti maailman sääntöjä. Me käytämme maskeja päivittäin, emme voi matkustaa, emme voi tavata ystäviämme, emmekä syödä ulkona ottamatta riskiä. Monet ihmiset tekevät töitä kotoa ja heidän on pakko ottaa palkattomia lomia, tai vielä pahempaa, he menettävät työnsä.

Työn menettäminen on yhteinen laukaisija mielenterveyden laskuun. Koronavirus pandemian aikana työttömyys on valitettava totuus ympäri maailmaa.

Asiantuntijat paljastavat mitä tehdä mielesi hyvinvoinnin edistämiseksi, jos olet yllättäen työtön COVID-19 pandemian aikana:

Kysy itseltäsi oletko kunnossa

Työttömyys on shokki ja kaikki reagoivat siihen eri tavalla. Jos pandemia on johtanut työsi menettämiseen, et ole yksin sekaisten ja vaikeiden tunteidesi kanssa.

Työttömät ihmiset kärsivät masennuksesta helpommin ja oireet pahenevat, jos ihminen on työttömänä kuusi kuukautta tai enemmän. 2017 Tutkimus Leipzigin yliopistosta, Saksassa, päätyi samankaltaiseen johtopäätökseen: Vanhemmat ja pitkäaikaisemmat työttömät työntekijät masentuvat muuta väestöä helpommin. Tämän lisäksi 2015 tutkimus selvitti, että masennuksen todennäköisyys on kolme kertaa korkeampi nuorten työttömien  aikuisten (18-25 vuotiaiden) keskuudessa verrattuna työssäkäyviin.

Kannattaa siis pohtia, tunnetko menettäneesi hallinnan ja tarvitset ammattilaisen tukea. Jos tunnet näin, hanki apua, vaikka edullisen vaihtoehdon löytämisessä menisikin aikaa.

Älä ole yksin, vaikka pitäisit etäisyyttä muihin

Ahdistus ja masennus ovat yleisiä työn menettämisen sivuoireita, mutta on tärkeää olla putoamatta eristyksen ansaan. Monet ihmiset, etenkin yksin asuvat, eivät saa paljon merkityksellistä kontaktia ihmisten kanssa työn ulkopuolella. Kun suhteellisen eristäytynyt ihminen menettää myös työkaverinsa, he menettävät suurimman osan sosiaalisesta verkostostaan.

Et ole ainoa, joka on menettänyt työnsä näiden erityisten olosuhteiden takia. Monet ihmiset kohtaavat täysin samat ongelmat kuin sinä. Ota yhteyttä työkavereihin, perheeseen, tai ystäviin puheluilla, sähköposteilla tai videopuheluilla.

Muuta tarinaasi

Itsesi tunnistaminen tekemäsi työn kautta ei välttämättä ole huono asia, mutta itsesi tunnistaminen ainoastaan työsi kautta on huono asia. Oletus, että olemme sitä, mitä teemme ansaitaksemme rahaa, on yleinen harhausko. Muista kuka olet työsi ulkopuolella ja tiedosta tarina, jota kerrot itsellesi.

Hajauta päivä pieniin tehtäviin

Jokainen suuri tehtävä, kuten työn löytäminen, voidaan jakaa pieniin vaiheisiin. Tee muutaman asian lista joka päivä. Päivitä LinkedIn -sivusi, luo uusi CV erilaisilla ulkoasuilla, harjoittele työalaasi liittyvää ohjelmaa, opettele uutta kieltä. Nämä kaikki ovat pieniä vaiheita, jotka voivat auttaa sinua pääsemään huipulle jonain päivänä. Tehdäksesi aivan uuden työhakemuksen, kokeile CV Maker ammattitason CV -palveluille.

Pysy rutiinissa

Päivän rakenne on kriittinen hyvinvoinnille. Nouse ylös samaan aikaan, syö tavallisina ruoka-aikoina ja luo aikataulu päivällesi. Saatat muuten ajautua ajattelemaan “mitä järkeä herätä ylipäänsä”. Työsi ei ollut olemassaolosi tarkoitus ja sinulla on vielä elämää ja kokemuksia edessäsi.

Etsi käytännöllisiä ratkaisuja välittömiin ongelmiin

Tämänhetkisessä ympäristössä työn hakeminen voi olla vaikeaa ja se kestää kauemmin kuin toivoisit. Keskity siis ratkaisemaan kohtaamiasi ongelmia. Tähän kuuluu mahdollisten etuuksien selvittäminen, puhu vuokraisännällesi vuokranalennuksesta, tai ota yhteyttä pankkiin ja sähkön ja veden tarjoajille pyytääksesi apua vaikeisiin aikoihin.

Urheile

Säännöllinen aktiivisuus parantaa omaatuntoa ja edistää kestävää mieltä. Saat myös paljon tarvittavia endorfiineja hyvän mielen lisäämiseksi. Liiku vähintään kerran päivässä, mieluiten ulkona, vaikka se olisikin vain kävely. Jos et halua mennä ulos pandemian takia, sinulla on paljon vaihtoehtoja kotonasi. Voit urheilla kavereidesi kanssa omassa asunnossasi. Kuka sanoi zoom-tapaamisten olevan ainoastaan työtä varten?

Vältä huumeita ja alkoholia

Tutkimukset näyttävät pahan alkoholinjuonnin, kuten jatkuvan juomisen, olevan yleisempää työttömien keskuudessa. Vaikka tuntisit olosi rentoutuneemmaksi juomisen jälkeen, se ei auta tilannettasi. Pysy erossa alkoholista ja aineista. Yritä käyttää aikasi hyödyksi. Oliko hyllyssäsi kirjoja, jotka olet aina halunnut lukea? Kieli, jonka olet aina halunnut oppia? Etkö halunnutkin soittaa huilua lukiossa? Nyt on aika investoida itseesi!

Kommentoi kirjoitusta